Els gegants i altres monstres afins

      Aquesta relació d'éssers gegantins és un resum de la recopilació que va realitzar Susana Guerrero Salazar en El Monstruo: componente universal de mitos y leyendas.. Segons ella, de l'estudi mitològic sobre el comportament d'aquests éssers es desprèn que el gegant en si mateix ni és benèvol ni és malèvol, per això els hagi protectors i perillosos. La seva alçada simbolitza el poder i la força. Viuen fonamentalment en grans espais naturals (coves, grutes, mines, etc.), o estan relacionats amb un castell o jardí-com passa a El Gegant Egoista d'Oscar Wilde-, on custodien algun tipus de tresor o riquesa. Aquests éssers monstruosos existeixen en totes les cultures, solen aparèixer com els primers habitants del món i, sovint, ocasionen danys als humans i la natura.

      Alguns -com Susana Guerrero Salazar - pensen que són el símbol d'una imatge del pare terrible, ja que els nens veuen als seus pares com a éssers enormes. Altres pensen que representen fenòmens de la naturalesa, com els volcans, els tifons, les marees ... i d’altres pensem que la majoria realitzen tasques de custòdia o vigilància d'alguna cosa valuosa, simbolitzada pel tresor, l'aigua de l'eterna joventut, etc. Aquesta cosa valuosa no és sinó el Paradís, el lloc on reposen els nostres avantpassats, i aquests éssers són els custodis de les portes d'accés, als quals cal aplacar o vèncer per penetrar al seu interior. El seu origen es anterior a la mitologia grecollatina y està estès per tot el món, la qual cosa es prova de la seva antiguitat.

      Els Titans són en la mitologia grega una raça de poderosos déus preolímpics, és a dir, els primers déus abans que Zeus destronés a Cronos, el principal dels titans. Es diu que eren dotze i estaven associats amb conceptes bàsics o primordials, eren guiats per Cronos (déu del Temps) qui va enderrocar al seu pare Urà (el Cel): Cronos (Temps), Oceà (riu que circumdava el món), Ceos ( Intel·ligència), Criatura (déu dels ramats), Hiperión (Foc astral), Jàpet, Febe (titánida de la corona d'or), Mnemósine (Memòria), Rea (Reina dels titans, esposa de Cronos i deessa dels parts) , Temis (ordre diví, lleis i costums), Tetis (deessa del mar), Tea (deessa de la vista).



Déus primitius Oceà i Tetis, mosaic imperial, Gaziantep, Turkia, Imatge de Theoi

      Urà, es va casar amb la seva mare, la deessa Gea o Gaia (Terra i la Deessa Mare) i procrearen als dotze Titans, als Cíclops i als hecatónquirs o Centimans, però, com Urà tenia por que els seus fills el enderroquessin, va amagar als Cíclops i Hecatónquirs al Tàrtar; Gea va fabricar una gran falç amb un pedernal gris molt afilat i va demanar als seus fills, els Titans que l'ajudessin, només Cronos es va atrevir a fer-ho i va castrar amb la falç al seu pare Urà, de la sang de Urà van néixer els gegants i les erinies.



La Castració d'Urà. Fresc de Giorgio Vasari i Cristofano Gherardi. Cap a 1560. Sala de Cosimo I. Palazzo Vecchio, Florència.



Gravat d'Erasmus Francisci Zu Nürnberg (1627-1680), en què apareix un ciclop. Wikipedia




Hecantónquiro o centímano. Dibuix de edself

     A les erinies se les anomenava de vegades euménides, les bondadoses o benèvoles, per afalagar-les i no provocar la seva còlera. Els romans les s'identificarien més tard amb les Fúries. Eren tres: Alecto, Tisífone i Mègara. Habitaven en l'Èreb (les tenebres infernals) i se les representava com dimonis femenins alats, els cabells ple de serps i amb un punyal en una mà i una torxa o un fuet a l'altra. Més tard es creu que exerceixen el paper de torturadores dels morts als inferns. Comparades sovint amb gosses, perseguien sense descans les seves víctimes fins tornar-les boges.



Erinies segons un gravat de Gustave Doré, per l'infern de Dante



Orestes perseguit per les Fúries, quadre de William-Adolphe Bouguereau (1862; Museu Chrysler de Norfolk, Estats Units). Wikipedia

      En la tradició grega, la creació del món, segons les idees essencials de la versió hesiòdica, va ser més o menys així: al principi dominava el Caos. Seguidament es va produir la unió de la Terra i e Cel (Gea i Urà), els quals engendren diversos fills. Un d'ells, Cronos, castra a Urà i governa el món. Cronos devora els seus fills, fins que Reva decideix salvar Zeus donant-li a Cronos una pedra embolicada en bolquers.

     Quan Zeus arriba a la maduresa, es rebel·la contra Cronos, l'obliga a tornar als seus germans (que havia devorat) i institueix un nou i definitiu ordre: Zeus es converteix en déu del cel, on hi ha els déus olímpics; Posidó serà el déu del mar i Hades el déu del món subterrani o Tàrtar, on expulsa els déus del mal, els antics déus o Titans. Se suposa que el canvi de déus està relacionat amb l'arribada de nous invasors que volen imposar els seus déus, denigrant als anteriors.

      Després del breu parèntesi sobre mitologia grega, on hem comprovat que de la sang d'Urà van néixer els gegants i les erinies, ara continuem la nostra història. En totes les tradicions apareix el mite del gegant terrible: en la Bíblia se cita Goliat (1 Sam 17, 4), a Og (Det 3, 1-11), a Samsó, que, en certa manera, també presenta trets de gegant (Jc 13-16). Els gegants i titans de la mitologia grega es caracteritzen per la seva crueltat, destacant: Tifó, que és el més gran; té cent caps de serp i, en lloc de cames, escurçons, és alat i tira foc pels ulls. Briareo és el gegant de cent braços i Argos el de cent ulls. Titio o Ticio habita al Tàrtar, on dos voltors li devoren el fetge per haver intentat forçar a Leto. Oto i Efialtes són els bessons que intenten apoderar-se del palau dels déus en l'Olimp.




David i Goliat, per Tiziano



Samsó al temple filisteu. Il·lustració de Julius Schnorr von Carolsfeld (1794-1872)



Tifó en un mural etrusc. Wikipedia



Talla dolça de 1793, obra de Tommaso Piroli (1752 - 1824) a partir d'un dibuix de John Flaxman, emprada en una edició de la Ilíada de 1795: Tetis invoca Briareo, un hecatónquir. Wikipedia



Io (com la vaca) i Argos, en una àmfora de figures negres (540-530 aC) de Staatliche Antikensammlungen (inv. 585).

      En la mitologia grega, Argos Panoptes (Ἄργος Πανόπτης) o Argos, el guardià de la vaca Io (nimfa) era un gegant amb cent ulls. El seu epítet Panoptes, "que tot ho veu" (és un vigilant, un guardià), es va aplicar al Tità del Sol, Helios ja Zeus.



Ticio, per Tiziano



Otto i Efialtes, els fills de Posidó. Gustave Doré

     L'heroi -el xaman que dirigeix ​​la cerimònia- combat contra gegants valent-se de la seva astúcia, de vegades, de la força. Teseu va exterminar a Sinis, Escirón i Cerción. Perseu, amb el cap de Medusa, va convertir en pedra a Atlante, el gegant que va encapçalar als Titanes en la seva lluita contra els déus. Però és Hèrcules l'heroi grec més famós; va acabar, entre altres, amb Anteu, a qui va alçar del sòl i va ofegar entre els seus braços, i amb Gerió, que posseïa tres caps i tres cossos fins a la cintura; criava ramats de bous amb ajuda del bover Euritión i un gos de dos caps anomenat Orto; l'heroi va matar amb una fletxa al gos, amb una altra a Euritión i amb una tercera traspassar els tres cossos del monstre a la vegada.



Il·lustració de Rubens per els "Opticorum libri sex philosophis iuxta ac mathematicis útils" de François d'Aguilón. Wikipedia francesa

      El Desè treball d'Hèrcules va consistir a Matar Gerió i robar-li els seus ramats. Va combatre i va matar Gerió, el monstre de tres caps, rei mític de la zona del Guadalquivir, arrabassant-li els seus ramats de bous. Van ser sacrificats a Hera.


Comentaris

Entrades populars