Els gegants i altres monstres afins
Aquesta relació
d'éssers gegantins és un resum de la recopilació que va realitzar Susana
Guerrero Salazar en El
Monstruo: componente universal de mitos y leyendas..
Segons ella, de l'estudi mitològic sobre el comportament d'aquests éssers es
desprèn que el gegant en si mateix ni és benèvol ni és malèvol, per això els
hagi protectors i perillosos. La seva alçada simbolitza el poder i la força.
Viuen fonamentalment en grans espais naturals (coves, grutes, mines, etc.), o
estan relacionats amb un castell o jardí-com passa a El
Gegant Egoista d'Oscar Wilde-,
on custodien algun tipus de tresor o riquesa. Aquests éssers monstruosos
existeixen en totes les cultures, solen aparèixer com els primers habitants del
món i, sovint, ocasionen danys als humans i la natura.
Alguns
-com Susana
Guerrero Salazar - pensen que són
el símbol d'una imatge del pare terrible, ja que els nens veuen als seus pares
com a éssers enormes. Altres pensen que representen fenòmens de la naturalesa,
com els volcans, els tifons, les marees ... i d’altres pensem que la majoria
realitzen tasques de custòdia o vigilància d'alguna cosa valuosa, simbolitzada
pel tresor, l'aigua de l'eterna joventut, etc. Aquesta cosa valuosa no és sinó
el Paradís, el lloc on reposen els nostres avantpassats, i aquests éssers són
els custodis de les portes d'accés, als quals cal aplacar o vèncer per penetrar
al seu interior. El seu origen es anterior a la mitologia grecollatina y està estès
per tot el món, la qual cosa es prova de la seva antiguitat.
Els
Titans són en la mitologia grega una raça
de poderosos déus preolímpics, és a dir, els primers déus abans que Zeus
destronés a Cronos, el principal dels titans. Es diu que eren dotze i estaven
associats amb conceptes bàsics o primordials, eren guiats per Cronos (déu del
Temps) qui va enderrocar al seu pare Urà (el Cel): Cronos (Temps), Oceà (riu
que circumdava el món), Ceos ( Intel·ligència), Criatura (déu dels ramats),
Hiperión (Foc astral), Jàpet, Febe (titánida de la corona d'or), Mnemósine
(Memòria), Rea (Reina dels titans, esposa de Cronos i deessa dels parts) ,
Temis (ordre diví, lleis i costums), Tetis (deessa del mar), Tea (deessa de la
vista).
Urà,
es va casar amb la seva mare, la deessa Gea o Gaia (Terra i la Deessa Mare) i procrearen
als dotze Titans,
als Cíclops
i als hecatónquirs
o Centimans, però, com Urà tenia por que els
seus fills el enderroquessin, va amagar als Cíclops i Hecatónquirs al Tàrtar;
Gea va fabricar una gran falç amb un pedernal gris molt afilat i va demanar als
seus fills, els Titans que l'ajudessin, només Cronos es va atrevir a fer-ho i
va castrar amb la falç al seu pare Urà, de la sang de Urà van néixer els gegants i les erinies.
La
Castració d'Urà. Fresc de Giorgio Vasari i Cristofano Gherardi. Cap a 1560. Sala de
Cosimo I. Palazzo Vecchio, Florència.
Gravat
d'Erasmus
Francisci Zu
Nürnberg (1627-1680), en què
apareix un ciclop. Wikipedia
A
les erinies se les anomenava de vegades euménides,
les bondadoses o benèvoles, per afalagar-les i no provocar la seva còlera. Els
romans les s'identificarien més tard amb les Fúries. Eren tres: Alecto, Tisífone i
Mègara. Habitaven en l'Èreb (les tenebres infernals) i se les representava com
dimonis femenins alats, els cabells ple de serps i amb un punyal en una mà i
una torxa o un fuet a l'altra. Més tard es creu que exerceixen el paper de
torturadores dels morts als inferns. Comparades sovint amb gosses, perseguien
sense descans les seves víctimes fins tornar-les boges.
Erinies
segons un gravat de Gustave Doré, per l'infern de Dante
Orestes
perseguit per les Fúries, quadre de William-Adolphe
Bouguereau (1862; Museu Chrysler
de Norfolk, Estats Units). Wikipedia
En
la tradició grega, la creació del món, segons les idees essencials de la versió
hesiòdica, va ser més o menys així: al principi dominava el Caos. Seguidament
es va produir la unió de la Terra i e Cel (Gea i Urà), els quals engendren
diversos fills. Un d'ells, Cronos, castra a Urà i governa el món. Cronos devora
els seus fills, fins que Reva decideix salvar Zeus donant-li a Cronos una pedra
embolicada en bolquers.
Quan
Zeus arriba a la maduresa, es rebel·la contra Cronos, l'obliga a tornar als
seus germans (que havia devorat) i institueix un nou i definitiu ordre: Zeus es
converteix en déu del cel, on hi ha els déus olímpics; Posidó serà el déu del
mar i Hades el déu del món subterrani o Tàrtar, on expulsa els déus del mal,
els antics déus o Titans. Se suposa que el canvi de déus està relacionat amb
l'arribada de nous invasors que volen imposar els seus déus, denigrant als anteriors.
Després
del breu parèntesi sobre mitologia grega, on hem comprovat que de la sang d'Urà
van néixer els gegants i les erinies, ara continuem la nostra història. En
totes les tradicions apareix el mite del gegant terrible: en la Bíblia se cita Goliat (1 Sam 17, 4), a Og (Det 3, 1-11), a
Samsó, que, en certa manera, també presenta
trets de gegant (Jc 13-16). Els gegants i titans de la mitologia grega es
caracteritzen per la seva crueltat, destacant: Tifó, que és el més gran; té
cent caps de serp i, en lloc de cames, escurçons, és alat i tira foc pels ulls.
Briareo és el gegant de cent braços i Argos el de cent ulls. Titio o Ticio
habita al Tàrtar, on dos voltors li devoren el fetge per haver intentat forçar
a Leto. Oto i Efialtes són els bessons que intenten apoderar-se del palau dels
déus en l'Olimp.
David
i Goliat, per Tiziano
Samsó al temple filisteu. Il·lustració de Julius Schnorr von Carolsfeld (1794-1872)
Tifó
en un mural etrusc. Wikipedia
Talla
dolça de 1793, obra de Tommaso Piroli (1752
- 1824) a partir d'un dibuix de John Flaxman, emprada en una edició de la Ilíada de 1795: Tetis invoca Briareo, un
hecatónquir. Wikipedia
Io
(com la vaca) i Argos, en una àmfora de figures negres (540-530 aC) de
Staatliche Antikensammlungen (inv. 585).
En la mitologia grega, Argos Panoptes (Ἄργος Πανόπτης) o Argos, el
guardià de la vaca Io (nimfa) era un gegant amb cent ulls. El seu epítet Panoptes, "que tot ho veu" (és
un vigilant, un guardià), es va aplicar al Tità del Sol, Helios ja Zeus.
Ticio,
per Tiziano
Otto
i Efialtes, els fills de Posidó. Gustave Doré
L'heroi
-el xaman que dirigeix la cerimònia- combat contra gegants valent-se de la
seva astúcia, de vegades, de la força. Teseu va exterminar a Sinis, Escirón i Cerción. Perseu, amb el cap de Medusa, va
convertir en pedra a Atlante,
el gegant que va encapçalar als Titanes en la seva lluita contra els déus. Però
és Hèrcules l'heroi grec més famós; va acabar, entre altres, amb Anteu, a qui va alçar del sòl i va ofegar
entre els seus braços, i amb Gerió,
que posseïa tres caps i tres cossos fins a la cintura; criava ramats de bous
amb ajuda del bover Euritión i un gos de dos caps anomenat Orto; l'heroi va
matar amb una fletxa al gos, amb una altra a Euritión i amb una tercera traspassar els
tres cossos del monstre a la vegada.
Il·lustració
de Rubens per els "Opticorum libri
sex philosophis iuxta ac mathematicis útils" de François
d'Aguilón. Wikipedia francesa
El Desè treball d'Hèrcules va consistir a
Matar Gerió i robar-li els seus ramats. Va combatre i va matar Gerió, el
monstre de tres caps, rei mític de la zona del Guadalquivir, arrabassant-li els
seus ramats de bous. Van ser sacrificats a Hera.
Hèracles
i Gerió. Lekythos de figures negres i fons blanc. Foto: Marie-Lan Nguyen. Licencia: CC Attribution 2.5
Monstres
Comentaris