El teatre de les crueltats
Richard
Verstegan
(àlies
Richard Rowlands) (1548-1636) va
ser un
catòlic angloholandes aficionat a les antiguitats, a l'orfebreria i
editor de llibres. La primera meitat de la seva vida la va
passar a Anglaterra, però la seva religió li va impedir obtindre un
títol de la Universitat d'Oxford, on va estudiar la història
d'Anglaterra i l'idioma anglosaxó. Allí va conèixer la història
de l'empresonament, tortura i decapitació de la reina Maria
d'Escòcia (1587).
L'autor
estava fascinat pels mecanismes socials de repressió i vigilància
que han existit en la història de la humanitat. El seu llibre, per
tant, és el primer estudi sobre la crueltat, anterior a la
introducció de Vigilar
i Castigar
(Surveiller
et
Punir: Naissance
de
la prison)
del filòsof francès Michel
Foucault.
Verstegan
va publicar la primera edició del seu martirologi ,"Theatrum
Crudelitatum” ,
en 1583. El llibre també pot haver sigut concebut com una
versió catòlica del famós llibre protestant 'Llibre
dels Màrtirs" [publicat
en 1563 com Actes
and Monuments]
per John
Foxe.
En
el llibre de Verstegan es va tractar d'il·lustrar amb tot luxe
de detalls, la crueltat, la tortura i assassinat dels màrtirs
catòlics d'Europa - incloent les víctimes angleses
durant
el regnat
de María I i Elizabeth I- a mans dels heretges protestants. Després
de la publicació, l'autor
va ser detingut
i empresonat per difamació en contra de la Corona i tots els
llibres van ser confiscats
i destruïts (una sola pàgina s'ha conservat). A través de la
intervenció d'amics de la jerarquia clerical, Verstegan va
ser capaç d'obtindre
la seua llibertat i va fugir del país, instal·lant-se en Anvers.
Verstegan es va convertir en un autor molt prolífic i influent i
editor en la seua ciutat d'adopció. Un dels seus primers treballs
va ser la versió
ampliada i definitiva de "Theatrum
Crudelitatum"
que
va ser publicat
a Amèrica en 1587.
Així les
gasten els protestants! No hi ha personatges que mes hagin llançat
falsedats contra els catòlics i les nacions catòliques. Més
endavant ja vos mostraré una prova de la fabricació de la llegenda
negra
i el complot contra les tropes espanyoles i els espanyols que van
fabricar uns protestants sevillans assalariats pels holandesos. I que
dir de Torquemada i la Inquisició espanyola, que s’ha convertit
actualment com a sinònim de maldat i el dimoni? Doncs la
historiografia moderna, per exemple Henry G Henningsen, han demostrat
que durant la persecució de les bruixes es van cometre molt més
assassinats en els països on no hi havia Inquisició, com França,
Alemanya o Suècia.
A
mitjan segle XVI, coincidint amb la persecució dels protestants,
alguns intel·lectuals europeus protestants presenten una imatge de
la Inquisició que exagera els seus trets negatius amb fins
propagandístics. Un dels primers a escriure sobre el tema és
l’anglès John
Foxe
(1516
– 1587), qui dedica un capítol sencer del seu llibre The
Book
of Martyrs
a
la Inquisició Espanyola. Una altra de les fonts de la llegenda negra
de la Inquisició va ser Sanctae
Inquisitionis
Hispanicae Arts
o
Inquisitionis
hispanicae:
artes aliquot jam olim detectae,
firmada amb el pseudònim de Reginaldus Gonzalvus Montanus, que va
ser probablement escrita per dos protestants espanyols exiliats:
Casiodoro de Reina i Antonio del Ruedo. Este llibre va tindre un gran
èxit i va ser traduït a l’anglès, francès, holandès, alemany i
hongarès, contribuint a fonamentar la imatge negativa que a Europa
es tenia de la Inquisició. Holandesos i anglesos, rivals polítics
d'Espanya, van fomentar també esta llegenda negra.
Altres fonts
de la llegenda negra de la Inquisició procedeixen d'Itàlia. Els
intents de Ferran el Catòlic d'exportar a
Inquisició Espanyola a Nàpols van desencadenar unes quantes
revoltes i alçaments antiespanyols quan es va creure que s'anava a
establir la Inquisició. A Sicília, on sí que va arribar a
establir-se, va haver-hi també revoltes contra l'activitat del Sant
Ofici, en 1511 i 1516. Són nombrosos els autors italians que en el
segle XVI es referixen amb horror a les pràctiques inquisitorials.
Però tornem
al llibre que ens ocupa, el qual va resultar molt popular i va
haver-hi nombroses edicions pels diferents mercats europeus. A pesar
que el seu editorial es va concentrar en la producció de literatura
devocional catòlica, Verstegan era conegut per haver treballat com a
agent d'intel·ligència de Roma i dels jesuïtes Catòlics i
va escriure articles polítics i satírics durant la Reforma. No se
sap molt bé si tots els llibres de la seva impremta els va escriure
ell mateix o altres escriptors, inclòs el seu fill.
Els títols
dels capítols del llibre són els següents: Persecutiones
adversus Catholicos à
Protestantibus Caluinistis excitae en Anglia, Horribilia scelera ab
Hugenotis en Gallijs perpetrata, horrorosa inhumanitatis gèneres à
Geusijs Belgicis peracta, Schismaticorum en Anglia crudelitas. Vegem
com es manejaven els francesos en les arts de la tortura. Cada pal
que aguanti sa vela!
Les imatges cruels que hem contemplat, han estat reproduïdes centenars de vegades en les males pàgines d'internet, atribuint les crueltats que s'hi reprodueixen als catòlics, concretament als espanyols. Però com hem vist, queda clar que les crueltats, els crims i les atrocitats que aquí es reprodueixen són atribuïts als protestants francesos. Possiblement, la certesa dels fets aquí reproduïts sigui tan real com les imatges holandeses que imputen als espanyols tot tipus de atrocitats!
Comentaris