Calendari del Duc de Berry
Un llibre d'hores és un manuscrit il·luminat de
l'Edat Mitjana. Il·luminar fa referència al fet que les seves fulles estan
decorades (il·luminades) amb bells dibuixos de colors. Cada llibre d'hores és
únic, pel fet que és un manuscrit publicat en exclusiva per a una persona en
concret (generalment de la noblesa), aquest tipus de document sol contenir
textos de pregàries, salms, així com abundants il·luminacions, tot això fent
sempre referència a la devoció cristiana.
El llibre d'hores conté un text agrupat per cada hora litúrgica del dia, aquest és
l'origen del nom donat a aquest tipus de manuscrit. Però, al llarg del
temps es va anar enriquint amb altres afegiments útils, com calendaris (tant
seculars com religiosos). Generalment el llibre conté una litúrgia recitada en
els monestirs, els llibres d'hores van ser composts per a aquelles persones de
la noblesa que desitjaven incorporar els elements de la vida monàstica en la
seva vida quotidiana.
Un llibre típic d'hores conté:
1. Les Hores Mariannes (denominades
també Oficis de veneració a la Mare de Déu), que inclou els quinze Salms de
Graus, els Salms dels Graus, Salms 120-134, són 15 salms arreglats pel Rei
Ezequies per commemorar el miracle de la seva curació, els quinze anys que Déu
va afegir a la seva vida. També es coneixen com Càntic dels ascensos, Cançons
dels títols o Cançons Pilgrim. La Viquipèdia diu que el seu probable origen
està en els cants que la gent cantava en els ascensos o sortides fins a
Jerusalem per assistir als tres festivals de pelegrinatge (Deuteronomi 16:16).
2. L'Ofici dels Morts, que inclou
els set Salms penitencials;
3. La Lletania dels Sants
La
majoria dels llibres comencen amb aquests continguts bàsics, i son expandits per
una sèrie de resos i devocions. Aquests llibres eren llegits en diverses hores
del dia: l'aurora (laudes), la set del matí (primera), tres de la tarda (s'escau),
(el dia abans) vespre, completa (nit).
Molts
dels llibres d'hores han estat àmpliament il·luminats, tots ells formen un
apartat important de l'arxiu històric de la vida dels segles XV i XVI així com
una font d'iconografia del cristianisme medieval. A la fi del segle XV es van
començar a imprimir diversos llibres d'hores amb il · lustracions xilografiades.
Un
dels llibres d'hores medievals més famosos i un dels més il·luminats és el Très
Riches Heures il·luminat en algun instant entre 1412 i 1416 a França pels
miniaturistes i germans van Limburg (Paul, Herman i Jean) per encàrrec de Jean,
Duc de Berry i germà del rei Carles V de França. Entre 1413 i 1416 van
realitzar un treball d'excepcional qualitat i bellesa amb 130 miniatures
realçades amb or i plata i més de 3.000 lletres capitals daurades, una obra de
sumptuositat excepcional. Els il·luminadors van morir el 1416 probablement a causa
de la pesta, de manera que l'obra va quedar inconclusa.
Aquest
bell llibre també és conegut com El Llibre d'Hores del Duc de Berry, obra
mestra entre els manuscrits gòtics i el més important de tots els Llibres
d'Hores il·lustrats del segle XV. Entre els seus il · lustracions destaca el
calendari: dotze meravelloses làmines representant la vida quotidiana a França
a final de l'edat mitjana.
L'obra
va ser finalitzada per Jean Colombe el 1485 per encàrrec del duc Carles I de
Savoia, qui va ser retratat, juntament amb la seva dona, al foli 75r, a la
miniatura del Crist sofrent.
Retrat del duc Carles I de
Savoia i la seva dona, amb el Crist sofrent
El
Baptisme de Sant Agustí
La Nativitat
El
Pentecontés
La
purificació de les ànimes del Purgatori
Anatomia
de l'home del Zodíac
El funeral
de Raymond Diocrès
Gener,
festa de Cap d'Any amb el Duc de Berry. Jean Limbourg
Febrer.
Paul Limbourg
Març. Al
fons el Château de Lusignan, la residència de Jean de Berry. Paul Limbourg i
Jean Colombe
Abril: El fons conté el castell de Dourdan. Jean Limbourg
Maig: El
fons conté la mansió de Nesle, residència del duc de París a París. Jean
Limbourg
Juny: al fons el Palais de
la Cité amb la Sainte Chapelle, a la dreta. Paul, Jean i Herman Limbourg i Jean
Colombe
Juliol. Al
fons el palau de Poitiers. Paul Limbourg
Agost. Falconers.
Al fons s'aprecia el Château d'Étampes. Jean Limbourg
Setembre.
Al fons el Château de Saumur. Paul Limbourg i Jean Colombe
Octubre. Al
fons el castell del Louvre. Paul Limbourg i Jean Colombe
Novembre.
Jean Colombe
Desembre, el Château de
Vincennes. paul Limbourg
La part més fascinant del llibre és la que correspon als folis del calendari.
La majoria d'ells van ser realitzats en la seva totalitat pels germans
Limbourg, però alguns autors sostenen també la participació, cap a 1440, de
Barthélemy Van Eyck, concretament en les miniatures del calendari d'octubre i
desembre i potser també en alguns detalls de les de març, juny i setembre. Hi
home i paisatge apareixen compartint escenaris d'una bellesa suggerent i
encantadora amb una riquesa compositiva, minuciositat de detalls i
magnificència cromàtica excepcional.
En aquestes pàgines se'ns mostra una imatge molt idealitzada, gairebé un món
encantat, dels divertiments de les classes aristocràtiques, els seus poderosos
castells, les ciutats gòtiques emmurallades de sumptuosos palaus i nobles
preciosament vestits vivint el luxe propi d'aristocràcia francesa en contrast
amb els treballs dels camperols, la seva vida senzilla i bucòlica i la vehement
bellesa del paisatge rural. Un món de fantasia, sí, però minuciós i concret,
que produeix un efecte harmònic, equilibrat i serè entre l'home, la natura i
els ambients arquitectònics més variats. Probablement hagi de buscar la raó
d'aquest món idealitzat en el fet que es tracta d'una obra realitzada durant la
guerra dels 100 anys contra els anglesos i va estar pensada per gloriar la pau
i els avantatges del bon govern.
Pàgina en el calendari de les Tres Riches
Heures que mostren la casa de Joan, duc de Berry intercanvi de regals d'Any
Nou. El duc seu a la dreta, en blau.
Al fons el
Château de Lusignan, la residència de Jean de Berry i els seus vassalls
treballant la terra.
Camperols treballant a l'entrada del Barri Llatí de París d'avuí en dia. Al fons la Sainte Chapelle
Camperols sembrant
En primer pla barques al riu Sena i, al fons, el Louvre
Els nobles, ricament
abillats, practicant l'esport de la falconeria
Camperols segant el blat
durant els calorosos mesos agost i refrescant al riu. Els que neden nus han
estat representats deformats per la refracció de l'aigua. Una dona-al centre-es
disposa a entrar, mentre que a l'esquerra, un home està sortint del riu
Esquilant ovelles al mes de juliol
Verema al mes de setembre al
Château de Saumur. Resulta curiós el detall del exhibicionista. Sens dubte, el
pobre home es va treure les calces de llana i es va arremangar la túnica per
alleujar la calor. Al propietari del llibre també va haver xocar l'escena.
Sembla que els germans Limbourg eren amants d'aquestes bromes, però, L'escena
de la verema, però, la il · lustració va ser realitzada per Barthélemy Van Eyck
o Jean Colombe-no hi ha uniformitat de criteri entre els especialistes-sobre un
esbós previ dels Limbourg.
Parlem sens dubte del manuscrit il · luminat més important i bonic del segle
XV, considerat de manera unànime pels especialistes com "el rei dels
manuscrits il · luminats", l'edat d'or va tenir lloc a Europa durant
1350-1480.
Jean de Berry, tercer fill del futur rei de França Jean Le Bon, va passar la
seva adolescència entre les arts i la literatura, vivint una vida de luxe i
malbaratament, necessitant préstecs freqüents. Les nombroses obres d'art que va
comprar, es van acumular a la seva mansió de la Saint Chapelle.
El manuscrit de Jean de Berry es va confeccionar entre 1412 i 1416, canviant
moltes vegades de propietari. El 1416 el va tenir Carles VII, el Duc Carles I
de Savoia el va tenir entre 1485-1489, lliurant a Jean Colombe perquè ho
completés. Les Tres Riches Heures van desaparèixer de la història durant tres
segles. Va aparèixer a Itàlia, a Gènova, en mans de Spinola. El fundador del
museu de Chantilly l'hi va comprar a la família italiana el 1856.
Comentaris