Insisteixo! París...
Viatgem pel subsòl de París, amb joves que es
tapen les orelles amb grans auriculars per aïllar-se del trist mon que els
envolta. El tren ens deixa al soterrani del Louvre, a prop de l’Apple
Store i de grans tendes de perfums i roba. Una altra vegada
s’apodera de mi la mateixa ràbia que els dies anteriors. Sento un gran
aclaparament davant aquella massa de turistes calcigant les galeries del museu i passant de
llarg davant de les obres d'art. Tal vegada siga un infecte culterà, però
jo ho sent així! Lamento formar part d'eixa bandada, no obstant això, si em
posi a meditar un poc, sent que sóc profundament injust amb els visitants del Louvre,
perquè al fet i al cap, molts d'ells han estat treballant i estalviant per a
realitzar eixa curta visita al temple de l'art, el panteó de la nova religió on
els ídols són les obres d'art. Altres mai visitaran el museu i, si ho fan
alguna vegada, serà per a saquejar-lo o botar-li foc!
París. Museu del
Louvre. Art etrusc. El sarcòfag dels esposos.
L'anomenat "Pensador", escultura
romana que molt possiblement representi al príncep Juli-Claudi. Museu del
Louvre (París)
Carlos i el seu amic
Bes (Museu del Louvre, París). Aquest nan és un dels deus mes adorats durant la
Dinastia XXX, sota el regnat de
Nectanebo II.
Ni que dir que estic veient moltes
mòmies i algun fantasma del Louvre, però com ja he dit, no em sent orgullós d'aquestes
visites ràpides. A mi m'agradaria disposar de tot el temps del món per a
observar els tresors que tanca el museu del Louvre. Després de romandre hores en l'interior del museu,
eixim una altra vegada a l'exterior i ens quedem meravellats de veure la llum
del sol. Encara es de dia!
La
tenebrosa foscor es dissipa mentre travessem l’arc de triomf del carrussel, passejant pels jardins del palau de
les Tulleríes.
El temps resultava agradable, un oratge primaveral, però de sobte, un vent
aixecà una tremenda polseguera que ens obliga a refugiar-nos darrere dels
troncs dels arbres. Quan el vent es calma observem com la part superior del cel
s’enfosqueix, prenent un color glauc, mentre
que la part inferior, la que cobreix les teulades dels edificis parisencs,
roman de color macilent. Unes gotes de pluja comencen a refredar l'ambient.
Un paseig pel Louvre i les Tulleríes
La punta daurada de l'obelisc de la
Concòrdia reflectia la seva brillant llum groga, la qual contrastava vívidament
contra la fosca massa ennuvolada. La plaça de la Concòrdia era immensa,
emmarcada entre el palau Borbó, seu de l'Assemblea Nacional i l'Hotel de Crillon. Una limusina del Play boy es va
detenir al costat de la font i unes noies disfressades de conilletes es van fer una sessió de fotografies a
la plaça. L'obelisc egipci tenia uns dibuixets infantils
on es narrava el seu transport pel Nil en barcasses, des de Luxor fins a França. Aquest viatge des
d'Egipte a París, culminat en 1836, va requerir anys, complexíssims càlculs matemàtics, paciència,
coratge, construir un vaixell especial, travessar dos mars, remuntar el Sena i recórrer un total de 12.000
quilòmetres amb semblant colós. Va ser, clar, des de la nostra òptica, un
espoli tan gran com el propi obelisc, però això no empetiteix la proesa vital i
tecnològica de l'assumpte.
Després de descansar en la plaça de la
Concòrdia, remuntem la lleugera pendent dels Camps Elisis, amb l'objectiu
d'aconseguir l'arc de triomf ubicat en la plaça Charles Degaulle, a
2'2 quilòmetres d'on ens trobàvem.
Napoleó Bonaparte va decidir construir aquest arc després de la seva
victòria en la Batalla d'Austerlitz (1805),
on va prometre als seus hòmens: «Tornareu a casa baix arcs triomfals». Sobre les
cares exteriors de l'Arc estan gravats els noms de grans revolucionaris i les
victòries militars de Napoleó I.
Sobre els murs interiors del monument estan inscrits els noms dels 558 Generals
de l'Imperi francès. Els noms d'aquells que van morir en combat estan
subratllats.
Arribem als peus del colossal edifici molt
cansats. El monument majestuós resultava senzillament bell i alt, cosa que ens
convidava a pujar al sostre de l'arc. Per descomptat no ho pensem massa, doncs
si ho haguéssim fet, segurament no haguéssim emprès l'empresa. L'accés es feia
a través d'una estreta escala de caragol. Als pocs minuts el cor semblava
sortir-se del pit, bombant sang a totes les parts del cos, ascendim sense poder parar, perquè no hi ha
repetjó apropiat i els de darrere espenten sense
treva. La vista des de la teulada de l'arc de triomf és fabulosa, com la de la
torre construïda per Eiffel, a qui ens hem referit fins ara com el gegantí
menhir gal.
Sempre que tornàvem a la nostra posada de Vèlizy,
fèiem el que podíem per aguaitar la plana del Sena des de Trocadèro.
Allà baix continuaven els balls i les danses fàl·liques, tots nus adorant
l'immens fal·lus metàl·lic que sobreeixia de París. Al dia següent aparcarem el
nostre carro en les faldes del petit tossal de 130
metres que hi havia al costat del Sena. En la Crònica de Fredegari el tossal era anomenat com "mons Mercore" (tossal de Mercuri) El topònim “mons Martis” ("Muntanya de Mart") va sobreviure als
temps merovingis, sent cristianitzat com Montmartre, que significava 'muntanya del màrtir'; deu el
seu nom al martiri de Sant Denis, el qual va ser decapitat en aquest turó prop del 272
de la nostra era. Saint Denis era el
Bisbe de Paris i és el Sant patró de França. Ara comprenia jo perquè en moltes
vidrieres hi havia persones decapitades i algunes estàtues estaven sostenint
amb les seves mans el seu propi cap.
Saint Denis era el Bisbe de Paris i és el Sant
patró de França
En el cim de la muntanya hi havia
un altar druida -encara que oficialment no s'han trobat les
restes- molt important, on els que estaven ara dansant davall del gran fal·lus,
practicaven les seves cerimònies. Sobre aquell altar es va alçar una petita
església, on altres sacerdots, més fanàtics que els druides, van fundar una
espècie de secta secreta coneguda com els Jesuïtes, els seguidors de Jesús, un
jueu que afirmava ser fill de Déu. L'orde es va crear per un espanyol, Ignasi
de Loyola,
en l'interior de la cripta de la capella del Martyrium de
l'església de Saint Pierre de Montmartre,
una petita església que a penes destacava al costat del monstruós edifici
conegut com la basílica del Sacré Cœur. Un passeig peltossal de Montmatre, a part de la bella vista sobre París, ens donà
la impressió que l'antic barri dels artistes s'havia convertit en el pati dels
mercaders i dels souvenirs de
mala mort.
Al costat d'un petit carro vermell,
una dona diminuta tocada amb una gorra, xiulava com els teuladíns una melodia de Édith Piaf, més
enllà, un jove s’acompanyava d’una guitarra cantant cançons angleses, ambdós
amb el cabasset de les almoines a terra. Els zeladors del Sacré Cœur maltractaven als visitants,
perseguint-los per tots els racons del temple per a impedir que fotografiaren
la coentor de l’edifici. Fart de la seva persecució vam pegar a fugir escales a
baix i, caminant pels carrers, ens van topar amb el Moulin Rouge,
sofrint una petita decepció davant aquell espatllat edifici. Prenguérem un
respir en l’eixelebrat marató que portaven endavant, amb els peus polsosos,
reposant en un cafè Starbucks que
hi havia front el cabaret.
Relativament descansats, vam
emprendre de nou la llarga marxa pel llogaret parisenc, viatjant una vegada més
per les catacumbes de la ciutat, fins a arribar al centre urbà, caminant per la
deliciosa rue Galande,
visitant l'església de Sant-Julien-le-Pauvre on uns músics interpretaven les seves composicions.
Els carrers estaven transitats per multituds de gents que caminaven d'aquí cap
enllà, passejant sense rumb només pel nero plaure de banderejar. No lluny
d'allí sobresortien els edificis de la Sorbona, però nosaltres preferim
ficar-nos pels carrerons medievals, infestades de petites tavernes, posades,
restaurants i tendes en les quals s'oferien mercaderies variades.
Aquest barri, el centre del qual és la
bella església de Saint Severín, fou un important centre de producció de llibres
il·lustrats, com les Belles Heures del Duc de Berry. Els noms tradicionals dels carrers al voltant de
Saint Severin reflecteixen les ocupacions dels seus
habitants. La rue de la Parcheminerie que passa per Saint-Severin,
també era coneguda com la rue dels Écrivains,
mentre que el carrer Boutebrie, que creua la rue de la Parcheminerie es deia tradicionalment el carrer dels Enlumineurs.
La prova documental també revela que la rueNeuve-Notre-Dame i
els ponts sobre el Sena també
van ser residències populars per als responsables dels manuscrits.
Quina bellesa, quanta historia
acumulada en aquell petit barri i jo, ara, passejant per ell, amb la meva
família, M'hagués agradat que el temps es dilatés sense final, perquè aquella
bullícia em feia sentir-me viu i, tant, que fins als budells es retorçaven de
gana. Ens vam ficar en Le Vieux París,
el cartell del qual presumia de preparar els “meilleures raclettes”.
No era per a tant, doncs això sí, rebérem un tracte cordial del propietari que
havia estat treballant pel nord d'Espanya.
En fosquejar abandonem el refugi de la
vila i ens endinsem pels foscos boscos de Meudon, on no era estrany escoltar els udols dels llops. Un
vilatà parisenc, a la porta de la posada on soparem, ens va dir que si
viatjàvem de nit per les afores de París, hauríem de tenir molta cura amb les
bèsties monstruoses, com la de Gévaudan, un monstre críptic i antropòfag al que s'atribueix
la mort de centenars de camperols, en la seva majoria dones i nens, que van ser
morts esbocinats per les dents d'algun animal. En alguns casos les víctimes van
ser trobades decapitades o partides per la meitat, la qual cosa demostra
l'enorme violència amb la qual van ser assassinades. Són menors els casos
d'animals domèstics morts per la Bèstia, doncs sembla que aquesta preferia la
carn dels pastors a la dels seus bestiars.
Estació de tren de Viroflay, al costat de
Vèlizy i a 2 km de Versailles
La lluna nova es reflectia sobre les
fosques aigües del Sena, sense presagiar res bé. Ens endinsem pel bosc que
estava sumit en un estrany silenci, la mula esbufegava aterrida i, de sobte,
una bèstia negra, immensa com un bou, se'ns va creuar pel camí. La mula es va
espantar, però aconseguirem dominar-la amb les regnes, arriant-la perquè
corregués i, per déu que ho va fer. Tant va córrer que amb prou feines poguerem
albirar aquell horrible ser i els seus ulls vermells refulgents que es perdien
en la obscuritat. Encara que la posada de Vèlizy era
neta i molt confortable per descansar, cada vegada estava més fart d'ella,
doncs totes les nits corríem grans riscos per tornar-hi. Amb tot això, a pesar
de que nosaltres no som religiosos, aquell matí ens aixequarem i ens traslladarem fins a Notre-Dame amb la intenció d'agrair la
intercessió de la nostra senyora, la gran deessa, en els successos de la
passada nit.
No fa falta que ho repeteixi: no crec
en déus. Però, en penetrar a l'interior d'aquella catedral vaig quedar
aclaparat i em vaig sentir impulsat a agenollar-me. Una atmosfera grisa,
acolorida per innombrables reflexos de les vidrieres, surava per les naus del
temple, impregnant-li un aire celestial. A l'entrada, a mà dreta, quinze peanyes de bronze albergaven petits ciris que
ofrenaven els fidels a la verge. Els rostres de les persones que s'apropaven
als peveters quedaven distorsionats per clarobscurs tenebrosos. Les galeries superiors
estaven tancades a l'exterior per etèries vidrieres de colors que representaven
motius religiosos i tamisaven la llum del sol, descomponent-la en els colors
bàsics de l'espectre lluminós. Ambient espectral. Una anciana, dempeus en
l'altar, cantava amb una veu d'àngel i els fidels li responen en cor.
La catedral de Notre Dame manca de mobles antics, altars o
monuments funeraris. Van ser tots destruïts durant la Revolució. Les escultures
de les façanes van ser decapitades o mutilades i en l'actualitat és difícil
saber com era la part antiga i la part restaurada. Durant la primera meitat del
segle XIX van actuar en la catedral nombrosos restauradors que van canviar les
peces originals. Fins a en la part alta de la catedral van actuar canviant part
de les gàrgoles i éssers diabòlics que adornen els davant pits de les torres,
de manera que molts d'ells són moderns.
Víctor Hugo, va escriure, en 1831, el romanç La nostra Senyora de París.
Situant els esdeveniments en la catedral durant l'Edat Mitjana, la història
tracta del geperut Quasimodo, que s'enamora d'una gitana de nom Esmeralda.
L'escriptor diu que la catedral no era només la seva companya, era l'univers;
millor dit, era la Naturalesa en si mateixa. Ell mai va somiar que hi havia
altres tanques que les vidrieres en contínua floració; una altra ombra que la
del fullatge de pedra sempre florint, ple d'ocells en els matolls dels
capitells saxons; altres muntanyes que les colossals torres de l'església; o
altres oceans que París rugint sota els seus peus.
Quan creia que ja res podria
meravellar-me, sense sortir de la petita Ile de la Cité, ens
vam ficar pels intricats passadissos del Palau de Justícia i ens ensopegarem
amb la Sainte Chapelle.
Per allí, en els anys 60, passejava el comissari Maigret i el seu centre d'operacions era el
número 36 del Quai des Orfévres, que segueix sent la seu de la Policia Judicial.
També denominada Capella real de l’Île de la Cité, va ser
construïda per albergar les relíquies adquirides pel rei Sant Lluís de França,
per la qual cosa ha estat considerada com un enorme reliquiari. Les parets han
estat reemplaçades per finestres que filtren la llum a través de les vidrieres
policromades. Possiblement el seu constructor va ser Pierre de Montreuil que
la va edificar en un curt període de 1242 a 1248. Aquest edifici és una obra
mestra del gòtic primerenc o radial, al punt que alguns consideren que
assenyala l'apogeu d'aquest art. Concebuda com un joier destinat a contenir
relíquies havia de servir, també, com a capella real construïda dins del mateix
palau, a l’Illa de la Cité. Se superposen en ella dues capelles, la inferior per
a la gent comuna, i la superior per a la cort del rei, com era costum en les
construccions dels palaus reals de l'Edat Mitjana.
En la capella baixa es distingeixen
dos tipus de columnes: les columnes blaves decorades amb flors de lis, símbol
de la reialesa francesa, i les columnes vermelles decorades amb castells d'or,
símbol de Castella, per ser Lluís IX fill de Blanca de Castella. La superior
està plena de vidrieres que constitueixen un conjunt homogeni; els colors
dominants són el blau, el vermell i el groc que donen, a la capella, un colorit
molt característic. Les finestres de la nau, de 15,35 metres d'alt, per 4,70
metres d'ample, estan dividides per quatre ogives, damunt de les quals hi ha
una rosassa de 6 lòbuls i 2 quatrilòbuls (element
en forma de trèvol de quatre fulles). Les finestres de l'absis de 13,45 metres
d'alt, per 2,10 d'ample, només tenen dues ogives i 3 trilòbuls (element en forma de trèvol). Les
escenes de les vidrieres representen la Bíblia, la vida dels evangelistes, la
història de les relíquies de la passió, els llibres de Josué, Jeremíes,
Ester, Daniel... La rosassa (costat Sud), de 9 metres de diàmetre, representa
l' Apocalipsi.
Les quinze vidrieres que amb prou feines deixen espai a les escasses parets,
estan compostes per 1.113 escenes que narren la història de la humanitat, des
del Gènesi fins a la Resurrecció de Crist.
Tècnicament això és així, però
l'experiència no sap d'aquests culteranismes als
que soc tant aficionat. Els sentits s'obren únicament als colors que tinten els
rostres dels visitants, el cor s'omple d'alegria i goig, alguna cosa meravellós
flota en l'ambient i... et sents tan petit, tan poca cosa, que per la força -més si no
estàs massa espavilat- vas a creure en un ser superior, perquè allí, amb
aquells colors, s'experimenta alguna cosa semblat a una experiència numinosa, se
sent la presència d'alguna cosa divina, per a mi, l'ànima del creador de tan
bella capella, o tal vegada la del restaurador, ja que el monument va resultar
greument danyat durant la revolució. La restauració de XIX recupera les
policromies i la decoració esculpida. En l'actualitat no guarda cap de les
relíquies que albergava després de la seva construcció, sinó que les que van
sobreviure a la Revolució van ser dipositades en el Tresor de la Catedral de Notre Dame.
Comentaris