El Bosco i la riquesa selvàtica de la matèria
Hieronymus Bosch pintava a l’assossegada ciutat holandesa de
Hertogenbosch unes fantasies exasperades, com podem
comprovar al Museu del Prado de Madrid, on pul·lulaven
tota mena de figures humanes nues, dimonis, animals i vegetals estranys.
Aquestes obres van ser atresorades al segle XVI pel monarca espanyol Felip II.
El rei gaudia i –al mateix temps- es sentia atemorit per les imatges reflexes en
les pintures com Els Set Pecats
Capitals, El Carro del
Fenc, El Jardí de les
Delícies, Coronació
d'Espines, La Temptació de
Sant Antoni i L'Epifania.
Jeroen Anthoniszoon van Aeken (1450-1516)
Felip II (1527-1598)
L’any 1480, el dia 13 de juny per la
nit, es va produir un catastròfic incendi a Hertogenbosch on es van cremar casi quatre mil cases
i van morir sis-centes quaranta-tres persones, quasi totes abrasades per les
flames en un paller. El Bosco va observar
com es cremaven aquella gent i morien amb grans sofriments. Llavors, Hyeronimus obligat pel seu avi, va abandonar aquell
espectacle mortal i i se'l va endur a la seva casa la qual estava molt a prop de l'esdevingut. Les
flames van cremar totas la nit, fins que l'endemà es van apagar tot sol, havent deixat calcinats
a totes aquelles pobres gents.
Des d'aquest dia, el noi actuava d'una manera
estranya i pintava sense parar. El seu avi, a la nit següent l'incendi, va observar que el noi tancat dintre de la seva habitació pintava. L'avi li va preguntar on havia
vist això que dibuixava en aquelles taules i ell li va dir que fos al lloc de
l'incendi. Quan l'avi va mirar aquell quadre, el que allà va veure era una
escena que semblava una part de l'infern: en aquell quadre es contemplava com uns individus vestits de llarg dol es portaven els trossos calcinats dels morts en
carretes. El nen espantat li va dir a l'avi que ja no pintaria més si allò no li
agradava i el vell li va dir que que sí li agradava molt, adonant-se que aquell noi veia més enllà del
que percebia qualsevol ull humà.
Les temptacions de Sant Antoni
El Jardí de les Delicies
El Jardí de les Delicies
Seguint la desacreditada teoria de Wilhelm Fraenger (1947), segons el qual, el Bosco pertanyia a la Germandat de l'Esperit Lliure o Adamites, una heretgia lligada als Moviments milenaristes. El nen va créixer i seguia pintant quadres macabres, va pintar i va
pintar guiat ja pel mestre d'una ordre heretge el qual li demanava que els
pintés ficant-se en els llocs que mes dolor produïen, ja que d'aquesta manera el noi aconseguía pintar coses que ningú podia veure: ell veia l'infern i el plasmava en aquells llenços.
Va arribar a pintar dins les masmorres del palau ducal de Venècia, en el qual, ajusticiats pels "Signori de Notte", van morir milers de reus acusats d'heretgia. Després d'això se li va perdre la pista i només es trobaven ja quadres dels seus deixebles: es diu que va morir allà a les masmorres de Venècia.
Va arribar a pintar dins les masmorres del palau ducal de Venècia, en el qual, ajusticiats pels "Signori de Notte", van morir milers de reus acusats d'heretgia. Després d'això se li va perdre la pista i només es trobaven ja quadres dels seus deixebles: es diu que va morir allà a les masmorres de Venècia.
El rei Felip II vivia esglaiat per el mon monstruós que hi existia desprès de la
mort, un infern on abundaven els més horrorosos monstres, capaços de devorar, no
tan sols els cossos humans, sinó també les seves ànimes. Allí en les tenebres de
les seves cambres de l’Escorial, quan el rei contemplava al capvespre la serra
per les finestretes, les imatges dels quadres semblaven adquirir vida pròpia i
el rei, temorós, no gosava girar el cap i esbrinar aquells sorolls que el turmentaven.
Eugènia a la finestra de la cambra
dormitori del rei Felip II, on tenia els quadres de El Bosco
Felip II temia les pintures de El Bosco, al
mateix temps que trobava en elles missatges morals, estímuls edificants i
advertències de perills. Una persona mai deu descuidar la seva ànima, ni
exposar-la a perills, ni exhibir-se per les proximitats de les entitats malignes
que vaguen pels camins eteris, el
mateixos per on passeja confiada la nostra anima, embellida contemplant
les belleses de l'Univers i de les coses de la Creació, doncs amagats en
qualsevol cruïlla del camí si amaguen els monstres atroços que s'alimenten dels
esperits dels homes incauts, aqueixos que el rei escoltava udolant i xiuxiuejant
per la cambra i els passadissos del seu palau. Els sers malignes s’amaguen i
aguaiten les ànimes que renuncien de la puresa celestial i s’enfonsen al fang de
la perdició.
Per altres persones, l’imaginari del Bosco era un
compendi de figures grotesques, les
quals únicament aspiraven a divertir i entretenir al que les contemplava, a
manera de les "grotteschi" de l'ornamentació
renaixentista. Felipe de Guevara escriu Comentarios de la
pintura, Madrid (1788), reduint el llegat del Bosco a una desaforada munió de
monstres i quimeres. L’alemany Carel Van Mader (Das Leben der nieder landischen und deutschen maler, Munich,
Leipzig, 1906) va afirmar que a la pintura del Bosco
proliferen "fantasies estranyes i sorprenents...
molt a sovint desagradables i, més
aviat, horripilants per la
vista".
Molts crítics afirmen que la pictòrica de l’artista flamenc constitueix una
estètica del horror que produeixen les coses estranyes i, d’altres, veuen un
curiós llaç entre l’heretgia i l’alliberament sexual, la qual cosa es fa ressò
de l’esbombada teoria de Wilhelm Fraenger (1947), segons el qual, el Bosco pertanyia a la Germandat de l’Esperit Lliure o adamites, una heretgia lligada als moviments militaristes,
com les de Tanquelmo d'Anvers i Eón de
l'Estrella que no creien en els sagraments ni en les jerarquies
cristianes. Propugnaven el comunisme dels bens i practicaven la promiscuïtat de
sexes. Pere de Buys
propugnava el furor destructiu de tots els sacraments
i la destrucció pel foc dels crucifixos. La seva aspiració era tornar a
l'originària senzillesa de l'existència evangèlica. Mitjançant la promiscuïtat i
la disbauxa orgiàstica creien recuperar la innocència
d'Adam, donant-los el nom d’ adamitas (Norman Cohn, En pos del milenio,
Alianza universidad,
pp.147-186.).
Felip II contemplava la taula central del tríptic d’El Jardí de les
Delícies on figuraven una multitud bigarrada de cossos nus.
Contemplaria el rei aquestos cossos amb una actitud moralitzant i criticant la
futilesa del cos humà, la bellesa del qual es corromp ràpidament i dóna lloc a
la putrefacció? O pel contrari, experimentava plaer sexual imaginant aquelles
escenes orgiàstiques?
Alguns crítics afirmen que El Bosco va ser el
progenitor de l'alliberament sexual contemporània, l'antecessor de l'erotisme
emancipador de Marcuse o de la "sexualitat
terapèutica" de Norman Brown, el qual presenta El Jardí de les
Delícies com el preàmbul visual de la
seva doctrina. El Bosco seria l’alliberador de la
sensualitat reprimida i també de la fantasia, retratant les imatges surrealistes del inconscient, al menys, així ho proclama
André Breton en el Manifest sobre pintura
surrealista.
Dalí
l'invoca i gaudeix de la seva febre imaginativa.
La imatge de l'Ou es reitera amb una de les seves formes més sorprenents: boles transparents on s'allotgen parelles d'enamorats. L'ou és símbol alquímic fonamental relacionat amb un segon naixement d'índole iniciàtica. Aquest nou néixer és el que confereix el coneixement. L'ou també és receptacle on germinen les potencialitats vitals. I l'ou és emparentat amb la imatge de l'esfera, la carabassa o el globus. És expressió així de l'univers o de la matriu primordial, el vas mirabile alquímic del qual sorgeix tot.
Sembla que els gravats populars medievals van influir de manera
essencial en la pictòrica del Bosco, doncs s’ha
comprovat que en xilografies del segle XV hi ha elements que desprès reproduirà
l’artista en obres com el Ecce-Homo de Frankcfort i el de Filadèlfia. Els gravats de l'Ars moriendi del mestre E.S, es manifesta a La Mort de
l'Avar. També el motiu de la sang –vegeu l’Epifania- que emana de les nafres del Fill
de Déu i s’aboca al calze de l’oficial de la missa era freqüentment en les
estampes que es venien a les fires i els Llibres de les Hores (Un dels mes
famosos es Les très riches heures
de Jean Duc de Berry). El prolífic repertori d'éssers híbrids i
monstres del Bosco s'aproximen als monstres del Saltiri de Douai (1325) o El llibre de les
hores de Thérouanne. L’artista flamenc va
romandre aïllat en la seva ciutat de Hertogenbosch i
per això estimava mes l’art gòtic que el modern art procedent d’Itàlia, reclamat
a Brussel·les i Lovaina.
Temptació
de la falta de fe; gravada per Mestre ÉS, c. 1450.
La mort
d’ un avar. El Bosco, c 1494 o desprès. Oli sobre
taula ( Gòtic)
92,6 cm ×
30,8 cm. Galeria Nacional d’Art (Washington), Washington DC, Estats Units
L’Epifania (tríptic clos)
Hyeronimus van Aeken Bosch, El
Bosco (ca. 1450-1516)
L'obra
pictòrica completa del Bosco. Introducció de Dino
Buzzatti, Biografia i estudis crítics de Mia Cinotti. Clàssics d'Art, Noguer-Rizzoli Editors. 1968.Transcripció de Henzo Lafuente
Charles de
Tolnay
en Hieronymus Bosch
(1937) proposa com a font
literària del Jardí de les Delícies
la descripció del quart cel en l'Apocalipsi de Baruch (cap.X), on apareixen la
plana, l'estany i grans aus exòtiques. Entre els pioners de les explicacions de
las pintures de Bosch esta la del holandés D.
Bax,
Hieronymus Bosch:
descifrado de su escritura jeroglífica descifrado
(1979). Molt interessant l’obra de
Fraenger Wilhelm,
Hieronymus Bosch
(1983), un punt de vista
controvertit.
El Tríptic de les Delícies - El Jardí de
les Delícies, del Bosco
Segons Mia Cinotti
la gentil i ambigua barreja de nus
no és estranya i potser siga una inspiració real en els Stoven, banys galants de mala
fama en l'època. Al centre de la composició hi ha la cavalcada de la libídine al voltant de la font de la joventut (promesa de
joventut Eterna que, al seu torn, s'assimila al poder
regenerador i a la immortalitat que infon la pedra filosofal) en què es banyen les dones que tenen sobre els seus caps
corbs (incredulitat), galls dindis (vanitat), ibis (devoradors de peixos morts, els gaudis passats). Els
animals de la cavalcada - lleopards, panteres, óssos, lleons, bous, unicorns,
cérvols, senglars, cabres, grifos, camells - derivats
dels bestiaris medievals i escrits místics, serien símbols de la luxúria i d'altres pecats. L’home que mortifica la
seva naturalesa divina es una al·lusió
del Salvador. Al fons, el laberint de la voluptuositat, amb l'estany en què
flota l'enorme globus blau-gris de la "font de
l'adulteri", usada per les lascives acrobàcies dels luxuriosos, que segon Charles Tolnay ens recorda el Jardí d'amor i les il·lustracions del
Roman de la rose, ja
assenyalades per Kuhn en
Jahrbuch der Kunsthistorischen Sammlungen (1913).
Quatre escenes de El Jardí de les Delicies
Als laterals hi ha quatre estranyes torres-turons
habitades per amants. Les excrescències miner-vegetals
de tots aquests monuments, a base de banyes, palmes, cons, cilindres, mitges
llunes, són emblemes masculins i femenins [Fraenger]
el mateix que els tubs transparents disseminats sobre el pla herbós, símbols de la dona [Fraenger] o del mercuri, l'element femení en la creació
alquímica anomenada 'gran obra'. Tota
l’obra ens transmet el sentit de la transmutació perpètua, ens ensenya coses
innaturals, de caràcter diabòlic, els caps dels amants
es converteixen en fruits amb rosada, estranyes vegetacions floreixen dels
darreres dels nus, atzavares gegantins sorgeixen del dur coral. Fruites, peixos,
ocells, reflecteixen una simbologia eròtica de procedent onírica, alquímica,
mística, o més correntment popular.
Tolnay recorda que cireres, maduixes, gerds, singlots de
raïm, amb els que es delecten els amants, signifiquen voluptuositat en les
'claus dels somnis' dels antics, referits per Artemidoro
[Les jugements astronomiens des Songes,
Troyes 1634] i en els Songes de
Daniel prophète [traduïdes del llatí al francés en 1482], els peixos marins són la voluptuositat o
l’angoixa o el plaer de les alegries passades, segons els místics. La valva de
mol·lusc que tanca als amants s’empra com una definició popular de la dona o
representació de l'adulteri, que veu en el portador al marit enganyat. Sobre
ella, la poma que fa de barqueta a dos amants al·ludiria al pit femení [Tolnay]. La bola transparent al voltant del maduixot podria
indicar adulteri, la cambra nupcial on es produeix la unió alquímica dels
principis masculí i femení, igual que les cucurbitàcies, els corals, els ous en què es refugien els
amants, símbols tots del gresol alquímic en el qual es
realitza la 'gran obra', la unió
mística amb el Creador.
A El Jardí de les
delícies les esferes, les carabasses, boles, ous... son
l’expressió de l'univers o de la matriu primordial, el vas alquímic del qual
sorgeix tot. L'ou és símbol alquímic fonamental relacionat amb un segon
naixement d'índole iniciàtic. Aquest nou néixer és el que confereix el
coneixement.
Per a la redoma transparent i per a les campanes de vidre que acullen
altres nus, entre ells un ambigu tercet a la dreta (transparència del vici)
Tolnay recorda el proverbi flamenc "la felicitat és com el vidre, es trenca
aviat". Els pit-rojos i els altres ocells són símbols
populars de la lascívia, les papallones de inconstància, l'òliba d'heretgia, el
corb (per als místics d'incredulitat) és per als alquimistes la matèria
ennegrida en el primer estadi de cocció; el ratolí dins del tub de vidre -refugi vegetal d'un solitari meditabund (a l'esquerra, sota
la bola transparent)- és la falsedat de les doctrines que desvien als
creients. Els gegantins ocells que entren a l'estany a l'esquerra, deriven de
l'alquímia i dels bestiaris: la puput que es nodreix de restes és l'ànima
complaguda en les falses doctrines; el blauet, la
hipocresia.
També tenen connotacions alquímiques alguns colors, com el taronja (halo que
precedeix el blanc, segon estat de cocció), el vermell (cim del procés creador),
mentre celestes i blaus són els colors del frau i la maldat. El grup amb un home
vestit a la caverna, baix a la dreta, és interpretat de manera diversa pels
estudis: per Tolnay simbolitza el pecat original; per
Bax, representa a Adam, Eva i Noè; per Fraenger, el pintor, representa la
segona Eva (els Sants Pares parlen de l’Església como
la Segona Eva) i al jueu herètic Jacob Almaengien; per
J. Mateo [Arxiu Espanyol d'Art i Arqueologia, 1963] representa a Eva, el
Baptista que rentarà el pecat amb el baptisme, i Adam.
Moltes figures de significació simbòlica en l'univers de Bosch poden ser
enllaçades amb imatges-símbols preexistents al món
medieval. El peix era presentat en els Bestiaris medievals com a acompanyant de
Satanàs. La rata s'associa a les mentides que distancien a l’home de la veritat
divina. Els ruscs i la mel amb la seva representació medieval del plaer sexual
es mostren en Sant Jeroni en
oració, el gripau com a vincle amb la fetilleria i l'heretgia es
posa sobre el ventre femení en Els set pecats
capitals.
També l'antiguitat grecoromana va poder inspirar el fantàstic del Bosco mitjançant les gryllas o “grills”, les figures de la glíptica, nom aportat per Jurgis Baltrusaitis al seu llibre La Edad Media fantástica. Plino el
Vell assegurava que Anfitos
d'Egipte denominava gryllos (garrí) a una imatge que va realitzar
per satiritzar a un home.
Gryllas
medievals
El grotesc i el monstruós va arribar al cim
de la mà de Hieronimus Bosch, el Bosco, que va treure de la marginalitat els gryllas. Vegem-ne una
col·lecció.
Uns estudiants d'Oklahoma s'han inspirat (2014) en aquesta curiosa partitura impresa al pompis l'home de l'obra del Bosco. Però, abans ho va fer el Atrium Musicae de Madrid, el conjunt de música antiga de la família Paniagua que va publicar el 1978 'Codex Glvteo', per Hispavox i, pel que sembla, mai reeditat en format digital (La Vanguardia).
Tríptic del Judici
final
Esbós de Les Temptacions de Sant
Antoni
Altres esbós del Bosco
També Pieter Bruegel el Vell, un altre pintor flamenc del
segle XVI, va pintar magistralment el món infernal i les seves criatures. Ho va
fer en els gravats de Els set pecats
capitals, el 1558, i les grillas que s'hi dibuixa són més
bullicioses i divertides que amenaçadores. Ho va fer també en alguns dels seus
quadres, com La caiguda dels
àngels rebels o Dulle Griet, però en ells l'aspecte terrorífic
predomina sobre el lúdic.
De la sèrie de Los siete pecados capitales, de Bruegel
De la Caiguda dels àngels rebels, de Bruegel.
1562
Aquestes figures monstruoses es trobaven
en pedres petites gravades per l’home, conegudes per glíptics, per la qual cosa així es van cridar després les
figures glíptiques que consisteixen en un repertori
d'anomalies orgàniques: caps dels que sorgeixen cames, braços o peus encastats a
la cintura d'un cos rematat per un cap d'animal. Es coneixen també altres pedres
gravades que contenen els símbols del culte de certes sectes gnòstiques.
Aquestes pedres es deien abraxes, segons la paraula en
lletres gregues que es llegeix en totes elles. L'edat mitjana va atribuir poders
màgics a aquestes pedres amb fantàstiques combinacions de cossos humans i
animals. Hi va haver una gran avidesa per col·leccionar-les.
L'univers d'imatges medievals, i antigues
com els grylles, era conegut pel Bosco, però, també l'artista holandès aspirava les brises
religioses exhalades per les germandats devocionals de
Hertenbosch, el seu poble natal, on va format part de
la Germandat de la Vida
simple, l’aspiració dels quals era tornar a l'originària senzillesa de
l'existència evangèlica. El seu camí era la "devotio
moderna”, un sender religiós inspirat
per La imitació de
Crist de Tomàs de Kempis. L’església de Sant Joan de Hertogenbosch, d’estil gòtic brabansó, estrava plena de pedres
tallades que representaven monstres.
El ascens al cel ens recorda
el viatge al·lucinogen a través del túnel obscur i un final
lluminós
La férvida
atmosfera religiosa de la ciutat del pintor holandès, els seus treballs de
temàtica sacra per la Germandat de la Mare de Déu –a la que pertanyia la seva
família- i el duc de Borgonya (Felip El Bell, li
encarregà un gran vitrall del Judici Final), expliquen la influència de la
imatgeria religiosa medieval sobre l'art bosquià. El
seu tarannà heterodox sorgeix dels seus ímpetus pedagògica, doncs les seves
pintures eren il·lustracions en suport material de reflexions morals, les seves
estranyes imatges eren símbols per plegar a la comprensió de l’absolut, es dir,
Déu, segons
Umberto Eco, Arte y belleza en la estética
medieval, Lumen, Barcelona, es tracta de una ètica
visual.
Al segle V, teòlegs com Paulí de Nola a Itàlia i Nil
d'Ankara a l'Àsia Menor, van iniciar una reflexió cristiana sobre
l'art. Segons el primer, la fi de la imatge d'inspiració religiosa era estimular
l'oració o la pregària dels pelegrins. Per a Nil, les decoracions de les
esglésies sempre havien de nodrir-se dels temes de l'Antic i el Nou Testament, i no
de intranscendents escenes de caça o pesca. El Bosco
desitjava "ensenyar" el camí cristià cap a l'esperit. La pedagogia moral de les
imatges bosquianes denuncia les misèries de l'home i
satiritza a la seva època. La burla àcida i crític sobre els monjos i les
diverses formes de pecat en una sèrie d'obres moralitzats, com el tauler dels Set pecats
capitals i Les quatre
estacions, La mort de
l'avar, El
Prestidigitador, El Carro del
fenc, Les Noces de
Canaan o L’Extracció de la
pedra. En aquesta última obra es critica la credulitat mitjançant
un transparent sentit al·legòric. Envoltat per un ampli i càlid paisatge, un
cirurgià manipula el seu bisturí sobre el cap d'un pacient per tal d'extreure
una pedra. A la part superior del quadre es llegeix la inscripció, de acurat
treball cal·ligràfic: "Mestre, treu-me la pedra, em
dic Lubbert Das". En temps del Bosco, extreure una pedra és un acte de curanderisme pel qual es buscava curar el pacient de la seva
estupidesa. L'extracció és així un simulacre, la seva falsedat s'evidencia en el
quadre pel fet que el cirurgià extreu una flor i no una pedra. En els relats
neerlandesos de l'època, "Lubbert" al·ludeix a un home particularment estúpid, per
això la creença de Das en la realitat de l'operació quirúrgica. Al seu torn, un
monjo i una religiosa contemplen al cirurgià i la seva víctima, la qual cosa
insinua que participen d'una pràctica que la seva ortodòxia hauria de rebutjar
de pla.
L’Extracció de la pedra
A La nau dels
bojos, al Museu del Louvre, el Bosco satiritza la hipocresia clerical i els excessos
populars de la gula. En una petita nau, una monja toca
un llaüt davant d'un monjo. Tots dos comparteixen una gran disbauxa amb uns
camperols. El pal és un frondós arbre en la part superior es troba, enllaçat, un
pollastre rostit que un pagès busca alliberar amb un ganivet. Sobre el cordatge
de la dreta, que s'estén entre un extrem de la nau i el pal-arbre, se senti un bufó concentrat en beure un deliciós
got de vi. Aquesta nau, seu de disbauxa, s'inspira en l'esperit crític de La nau dels
bojos (Stultifera Navis, 1494)
de Brandt.
En llatí navis fa referència a la nau d’un
temple i, a més es coneix a l’Església Catòlica com la nau de Sant Pere, per
tant l’obra es una critica a la nau de l'Església, on les ànimes eren
guiades pels clergues cap al cel.
La nau dels bojos. El Bosco,
1503-1504
Com hem vist la pintura del Bosco te el significat al·legòric moral de l'art medieval,
però, aleshores, es converteix la seva obra
en ell lloc on en mostra convincentment una realitat transcendental i
numinosa que poques persones poden captar, la seva
obra es com un espai escènic en el que la saturació figurativa crea un mon
metafísics. Un exemple del que diem ho constitueix el tríptic del Judici Final.
Al segle XII Joquim de Fiore va iniciar el mil·lenarisme, doctrina que
assegurava que amb la pobresa i la humilitat de la comunitat evangèlica es
restabliria el paradís a la terra. Per tot arreu existia la convicció de que els
homes eren uns grans pecadors, la qual cosa duria inevitablement a la humanitat
a la catàstrofe L’himne d’aquella època era el Dies
irae que anunciava el dia en què el món es dissoldrà en
ardents cendres, com les visionàries descripcions de l'Apocalipsi de Sant
Joan gravades en fusta per Durero. A principis del Renaixement
encara perduraven aquestes visions en l’infern de Dante o en La visió de Tundale (1149), del frare Marcus, que narrava les visions
infernals del cavaller irlandès Tnugdalus. Aquesta
obra fou popularitzada en Europa per la copia il·lustrada que va fer el francès
Simon Marmion en 1475.
Detall
del La Boca del Infern, per Simon Marmion, a partir del manuscrit Les
visions de Tondal, conservat al museu Getty
En
un plànol intel·lectual el càstig infernal suposa la privació eterna de la
contemplació del ésser diví, així doncs, es una condemna espiritual. Però, en la
imaginació popular, els càstig infernal és una condemna física que té com a
conseqüència el dolor físic. Per al Bosco l'infern és
també un patíbul d'opressió física. En El Judici
Final ordeix una maquinària de tortures. Alguns cossos són
mossegats per serps, altres s’abrasen en forns. Un dimoni femení amb potes d'au
cuina a un desgraciat a foc lent al costat de dos ous blancs. Una mà emergeix
d'un petit i indefinible cos verd i travessa amb l'extrem fi i punxegut d'una
espasa de fulla blanca a un desgraciat; altra criatura
esgarrifosa, agenollada, branda una daga amb la que perfora les oïdes d'un
torturat que jeu recolzat amb els seus braços oberts i agenollat. Dintre de l’abisme bosquià viuen una munió de dracs, sacres, colobres, peixos,
ocells, ferrers i soldats torturadors, ganivets, canons, túnels, fletxes, olles,
trompetes, escales, fogueres, ruïnes d'edificis, vaixells , ous, un xerrac i un
tambor, espases, pelicans. També hi habiten nombrosos monstres de formes híbrides, meitat humanes, meitat
animals. Tot aquest al·lucinat univers de figures satura l'espai de la
representació pictòrica.
Quatre detalls del
Infern
Aquesta profució no només prolifera el infern,
també hi existeix al Carro del
Fenc, Ecce Homo, el tríptic dels Sants
eremites, o en tríptic de La temptació de
Sant Antoni, al Paradís de El jardí de les
delícies.
La
temptació de Sant Antoni
Detall del Carro de
fenc
La contemplació de les obres de El Bosco produeixen sorpresa i horror davant aquella bigarrada
multitud de figures que saturen les seves obres. Esteban Ierardo, El Agua i el Trueno,
diu que les seves figures son signes de transformacions fantàstiques,
d'operacions metamòrfiques. L'home metamorfosat es
confon amb animals, vegetals u objectes, com l’home-card, una au amb el bec de trompeta metàl·lica, un
nan amb cos emplomallat i cua de llangardaix; humans tancats dins d'ous
semitransparents i gelatinosos, una espècie de pomera amb cames humanes, les
seves branques braços i la seva copa un mussol, un home-arbre; rates amb ales d'insectes; cavalls de ventres
que es muden en pots de gres.
Aquestes éssers híbrids o metamòrfics no suposen una innovació en el llenguatge
plàstic, sinó que son herència de la imatgeria gòtica, de la iconografia i
simbologia medievals. Com ja hem dit, en la pintura medieval la imatge és
instrument per assenyalar continguts morals, veritats ortodoxes i transcendents.
La imatge representa l'ordre diví cristià. L'espai pictòric mateix no diu res.
La matèria pintada, per si mateixa, no expressa o revela. Però ara, la imatge
selvàtica, multiplicada i saturada del Bosco,
transforma l'espai pintat. Aquí ja no es representa, sinó que l’espai pintat ens
mostra una alteritat sagrada y estranya concentrada al llenç, ja no es una
existència suggerida, sinó real. El llenç, segons Ierardo, esdevé un lloc numinós des
d’on irradia la vida divina.
Aquest fet assembla l’obra del El Bosco a la
teologia estètica bizantina, doncs per l'església ortodoxa la imatge o icona és
l'espai bidimensional que no representa un fet de la
història sagrada sinó que pretén mostrar la realitat eterna mateixa. La imatge
pictòrica com representació del transcendent també es troba en les pintures
d'El Greco, des del seu Espoli
o L'enterrament del
Comte Orgaz, transcendència que degué
captar de l’art bizantí a Creta, durant
la seva formació de joventut.
D'altra banda, la saturació pictòrica a la qual hem al·ludit, és
possible trobar-la també en els frescos i el Judici
Final de Miquel Àngel a la Capella Sixtina. Allà, el pintor satura l'espai amb centenars de
figures. Més enllà de la seva referències a la història sagrada, les figures
remeten a la coneguda preocupació michelangelesca per
l'harmonia i bellesa corporals, ja que son fets a imatge i semblança divines.
Una representació perfecta del cos humà es una visió de Déu.
El Bosco,
afirma Esteban Ierardo, és
un possible antecedent de la recerca moderna de la pintura avantguardista, l'abstraccionisme kandinskià, del
abstraccionisme geomètric de Mondrian manifestat a la revista de Stijl, o el neoexpressionisme
nord-americà. I Casimir Malèvitx, i la seva estètica suprematista, on es busca una pintura lliure de tota
representació. Esta es la qüestió, el llenç i l’obra representada no son símbol
de res, ni representen cap realitat. Ella mateixa es la realitat allí
expressada, la única realitat es la que
contempla fascinat, horroritzat o excitat l’espectador del quadre, el qual es
converteix en un testimoni del món espiritual creat per l’artista, un univers
que només existeix allí, a la superfície del llenç i en la combinació de colors
y a les seves figures. Durant molt de temps la pintura es va sotmetre a les
imposicions i necessitats de la religió i de l'Estat, també als gustos de la
burgesia que comprava els quadres. Ara, l'art pictòric busca emancipar-se
definitivament. Les obres deixen de ser símbol de res, ni representen cap cosa
que no siga el mon propi reflectit en la tela. Alguns pintors apleguen als
extrems del pintor rus Malèvitx en la seva recerca d’una
plàstica pura, expulsant del llenç totes les imatges figuratives que imiten o
representen qualsevol realitat visible, i al despullar el lleç no queda més que un desert, com la seva obra d’un
quadrat negre sobre un fons blanc.
Malèvitx. Quadrat negre (1913). Oli
sobre tela, 106,2 × 106,5 cm, Museu estatal rus, Sant Petersburg.
Per a Malèvitx el
quadrat negre és la sensibilitat i el fons blanc es igual al no-res, que està
fora de la sensibilitat i la percepció humana. L'impacte cromàtic del blanc
indueix l'experiència d'un espai pur, absolut, que està fora de la percepció
sensible de les coses visibles i suposadament reals. D’aquesta manera, tant la imatge selvàtica
del Bosco i l'austeritat nua, el minimalisme figuratiu, l'abstracció quasi-pura, indueixen un idèntic estat perceptiu: l'espai
pictòric que transforma la intranscendència de l'espacialitat quotidiana i profana, per aplegar a una
realitat subtil, vivent però que només ens la fa perceptible
l’artista.
La matèria i les seves formes comencen a
callar i s'enfonsen en un silenci que no diu res. La copia de les figures i els
objectes materials de la naturalesa es converteix en un espai mut, viciat ja per
la impossibilitat d'expressar. En paraules de Ierardo, el pintor alquimista Bosch mata
la matèria falsa, la que ocupa l'espai però no s'incendia. Mata l'espai de
formes indiferents, buida de símbols. Mata l'espai pla i silenciós perquè
després neixi l'altre espai auri, el dels molts raigs d'una sola tempesta,
estranya, potser divina, que ens parla i abraça. L'alquímia inicia un procés de
mort de la vella matèria per induir el renaixement d’una nova com la opus magnum
alquímica. Per aclarir millor el cicle de sofriment, martiri, mort i renaixement
alquímics de la matèria podeu consultar Mircea Eliade, "Alquímia i
iniciació", en Herreros i
alquimistes, Madrid. Aliança editorial.
Sobre la recerca d’una plàstica pura vegeu Vassily Kandinsky, Sobre lo
espiritual en la obra de arte. Manifiesto de Mondrian publicat en la Revista Stijl. Mario De Micheli, Las vanguardias artísticas del siglo XX (Madrid, Alianza, pp. 413-421). Sobre el
neoexpresionisme nordamericà
consultar Aracil
A., Rodriguez,
D., Entre la muerte del arte y el arte moderno (Ed.
Istmo, Madrid). Casímir Malévich, "Manifiesto Suprematista", en Mario De Michelis, Las vanguardias artísticas del siglo XX, op.cit, pp. 385-397.
L'escriptor es declara escèptic i agnòstic.
Per a ell, el déu o els déus ploren la seva falsedat en els deserts de la
desesperació humana. Però el seu credo poderós rebutja les llàgrimes salades
d’aquestos falsos ídols i anhela un paradís il·lusori, un cel fantàstic, on
descansen aquells que només desitjaven ser feliços conreant el seu hort,
construint cases per viure i mobles per descansar... Mentre d’altres, veïns del
seu poble, pintaven quadres que mai hagueren pogut imaginar i d’altres els
cantaven les mes dolces cançons del mon... un lloc on el vent gronxa les
palmeres i du el flaire de les llimones, on els teuladins xiuxiuegen disputant-se un gra d’arròs. Qualsevol
racó d’aquest mon es el meu paradís!
La Velleta Verda agraïx a Esteban Ierardo el seu estudi
Comentaris