El nu en l'Edat Mitjana
Per als grecs el
cos era un motiu d'orgull, en canvi, per als jueus i, per tant, per al
cristianisme, era motiu de vergonya, era la condició dels esclaus i els
miserables, segons Francisco Calvo Serraller, Los generos de la pintura, Taurus, Madrid,
2005. El cristianisme, al contrari que altres religions que van integrar amb
naturalitat la dimensió sexual de l'home com un element més de la seva manera
de ser, va tendir a negar-la i reprimir-la. Es diu que el responsable d’aquesta
antipatia cap a la unió sexual va ser Sant Pau, al qual, per altra banda, s’acusa de
ser un homosexual reprimit. Un altra influència negativa cap al sexe es
produeix per els tabús sexuals que havia heretat el cristianisme dels jueus.
Com a conseqüència, el nu i les representacions sexuals passaren a estar
prohibides en l’art occidental.
Durant
segles els artistes s'acostumaran a utilitzar sempre un repertori de símbols,
mites i al·legories per plasmar de manera sublimada i codificada tot el
relacionat amb el cos, la nuesa i el sexe. Bona part de l'art occidental és el
resultat d'aquest conjunt d'idees, creences i freqüents repressions. L’erotisme
s’amaga darrere els justificants de la mitologia i de les escenes bíbliques en
les èpoques de moral puritana, però, en aquestos períodes és quan mes ha gaudit
d'un públic que l’ha adquirit i col·leccionat per el seu plaer sensual. El nu va quedar circumscrit als escassos
passatges de les Sagrades Escriptures que ho justificaven, com Adam i Eva al
Paradís o el martiri i crucifixió de Jesucrist. En els pocs casos de
representació del nu són figures anguloses i deformades, allunyades del
harmoniós equilibri del nu clàssic, quan no són formes deliberadament lletges i
malmeses, com a senyal del menyspreu que se sentia pel cos, que era considerat
un simple apèndix de l'ànima
ATM "Adam TRAXIT Morte" que vol dir que Adam va
arrossegar cap a la mort, mentre que la d'Eva, ATEV, és "Adam tradidit
Evae Vitam". Eva apareix inclinada, mentre que Adam es representa dret.
Maderuelo no pretén mostrar la bellesa física, sinó la moral. Obra del segle
XII, autor anònim, de l'ermita de Santa Cruz de Maderuelo (Segovia), en
l’actualitat al Museu del Prado, a Madrid.
Per a la mentalitat de l'home medieval, el
cos era un contenidor sofrent, receptacle de malalties i sentina de vicis. Els
artistes segueixen les teories gnòstiques i maniquees, que influiran sobre el
cristianisme, la seva creença de que hi ha un Déu bo allà dalt del cel i un
altre, un Demiurg, un germà del Déu bo expulsat del cel, el qual va crear el
món. Però, com aquest ser és maligne, el món va resultar imperfecte i la
matèria corrupta, la carn és feble, temporal i perible; tothom pot constar com el cos envellís i es descompon: no hi ha
bellesa en ell, tan sols immundícia. La religió cristiana, influïda per la idea
platònica del cos com a presó de l'ànima, va perdre l'interès en l'estudi de
les formes anatòmiques naturalistes, centrant la representació de l'ésser humà
en l'expressivitat. (Eco, Umberto (2004). Historia
de la belleza. Lumen, Barcelona)
Dansa Macabra. La mort amb el capellà i el Soldat, 1496
Com la mort està a la volta de cada
cantonada, sembla de necis recrear-se o donar-li importància al físic. Els nus
que es representen, són doncs desmanegats, de línies agudes i bastant allunyats
de qualsevol intenció sensual. De vegades els nus son macabres, com Els amants morts, la Mort i la Luxúria, del Mestre de l’Alt
Rhin.
Els amants morts, la Mort i la Luxúria (segle XVI), del
Mestre de l’Alt Rhin, Museu de Belles Artes de Estrasburg.
La pintura és converteix en un art al
servei de l'Església i en temes com la "Expulsió del Paradís" i el "Judici Final", apareixen les ànimes nues abrasant-se en les
flames de l'infern, davant les mirades complaents i satisfetes dels dimonis. No
obstant, les representacions sexuals es "colen" per capitells i
cantonades, associades moltes vegades amb el grotesc i satíric, així com amb la
fecunditat. Aquesta era molt important en una societat necessitada de repoblar
amplis territoris i en la qual calia abundant mà d'obra per a les tasques
agrícoles.
L'Infern. Representació medieval a El Manuscrit «Hortus
Deliciarum», de 1180
Més endavant, a partir del segle XIV,
apareixeran nus allunyats de l'àmbit religiós en les miniatures. Es tracta
d’il·lustracions com les del llibre de Les molt riques
hores del Duc de Berry, en què la imatge del cos s'allunya del
prototip ideal, apareixent dones poc agraciades, molt primes, raquítiques. El
propòsit era contrarestar el nus populars en el que retrataven la dona en llocs
de plaer o al moment del bany. El nu d’Eva, amb la seva forma allargada,
bulbosa, de pits petits i ventre voluminós, es va convertir en el prototip del
nu femení gòtic, que perduraria durant dos-cents anys.
El Pecat i l’Expulsió del Paradís, de Les molt riques
hores del Duc de Berry (1416), Germans Limbourg, Museu Condé, Chantilly.
Vanitat (1485), de Hans Memling, Museu de Belles Arts
d’Estrasburg.
El període gòtic va suposar un tímid
intent de refer la figura humana, més elaborada i partint d'unes premisses més
naturalistes, però sota un cert convencionalisme que subjectava les formes a
una rigidesa i una estructura geometritzant que supeditava el cos a l'aspecte
simbòlic de la imatge, sempre sota premisses de la iconografia cristiana. Amb
la incorporació del Judici Final a la
iconografia pictòrica es modernitza la representació del cos humà. L'escena de
la resurrecció de la carn contemplava que els cossos estiguessin nus, alhora
que en ser ànimes renascudes havien de representar paràmetres d'una bellesa
perfecta, de manera que els artistes es van fixar novament en les obres de
l'art clàssic greco-romà, sorgint tractats com el Speculum
de Vincent
de Beauvais, que contenia instruccions per als artistes basades en
antics tractats clàssics.
Una visió de l'Infern. Miniatura del Speculum Historiale,
de Vicenç de Beauvais (1190-1264). Museu Comte, Chantilly, França.
El
nu més o menys naturalista va començar a aparèixer amb timidesa a la Itàlia
prerenaixentista, generalment en forma d’al·legories, com la imatge de Fortitudo al Baptisteri de Pisa, obra de Nicola Pisano,
que evoca lleugerament un atleta policletià, o la figura de la Temprança en un púlpit de la Catedral de
Pisa (1300-1310), de Giovanni Pisano, en forma de Venus púdica que
cobreix amb els seus braços les seves parts íntimas. També es percep en l'obra
de Giotto,
especialment en el seu Judici Final
de la capella dels Scrovegni de Pàdua.
Escena
en una casa de banys, miniatura del segle XV.
Giorgio Vasari. Detall del fresc de la cúpula de Santa
Maria del Fiore 1420-1436 (Florencia)
Comentaris