Historia del nu
Les primeres
reflexions teòriques sobre el nu es van efectuar en el Renaixement: en el
tractat Della Pittura (1436-1439) on Leon Battista
Alberti opinava que el «estudi del nu» era la base del procediment
acadèmic de la pintura, establint que «per
pintar el nu, comenceu pels ossos; afegiu després els músculs i cobriu després
el cos amb carn, de manera que quedi visible la posició dels músculs. Podrà
objectar que un pintor no ha de representar el que no es pot veure, però aquest
procediment és anàleg a dibuixar un nu i després cobrir-lo de vestidures».
El nu renaixentista va ser la base de l'estudi del cos humà per l'ensenyament
acadèmic de l'art fins pràcticament el segle XX, amb la premissa d'estar
fonamentat en l'anatomia i d'estar concebut sota un criteri idealitzador que
exclogués qualsevol connotació purament sensualista. Aquest ideal el compleixen
obres com la de Rafael, Matança dels
innocents, on els soldats d' Herodes van despullats, sense que ho digui
així la Bíblia; però, els puritans ho perdonen perquè és un estudi anatòmic i per
les seves postures estilitzades -que recorden més a ballarins que a soldats-, les
quals coses converteixen l’obra en un element ideal, elevat, purament intel·lectual,
que els confereix un sentit de noblesa artística que els allunya de qualsevol
consideració pejorativa. Aquest era l'ideal academicista.
Cornelis van Haarlem (1562-1638). La matança dels
innocens, representaria el que hem dit
abans per l’obra de Rafael.
A
canvi, a mi aquesta obra el sembla tot el contrari, i també és de Cornelis van
Haarlem (1562-1638) Un monjo i una
monja, te gran potencia y poderosa sensualitat.
Perquè, ho vulguem o no, un component
indissoluble del nu és l'erotisme, element ineluctable ja que la visió del cos
humà nu genera atracció i desig sexual. Per Kenneth Clark, aquest aspecte no
s'ha d'obviar o intentar minimitzar o relativitzar, i molt menys menysprear
moralment, i en el seu assaig sobre el nu contraposa a l'afirmació de Samuel
Alexander (en Beauty and Other
Forms of Value) sobre que el nu de tipus eròtic és un «art
fals i una moral dolenta» la vindicació que si el nu no és eròtic és un
«art dolent i una moral falsa». (Kenneth Clark, El desnudo.
Un estudio de la forma ideal. Aliança, Madrid.1996)
L'erotisme també és present en nombroses
representacions de nus masculins, que serveixen com a via d'escapament a una
homosexualitat severament reprimida (Miguel Àngel va viure turmentat per ella
tota la seva vida). D'unes representacions idealitzades i etèries del cos, es
va passant a altres d'una carnositat bastant palpable.
Recorregut històric
Durant milers d’anys de la Prehistòria
apareixen per tot arreu d’Europa i part d’Àsia una mena d’estatuetes que
representen a deesses nues. Les dones tenen exagerats els atributs sexuals,
perquè representen el major dels bens que l’home pot aconseguir: la fertilitat,
l’única capaç d’assegurar la pervivència de l’espècie humana. Durant el
Neolític es troben representacions d’homes nus, a sovint caçant i, mes
rarament, protagonitzant danses fàl·liques, rodejats de dones. La representació
del fal·lus erecte, en forma aïllada o en cos complet, era igualment signe de
fertilitat.
Venus
de Willendorf, Museo de Historia Natural de Viena (circa 20000 a. C.)
A Egipte la nuesa era vista amb
naturalitat, i abunda en representacions d'escenes cortesanes, especialment en
danses i escenes de festes i celebracions. Es freqüent la representació del
propi ésser humà, sigui faraó o esclau, militar o funcionari, com el famós Escriba assegut del Louvre. Per
contrapartida, a Mesopotamia, propera geogràfica i cronològicament a l'Antic
Egipte, el nu és pràcticament desconegut, excepte algun relleu assiri com Asurbanipal caçant lleons (British Museum),
o algunes escenes de tortura de presoners. Tampoc trobem nus en l'art fenici o
jueu, on la llei mosaica prohibia la representació humana. Podeu ampliar el
tema en Emiliano
Aguilera, El desnudo en las
artes. Giner, Madrid, 1972.
La meva
família davant de l’Escriba assegut. Louvre
Bailarinas
(circa 1420-1375 a. C.), British Museum.
Art clàssic
Les formes clàssiques recorren a la
harmonia i l'equilibri, la racionalitat de les formes i els volums, i un sentit
d'imitació («mimesi») de la natura, establint les bases de l'art occidental,
segons Azcárate
Ristori, José María de; Pérez Sánchez, Alfonso Emilio; Ramírez Domínguez, Juan
Antonio. Historia del Arte. Anaya,
Madrid. 1983.
Grècia va ser el primer lloc on es va
representar el cos humà d'una forma naturalista, lluny del hieratisme i
l'esquematització de les cultures precedents. Per als grecs, l'ideal de bellesa
era el cos masculí nu, que simbolitzava la joventut i la virilitat, com els
atletes dels Jocs Olímpics, que competien nus. El nu grec era alhora
naturalista i idealitzat: naturalista quan fa a la representació fidedigna de
les parts del cos, però idealitzat pel que fa a la recerca d'unes proporcions
harmonioses i equilibrades, rebutjant un tipus de representació més real que
mostrés les imperfeccions del cos o les arrugues de l'edat. (Diana Newall,
Apreciar el arte. Ed Blume, Barcelona. 2009)
Estatua
de mármol de kouros (circa 590 a. C.–580 a. C.), Metropolitan Museum of Art,
Nueva York.
Al període clàssic, grecs i romans,
intentaren reproduir la bellesa del cos humà, sens dubte com un repte per a
donar a conèixer les noves aptituds estètiques i el nivell artístic assolit.
Però, també a Grècia s'ha representat més des del idealisme que des de la
imitació naturalista, procurant trobar en la forma humana un ideal de perfecció
que transcendís la matèria per evocar l'ànima, la puresa de la unió entre cos i
esperit. Així, els artistes grecs més que imitar el cos humà el perfeccionaven.
Mentre, les classes adinerades pagaven be
el nus i gaudien de la seva contemplació en privat. A Pompeia les viles de la
gent adinerada estaven decorades amb pintures d’un alt grau de càrrega eròtica,
on no resultaven estranyes les còpules humanes. Sobre Pompeia veure Emiliano Aguilera, El
desnudo en las artes. Giner, Madrid. A l’altra part del mon, a Japó, també gaudien
contemplant refinades pintures eròtiques i, al temples hindús, abundaven els
relleus amb escenes d’amor.
Frescos romans de Pompeia del segle I.
Historia del nu
Comentaris