Lluc, el santuari sagrat dels mallorquins
Per la mateixa carretera, aviat arribarem a Escorca on hi ha el monestir de
Lluc, un municipi sense poble, perquè Escorca és només una esglesieta
restaurada del segle XIII (Sant Pere) i una alqueria camperola.
Imatge del municipi de Escorca. Foto: Gonçal Vicens Bordes
En aquells temps, a partir
d'Escorca, començaven les immenses propietats dels Cavallers del Temple, les
quals arribaven fins a Pollença.
El santuari de Lluc -Lug altra vegada, diu Juan García
Atienza - o millor, el nom del suposat pastor o monjo que, segons la llegenda,
van trobar la imatge negra de la Mare de Déu, apareguda per lluitar contra els
moros, entre prodigis com llums celestials i càntics angèlics. No obstant això,
l'estructura moderna de la talla desmenteix l'època de l'aparició.
Santuari de la verge de Lluc. Foto: Gonçal
Vicens Bordes
Juan García Atienza opina que
el monestir va tenir una fundació màgica que van intentar amagar amb les
reformes dels segles XVII i XVIII. Ho demostraria, en primer lloc, l'escut de
Lluc amb l'esquadra del constructor, amb l'angle tornat cap amunt. Això marca
la relació dels cavallers del Temple amb les confraries dels constructors que
van crear unes estructures destinades a potenciar les estructures
transcendentals de l'home creant un espai sagrat amb arcs, ogives, òvuls
mandèlics, vidrieres alquímiques i elements amb les proporcions pitagòriques.
La Mare de Déu de Lluc. Fotografía: Wikipedia
En realitat, llegim en Misterios de las Baleares, l'esquadra invertida corresponia a l'escut d'armes del
cavaller Tomàs
Thomàs, militar distingit al servei del rei Alfons V i gran devot de
la Mare de Déu de Lluch, el qual va ser l'impulsor d'un Col·legi de sacerdots
seculars que atenguessin al culte de la verge i dels pelegrins que arribessin
al monestir per venerar-la.
El seu fill Baltasar Thomàs va
donar en 1491 els seus béns al monestir amb la condició que fossin esculpides
en marbre, sobre el portal major de l'església, l'escut d'armes i la divisa del
seu pare, que van passar a convertir-se en el blasó del Priorat.
La pedra clau de l’arc té esculpida una esquadra
invertida. Foto: Gonçal Vicens Bordes
Els constructors dels
"espais sagrats" es van agrupar en societats secretes de picapedrers,
cadascun amb la seva marca, herència dels petroglifs megalítics.
Després de l'abandonament dels templers, el
santuari va ser comprat per una estranya confraria anomenada dels Obradors
que van pagar a l'Ordre de Sant Joan de l'Hospital per quedar-se el que
els pertanyia a ells com a hereus del Temple. Aquests Obradors són el germen de
les posteriors ordres maçòniques (maçons = constructors, obrers).
En Lluc no queda res de l'Edat
Mitjana. És obra del segle XVII i segle XX. De misteriós podem contemplar la
verge negra i la suposada figura diabòlica que recorda al Bafomet templer,
sobre el rellotge, a la llinda de la porta. El seu doble joc d'ales i banyes de
boc que li surten del crani i amb la seva gorra en forma de clepsidra,
remarquen el seu significat diabòlic, diu Atienza.
Entrada al santuari de Lluc. Foto: Gonçal
Vicens Bordes
Retall de la imatge superior on es veu el suposat
bafomet. Foto: Gonçal Vicens Bordes
El camí d'accés a la cova de
l’aparició, el Camí dels Misteris, amb
les figures de JOSÉ
LLIMONA, va començar a ser construït en 1909, finalitzant les obres
el 1913, per Joan
Rubí i Guillem Reynés amb l'assessorament d'Antoni Gaudí. En la línia
d'aquest artista, així com Doré, Blake o Rosetti, que van saber intuir el
misteri i els símbols de la tradició primigènia. Els Misteris de Llimona
constitueixen un repte de significacions
ocultistes.
El primer misteri, enquadrat dins d'una escultura en
forma d'ull de pany. Foto: Jota_erre
Foto: Gonçal Vicens
Bordes
En el primer monument de la
pujada, el de l'esplanada, sorgeix l'ull de pany que es repetiran en l'últim, a
la part alta del turó. Els elements de la PASSIÓ són medallons rodons, els de
la RESURRECCIÓ són quadrats i la NATIVIDAD arcs de mig punt. A la part alta, la
creu té el braç transversal en forma de triangle, Les lletres dels misteris són
de color vermell, blau i or, els colors bàsics de l'obra alquímica.
Foto: Kai-Uwe Fisher
Es creu que Sa
Sibil·la (cant apocalíptic nadalenc) va sorgir en aquest
santuari i es canta en el solstici d'hivern. Se suposa que és una adaptació
dels versos escrits per la suposada SIBIL·LA DE ERITREA, tremebunda profecia
mil·lenarista, anunciadora de destres que enfonsaran el món.
Santuari de Lluc. Foto: Gonçal
Vicens Bordes
No obstant això, el músic Pedrell
sosté que són una adaptació de la profecia de Sant Agustí a La Ciutat de Déu
(llibre XVIII), traduïda al català per Anselm Turmeda (s, XIV), lul·lista fervorós que va acabar els
seus dies a Tunísia convertit a l'islamisme, sent un dels mestres més lúcids
del sufisme.
El santuari va tindre una gran devoció i un munt de peregrins acudiren a ell. Per a la acollida dels viatgers es va construir l'antiga hostatgeria a mitjan segle XIV, coneguda com els Porxets pels seus porxos, allotjaments que encara avui dia romanen ben conservats i en ús. Es tracta d'una de les escasses construccions de Mallorca que és fidel representant de l'Arquitectura Popular del final de l'Edat Mitjana, amb estructures de fusta sobre murs de calç i cant en què, com a curiositat, encara es mantenen els estables i pessebres on es guardaven les bèsties que acompanyaven els pelegrins a la ruta, situats al costat de les cel·les que aquests ocupaven.
El santuari va tindre una gran devoció i un munt de peregrins acudiren a ell. Per a la acollida dels viatgers es va construir l'antiga hostatgeria a mitjan segle XIV, coneguda com els Porxets pels seus porxos, allotjaments que encara avui dia romanen ben conservats i en ús. Es tracta d'una de les escasses construccions de Mallorca que és fidel representant de l'Arquitectura Popular del final de l'Edat Mitjana, amb estructures de fusta sobre murs de calç i cant en què, com a curiositat, encara es mantenen els estables i pessebres on es guardaven les bèsties que acompanyaven els pelegrins a la ruta, situats al costat de les cel·les que aquests ocupaven.
Planta baixa de l'antiga hostatgeria amb els pessebres en primer terme. Foto: Gonçal Vicens Bordes
Vista general dels Porxets, les cel·les de pelegrins es trobaven en el seu nivell superior i, en l'inferior, es estabulaban les bèsties de càrrega que els acompanyaven.
Foto: Gonçal Vicens Bordes
Foto: Gonçal Vicens Bordes
Vista general dels Porxets. Foto: Gonçal Vicens Bordes
Però, el
Lucus, el Bosc sagrat de la prehistòria, encara ens dona sorpreses. Aquí està el meu rector preferit. Mossèn Antoni
Maria Alcover i Sureda (Santacirga,
Manacor, 2 de febrer de 1862 – Palma, 8 de gener de 1932) fou un escriptor
mallorquí, eclesiàstic, lingüista, folklorista, arquitecte de diverses
esglésies i capelles i periodista. Per la seva tasca a favor de la llengua
catalana, fou anomenat «apòstol de la llengua». Son fonamentals les seves obres
el Diccionari català-valencià-balear, el
recull Aplec de rondalles mallorquines d'en Jordi
des Racó.
Diccionari Català-Valencià-Balear. Foto: Gonçal Vicens Bordes
Les rondalles aparegueren
en forma escrita a partir
d'una sèrie de recopilacions recollides i literaturitzades per Mossèn Antoni
Maria Alcover i Sureda, sota el pseudònim de Jordi des Recó, i es publicaren a
partir de 1880 amb el títol Aplec de Rondaies Mallorquines d'En Jordi d'es
Racó, dividits en vint-i-quatre volums.
Rondalles Mallorquines. Foto: Gonçal Vicens Bordes
Les rondalles són narracions populars que
combinen elements fantàstics amb reals i llegendes. Les situacions i els
personatges que hi apareixen se solen situar en un espai i un temps
indeterminats i poden ser comuns a diferents pobles i cultures. Les rondalles
tenen un caràcter anònim i antigament es transmetien de manera oral de
generació en generació. En conjunt, pertanyen a un patrimoni col·lectiu d'arrel
indoeuropea.
Comentaris