El Drac de Na Coca de Palma
Diuen que al segle XVII al Call
i el barri de la Portella es passejava per les nits. un Drac, La gent va
començar a observar que desapareixien els gats, els gossos i els animals de
granja. Després els nens de falca. Deien que el Drac vivia a la xarxa de
clavegueres de la ciutat i, encara que ho van buscar amb afany, no el van
trobar.
Barri gòtic de Mallorca. Foto: Gonçal
Vicens Bordes
Diu la llegenda que en 1771 el
capità governador de l'Alcúdia, Bartomeu Coch, estava festejant una nit a la
una bella jove de la Portella anomenada Catalina Costa quan va començar a
escoltar sorolls estranys, es va girar i va veure a la terrible fera darrera de
si. Va treure l'espasa i la va matar, arrossegant-la cap a la seva estimada i
li va dir "Vet ací és drac, és drac de Na Coca".
El drac va ser embalsamat i es troba actualment al Museu
Diocesà de Palma.
El Drac de Na Coca.
C’an Juan S’Aigo. Foto: Gonçal
Vicens Bordes
Un lloc per al golosos. C’an Juan de S’Aigo. Foto: Gonçal Vicens Bordes
Sia com sia, passejar pel centre de
Palma es una delícia. El Call Major es el terme que denominava
la jueria medieval de Palma. Va ser a partir del 1300 quan la comunitat hebrea
es va desplaçar al Call Major, doncs abans havien habitat en altres dos barris: el d'antiga ciutat romana, al Call
de l'Almudaina, i en el callet. Els jueus tenien l’obligació de pernoctar i
viure, però no de treballar. De fet, molts jueus tenien les seves botigues o
negocis fora del call. A principis del segle XIV, el Call estava protegit per
un mur.
Amb el pas dels anys, ja en la segona
meitat del segle XIV, l'augment de la població jueva va provocar la necessitat
de comprar habitatges més enllà dels murs del Call. El fet de viure a
l'exterior dels murs que protegien el Call, el va afeblir i va facilitar el seu
assalt per part de la turbamulta en 1391. En aquests moments es van donar les
primeres conversions forçoses.
Carrer de Can Dusai. Call Major de Palma. . Foto: Gonçal Vicens Bordes
En el call vivien els més
famosos cosmògrafs de l’època. El príncep En Joan, futur rei d'Aragó Joan I,
desitjava una carta nàutica amb tot el territori que existia més enllà de
l'Estret de Gibraltar cap a ponent. Va encarregar el treball a Abraham i Jafuda
Cresques, de Palma de Mallorca, i els abonen 150 florins d'or d'Aragó i 60
lliures mallorquines, respectivament. El príncep va regalar el mapa al seu cosí
Carles VI, Rei de França, i va encarregar a Jafuda un altre Mapamundi,
realitzat en 1389, el qual es considera perdut. Hi ha dos models de facsímil,
un que s'ajusta en els colors a l'original de París i un altre amb algunes
alteracions que és el de la Biblioteca Nacional de Madrid. Mapamundi
dels Cresques o "Atlas Català". 1375
La Seu de Palma. Foto: Gonçal
Vicens Bordes
La façana marítima de Palma. Foto: Gonçal
Vicens Bordes
Si una cosa marca el caràcter de
Palma és el mar. Mediterrània i vivint de cara al mar, la seva façana marítima
és el primer que el viatger veu quan arriba. La Seu i el Palau de l'Almudaina
s'alcen imponents sobre la línia de mar i des de fa segles que donen la
benvinguda al viatger. Als seus peus, el Parc de Mar i el Passeig Marítim són
lloc d'esbarjo dels palmesans i parada obligatòria pels visitants que troben
aquí el millor lloc per obtenir la fotografia més representativa de la ciutat.
Reforma de Gaudí: columnes il·luminades amb ciris. .
Foto: Gonçal Vicens Bordes
El bisbe Pere Joan Campins li
encarregà una reforma a Antoni Gaudí i
Cornet encaminada a il·luminar la fosca seu. Eliminà el retaule barroc de la
capella Reial que tapava la capella de la Trinitat i el retaule gòtic i començà
a obrir els finestrals i les rosasses. Gaudí avançà l'altar major fins davall
la primera volta del presbiteri i col·locà el famós baldaquí. Gaudí també va
il·luminar les columnes amb ciris.
El baldaquí de
Gaudi. . Foto: Gonçal Vicens Bordes
La capella de Sant Pere (dita
també del Santíssim) fou renovada per Miquel Barceló durant cinc anys
(2001-2006) i ha esdevingut un nou atractiu turístic. L'obra de Barceló
representa l'eucaristia a través la multiplicació dels pans i els peixos, la
qual li permet mostrar la fauna marina, i les noces de Canà al voltant de Crist
ressuscitat.
La Capella del Santíssim és una de les tres capelles que estan
situades a la Seu de Mallorca (Palma de Mallorca, Espanya) i és d'estil gòtic.
Dins de la capella es troba un mural creat per Miquel Barceló entre els anys
2001 i 2006. . Foto: Gonçal Vicens
Bordes
La capella de Miquel Barceló. . Foto: Gonçal Vicens Bordes
La Seu de Palma. . Foto: Gonçal
Vicens Bordes
Pel barri gòtic trobem alguns
portals on s'amaguen patis de l'alta aristocràcia mallorquina que són crònica
viva d'una altra època. No són poques les històries i llegendes que acumulen. A
la llinda d'un portal del Pati de Ca´n Ordines d´Almadrà apareix una cita en
llatí que es tradueix per "casa't i calla't; el silenci et proporcionarà
joies". És el reflex dels interessos matrimonials que va haver entre el
pobre cavaller Vivot i la rica pubilla Santmartí.
Portal i pati mallorquí. . Foto: Gonçal
Vicens Bordes
Portal i pati mallorquí. . Foto: Gonçal
Vicens Bordes
Portal i pati mallorquí. . Foto: Gonçal
Vicens Bordes
Per reposar les forces, una visita al mercat de l’Olivar
de Palma. . Foto: Gonçal Vicens
Bordes
Comentaris