Les plantes de les bruixes
12. Les plantes de les bruixes
La “arrel de la bogeria” (Mandràgora
officinarum) recorda un cos humà, per això es creia que la mandràgora
contenia un esperit que portava fortuna i protecció contra el mal a aquells que
la posseïren o la portaren amb si. No obstant
això, desenterrar la planta era un assumpte arriscat, doncs es pensava que
emetia crits aborronadors al ser arrancada de la terra, els qual embogien la
gent. Per això, s'aconsellava a la gent que quan l'arrel estigués mig desenterrada, agafés un gos i lligara l'animal a la planta perquè
l'arrancara, mentre la persona es tapa va les orelles per no embogir.
La
mandràgora i altres plantes de la seva família (Solanaceae) contenen alcaloides que bloquegen l'impuls nerviós, la qual cosa pot produir al·lucinacions. Encara que
els mecanismes cel·lulars i moleculars de la seva acció no es van explicar fins
a finals del segle XX, els efectes farmacològics d'estes plantes ja havien
sigut descrits pels metges grecoromans Dioscòrides
(s. I d. C.) i Galé (cap a 129-199) i, a
partir del s. XVI, per autors de llibres sobre herbes medicinals en llengües
locals. Les plantes belladona (Atropa belladonna) i jusquiam
negre (Hyoscyamus Níger) són autòctones del nord i centre d'Europa i
per això estaven fàcilment disponibles tant per al seu ús medicinal com per al
seu abús com a estupefaents o verins. Després del descobriment d'Amèrica arribà
a Europa l'herba talpera (Datura stramonium), de la família de les solanàcies, així com la Morella
negra, tomaca borda, pebre d’ase (Solanum
nigrum) o la Solanum luteum, també dita villosum.
Herba mora (Solanum nigrum). Foto: Gonçal Vicenç
Solanum luteum, també dita villosu. Foto: Gonçal Vicenç
Belladona (Atropa belladonna) Fot: Arnold
Jusquiam
negre (Hyoscyamus Níger)
Només la literatura dels inquisidors i
jutges és la que ens informa dels denominats “ungüents de bruixes”, que segons
ells, s'utilitzaven per a empalustrar les graneres o cadires que eren
indispensables per a viatjar per l'aire i dansar en l'aquelarre. Segons es diu,
els acusats rebien tals ungüents directament del Diable o d'una anciana que
formava part del cercle de bruixes. A l'empalustrar el pal de la granera i muntar-se
damunt d'ell, els alcaloides continguts en l'ungüent passaven al reg sanguini a través de la mucosa de la
vulva de la bruixa.
Sobre el suposat vol de les bruixes hem
trobat les següents receptes i ungüents, com els de Heinrich
Kramer i Institoris en el Malleus maleficarum, Estrasburg, 1486, cap.
II:
“El mode de volar és el següent: com està
clar de l'anterior, les bruixes han de preparar un bàlsam amb membres cuits de
xiquets, sobretot d'aquells als què mataren abans de ser batejats, i refregar-ho
sobre les cadires o els trossos de fusta seguint les instruccions del dimoni,
després de tot això immediatament s'elevaran pels aires…”
El metge Johannes
Hartlieb, per a explicar en 1456 les set arts màgiques al Duc Johann
de Brandenburg-Kulmbach, anomena sis plantes necessàries per a la preparació de
l'unguentum pharelis, el que serveix per a volar per l'aire. Cada planta s'arreplega el dia de la setmana
a què pertany la planta. El diumenge s'arreplega calèndula campestre, anomenada
solsequium pels romans per a indicar que segueix el sol; lunaria
rediviva o moneda del papa, el dilluns; herba barbera (Verbena Officinalis) el dimarts; mercurials el dimecres; barbajove
(Anthyllis barba-jovis L) el dijous;
Adiantum capillus-veneris el divendres. Totes es mesclen amb una gran quantitat
de sang d'aus domèstiques i sagí de porc (Johannes
Hartlieb, El llibre de totes les
arts prohibides, capítol 32, Munic 1456).
Calèndula campestre
Honestedat perenne L. Rediviva
Herba barbera Revetla
officinalis
Mercurials annua
Barbajove (Anthyllis barba-jovis L)
Adiantum capillus-veneris. Foto: Gonçal Vicenç
Encara que es creia que eixes plantes
tenien poders màgics, eren relativament innòcues, perquè Hartlieb, a més era teòleg i
tractava de provar que la bruixeria i la màgia eren mentida. Va poder, per
tant, haver omés els components narcòtics a propòsit. No obstant això, altres
metges, la majoria d'ells diversos segles després, van citar plantes molt
tòxiques com l'acònit (Aconitum napellus),
cicuta (Conium maculatum) i cascall,
o planta de l'opi, (Papaver somniferum)
com a ingredients de les medicines de les bruixes.
Acònit (Aconitum napellus)
Cicuta (Conium maculatum)
Cascall (Papaver
somniferum)
Etnòlegs del segle XX, recreant eixos
ungüents i aplicant-se'ls en la pell, van experimentar realment al·lucinacions
pertorbadores amb tots els efectes secundaris sobre el sistema nerviós que
esperaria un farmacòleg actual. El més famós va ser l'experiment de Will-Erich
Peuckert, de Göttingen, Alemanya, qui es va untar el cos amb un
ungüent de jusquiam, herba talpera, acònit, belladona i rosella, d'acord amb
una recepta de Giambattista della Porta, i va
registrar les seves vivències: "Davant dels meus ulls dansaven primer
cares terriblement deformades de sers humans. Després vaig experimentar de
sobte la sensació de volar milles i milles per l'aire. El vol es va veure
interromput nombroses vegades per profundes caigudes. Al final vaig veure la
imatge d'una orgia amb grotescos desbarats sensorials". També el
biòleg Wilhelm Mrsich va tindre en una
d'estes proves una trobada amb figures diabòliques i libidinoses al·lucinacions
que ell va comparar amb l'experiència sensorial de Tannhäuser en el
mont de Venus, i finalment, inclòs li va
parèixer volar a una orgia de bruixes.
A Alemanya es va utilitzar el jusquiam
negre per a augmentar l'efecte embriagador de la cervesa, sent prohibit en
1507. El nom de belladona al·ludeix a la pràctica de les dones italianes del
Renaixement de dilatar amb gotes d'esta planta les seues pupil·les per a semblar
més atractives sexualment.
Avui en dia, l'acció de la belladona, el
jusquiam i l'herba talpera es coneix a nivell molecular. Totes contenen els
alcaloides atropina i escopolamina. Davall l'estimulació parasimpàtica, el cor
batega més lent, la musculatura llisa (els músculs involuntaris dels òrgans
interns) es contrau, es produeixen sucs digestius i les glàndules emeten fluids
aquosos (saliva, llàgrimes, mucus bronquial). El neurotransmissor acetilcolina
acobla el seu senyal nerviós a les cèl·lules efectoras, les quals activen
receptors muscarínics que, al seu torn, provoquen canvis dins de la cèl·lula
que es relacionen amb la resposta fisiològica de l'òrgan. Per exemple, augmenta
la concentració intracel·lular de Ca2+, que fa falta per a la contracció muscular
i la secreció. Químicament, l'atropina i l'escopolamina s'assemblen a
l'acetilcolina. També s’uneixen a receptors muscarínics però no estimulen la
cèl·lula (és a dir, actuen com a antagonistes). D'esta manera, la transmissió
nerviosa es bloqueja. Com l'acetilcolina és també un important neurotransmissor
en el cervell, l'antagonisme sobre els receptors muscarínics té efectes a
nivell central. A dosis baixes (0,5-1 mg), l'atropina produeix una excitació
mitjana, mentre que l'escopolamina produeix somnolència, cansament, absència de
sons al dormir i eufòria. La ingestió de dosis altes produeix agitació i
al·lucinacions. L'enverinament amb uns 10 mg d'atropina (o amb menys en
xiquets) condueix a la depressió central de les funcions vitals, que pot
progressar fins a portar al coma, col·lapse circulatòria i fallada respiratòria
(Explicació d'Angelika Börsch-Haubold,
farmacèutica i farmacòloga de l'Escola Tècnica Superior Weihenstephan en
Frisinga, Alemanya).
Òrgan
|
Acetilcolina
|
Atropina,
escopolamina
|
Ulls
|
Contracció de l'esfínter muscular;
Contracció del múscul ciliar per a la visió de prop; + secreció de les glàndules lacrimals |
Dilatació de la pupil·la (midriasi);
Visió pròxima borrosa (cicloplegia); Ull sec |
Cor
|
- ritme cardíac; - contractilitat
|
+ ritme cardíac (taquicàrdia);
Arítmies cardíaques |
Pulmons
|
Contracció
de les musculatures traqueal i bronquial;
+ secreció de les glàndules bronquials (mucositat aquosa) |
Dilatació
dels bronquíols;
-
secreció: membranes mucoses seques
|
Estómac
Intestí |
+ to i motilitat;
Relaxació d'esfínters; + secreció de les glàndules digestives |
- activitat motora
- funció secretora
|
Bufeta
urinària
|
Contracció
dels músculs de la paret de la bufeta;
Relaxació de l'esfínter muscular |
Dificultat
per a orinar
|
Pell
|
+
secreció de les glàndules sudorípares
|
-
sudoració: pell enrogida, calent, seca (+ temperatura corporal)
|
Boca
|
+ secreció aquosa de saliva
|
Boca
seca, dificultat per a engolir, set
|
Cervell
|
La
medul·la i els centres nerviosos superiors controlen el nervi vague
|
Agitació
i fatiga; mal de cap; al·lucinacions, deliri seguit de: coma, col·lapse
circulatòria i fallada respiratòria
|
Taula 1: Efectes del
neurotransmissor acetilcolina i dels bloqueantes del receptor muscarínico
atropina i escopolamina La
Dra. Angelika Börsch-Haubold, farmacèutica i farmacòloga experimentada, dóna
classes habitualment en l'Escola Tècnica Superior Weihenstephan en Frisinga
(Freising), Alemanya. Origen del recurs: Science in School
El llibre de Leonhart Fuchs, New Kreüterbuch (Nou llibre d'herbes),
Basilea, 1543 ens dóna una idea de com utilitzaven els pobletans aquestes
plantes medicinals. Els fruits de la mandràgora s'havia de provar, però no ingerir (perquè si no mataven),
per a llevar l'insomni. Diu que no cal confondre la dolçamara amb la belladona,
a la que anomena com “solano furiós”, ja que esta planta és mortífera i produeix
bogeria i estupidesa. El jusquiam era
conegut com “fava de porcs” i s'aplicava fresc o mesclat amb ordi maltat per a
llevar dolors de cap, aplicant-ho com un cataplasma sobre els ulls plorosos i
dolorits del pacient. L'oli de les seves llavors es col·locava en les oïdes per
a llevar el dolor; banyar-se els peus amb jusquiam produïa son; mantindre en la boca la seva arrel bullida amb vinagre
eliminava el dolor de les dents. “En resum/ els fulls verds del jusquiam/
les llavors/ i el suc/ que no sols tornen a l'home boig i estúpid/ sinó també a
les bèsties/ no s'han d'usar internament/ sinó només externament per a llevar
el dolor/ i atraure el son/ i si s'usen, només amb molta mesura” (Leonhart Fuchs).
L'atropina, l'escopolamina i els seus
anàlegs sintètics s'usen en medicina, principalment per a inhibir el sistema
nerviós parasimpàtic. S'apliquen localment estes substàncies (gotes oculars per
a examinar la retina, inhalació per a malalties respiratòries), o es fabriquen
amb ells fàrmacs que redueixen la secreció àcida gàstrica per a tractar les
úlceres pèptiques i duodenals. Les gotes oculars que contenen atropina,
escopolamina, homatropina o tropicamida s'utilitzen per a dilatar la pupil·la
quan s'examina la retina. Els efectes secundaris en l'ull són fotosensibilitat
i visió borrosa. La pirenzepina, antagonista específic del
receptor muscarínic M1, inhibeix selectivament la secreció àcida gàstrica i
s'utilitza per a tractar les úlceres gàstriques. No obstant això, pot produir
boca seca, visió borrosa, fotofòbia i dificultats per a orinar. El bromur
d'ipratropi dilata la musculatura llisa del tracte respiratori i
alleuja els símptomes de l'asma. Aquest compost és un anàleg ionitzat de
l'atropina. Açò evita que esta substància arribe al cervell i elimina els
efectes secundaris centrals. La seva aplicació local per inhalació en forma
d'aerosol també ajuda a reduir els efectes no desitjats.
Bloquejar l'acció de l'acetilcolina
també millora les alteracions motores de la malaltia de Parkinson. La benztropina
o difenhidramina s'utilitza contra els símptomes lleus de la
malaltia de Parkinson o com a tractament accessori a la teràpia amb dopamina
contra esta malaltia. Els seus efectes adversos són: restrenyiment, retenció
urinària i visió borrosa. A més, en persones majors es poden produir sedació i
confusió mental. L'escopolamina és
molt efectiva quan s'utilitza de forma preventiva per a evitar els marejos. Açò
és un efecte central d'aquest alcaloide de la belladona. La droga s'incorpora
en un sistema adhesiu multicapes i es posa directament sobre la pell. Els
efectes secundaris més comuns són: boca seca, somnolència i visió borrosa. Són
rars els episodis psicòtics.
No obstant això, després de la
introducció de drogues que actuen més específicament sobre el metabolisme de la
dopamina, els derivats de l'atropina només s'usen per a tractar símptomes
primerencs o com a teràpia addicional. En l'actualitat, l'ús més important de
l'atropina és com a antídot contra l'enverinament per l'alcaloide muscarina
(present en certs bolets) o per insecticides organofosforats. Estes substàncies
sobreestimulen el sistema parasimpàtic. Per a antagonizar els seus efectes tòxics,
l'atropina s'injecta fins durant 48 hores. El metge monitoritza atentament el
pacient, posant-li noves injeccions tan prompte com reapareixen els símptomes
muscarínics, però no molt seguides per a evitar la intoxicació per atropina.
Els
ingredients dels suposats ungüents de les bruixes
Productes
vegetals
|
Probable
planta mare
|
Acònit
|
Aconitum
napellus
|
Serverola
|
Serverola
eupatoria
|
asafétida
|
Fèrula
asafétida
|
Barbut zitzània,
|
Lolium
temulentum
|
Raigràs
|
Lolium
multiflorum
|
L'anou de bètel (negre)
|
Areca
Catechu
|
sabanillo
|
Conyzasp.
|
Malrubí negre
|
Ballota
nigra
|
Lunaria menor
|
Botrychium
lunaria
|
Canó
|
Acorus
calamus
|
Celidònia
|
Chelidonium
majus
|
Api (salvatge)
|
Apium
graveolens
|
Jolivert boig
|
Aethusa
cynapium
|
Cicuta
|
Cicuta
virosa, Conium maculatum
[Syn. Cicuta maculata Gaertn.]
|
Mos del diable, escabiosa
|
Succisa
pratensis
|
Sang de dragó, drago
|
Dracaena
cinnabari
|
Matamosques, Agàric
|
Amanita
papamosques gris
|
Cànem
|
Cannabis
sativa
|
Jusquiam
|
Hyoscyamus
Níger
|
Lliri
|
Iris Sp.
|
Cascall
|
Papaver
somniferum
|
Mandràgora
|
Mandràgora Spp.
|
Créixens
|
Nasturtium Sp.
|
Solanàcies
|
Solanum Spp.
|
Olíban
|
Resina de Boswellia
sacra
|
Encens
|
Boswellia Spp.
|
L'opi thebaicum
|
Opi de Papaver
somniferum
|
Melantbion
|
papaver Níger
|
Rosella
|
Papaver
rhoeas
|
Escurçana
|
Escurçana Sp.
|
Maduixa estèril
|
Potentilla Sp. (?)
|
Pebre
|
Piper
nigrum
|
Om
|
Populus
nigra
|
Verdolaga
|
Portulaca Sp.
|
Safrà
|
Crocus
sativus
|
Api
|
Apium
graveolens
|
Pasta d'Esmirna
|
Opi
|
Solano, Solanum
|
Solanum somniferum
|
herba talpera
|
Datura
stramonium
|
Bufera, ginseng indi, oroval
|
Withania
somnifera
|
Belladona
|
Atropa
belladona
|
Sutja, tió dels cereals
|
Claviceps
purpurea
|
Euforbi
|
Euphorbia Spp.
|
Canó aromàtic
|
Acorus
calamus
|
Tabac
|
Nicotiana
tabacum
|
Escopolia
|
Scopolia
carniolica
|
tempestateta
|
Potentilla Spp.
|
herba barbera
|
Revetla
officinalis
|
Nenúfar
|
Nymphaea
alba
|
Botellera, nenúfar groc
|
Nuphar
oriol
|
Aigua de Merck
|
Apium
graveolens O
Siumsp.
|
Elèbor blanc
|
Veratrum
album
|
Elèbor, rosa de nadal
|
Helleborus Spp.
|
Encisam silvestre
|
Lactuca
virosa, Lactuca
|
Encisam
|
Lactuca
sativa
|
Planta de llop, acònit
|
Aconitum Spp.
|
Teix
|
Taxus
baccata
|
Bibliografia citada
per Angelika Börsch-Haubold
-Behringer W
(2001) Hexen und Hexenprozesse ‘in' Deutschland. Munic, Germany:
Deutscher Taschenbuch Verlag
-Fuchs L
(1543) New Kreüterbuch. Basel, Switzerland: Durch M. Isingrin
Hardman JG, Limbird LI, Goodman Gilman A (eds; 2001) Goodman & Gilman's The Pharmacological Basis of Therapeutics, 10th Edition. New York, NI, USA: McGraw-Hill
Hardman JG, Limbird LI, Goodman Gilman A (eds; 2001) Goodman & Gilman's The Pharmacological Basis of Therapeutics, 10th Edition. New York, NI, USA: McGraw-Hill
-Hartlieb J
(1989) Dónes Buch aller verbotenen Künste, translated by Eisermann
F, Graf E. Ahlerstedt, Germany: Param
-Institoris H
(1982) Malleus maleficarum, translated by Schmidt JWR. Munic,
Germany: Deutscher Taschenbuch Verlag
-Scherf G
(2002) Zauberpflanzen - Hexenkräuter. Munic, Germany: BLV
Substàncies al·lucinògenes
Una vegada
acabat de perfilar l'estereotip de l'aquelarre, podem trobar postures
divergents entre els seus elaboradors:
a).
Quan va estar completa la imatge de l'aquelarre els inquisidors i jutges van
creure que els esdeveniments descrits per les dones eren físics i reals.
b).
Només van discrepar les veus que basades en el Cànon Episcopi veien les bruixes i els bruixots com víctimes
d'il·lusions demoníaques.
c).
En el segle XVI hòmens de ciència com Cardano o Della Porta van afirmar que les
transformacions en animals, vols, aparicions del diable… eren afecte de la
desnutrició o de l'ús de Substàncies al·lucinatòries contingudes en coccions vegetals o ungüents. Carlo Ginzburg
diu que cap substància al·lucinògena, ni
cap tècnica extàtica, poden produir la representació d'experiències tan
complexes. Ell afirma que aquestes sorgeixen de les idees religioses. Anna
Armengol, després d'analitzar les suposades pocions de les bruixes, també
afirma que tenien poca efectivitat. Per tant, les fantasies tenen un origen
social primitiu, un fons cultural que ve de temps prehistòrics.
Sègol banyut
Vegem el cas del sègol banyut (Claviceps purpurea), un fong que en les
primaveres plujoses cobreix el blat d'excrescències negroses. Les epidèmies
d'ergotisme (sègol banyut en anglés i francés) provoquen convulsions, atacs
violentíssims semblants a l'epilèpsia, pèrdua del sentit durant sis o vuit
hores, gangrenes automutilants… En la medicina popular s'utilitzava com a
abortiu, com antihemorràgic, per a accelerar el part. El seu consum com al·lucinogen
feia que les persones caigueren dormides en un profund son; acabat el
paroxisme, es despertaven i parlaven de visions diverses. En 1953 va ser
sintetitzat l'àcid lisèrgic dietilamida (LSD) d’aquest fong. També se li coneix
com blat boig, sègol borratxo, foc de Sant
Antoni… S'han fet transformacions
mítiques del fong, parlant als xiquets alemanys de sers espantosos com el Llop o gos del sègol, o Dent de llop. La hipòtesi que el sègol banyut fora utilitzat
per a aconseguir estats de pèrdua o d'alteració de la consciència no és
versemblant per a Ginzburg, perquè es temia el seu ús i els seus efectes.
l'Edat Mitjana, aquest fong produir veritables estralls entre la
població, ja que en ocasions, les farines amb què es confeccionaven els pans,
eren infectades pel fong. D'aquí l'explicació de l'existència de gent
endemoniada o posseïda. En molts casos es produïen amputacions de membres
gangrenats provocats per la ergotamina, potent vasoconstrictora, produïda pels
verins del sègol banyut. La intoxicació provocada pel fong es anomenada
ergotisme. La intoxicació del pa fet amb farina amb restes d'aquest fong
explica les repetides epidèmies anomenades del foc de Sant Antoni. Una malaltia horrible, dolorosa i que cremava
molt les mans i els peus fins al punt que literalment s'assecaven i ennegrien,
les persones es tornaven bojes i acostumaven a tenir atacs epilèptics,
al·lucinacions... la única cura era deixar de consumir el pa contaminat ja
sigui peregrinant o internat-se a algun monestir
Sègol banyut (Claviceps
purpurea)
En l'altre vessant dels Alps, un jove de
Berna va confessar a Meter Von Greyerz que
qui volia formar part de la secta brujesca havia de beure una beguda continguda
en un odre, però sense especificar si
produïa una experiència extásica o no. No obstant això, s'insisteix o se
suggereix una connexió entre el consum de substàncies psicotròpiques i les
al·lucinacions de les bruixes i licàntrops.
En els antics llibres de la
vella cultura del Altiplà iranià es parla d'una substància o planta de la
qual s'extreia una beguda anomenada haoma,
coneguda en els llibres vedes com a soma. En un principi
es va identificar amb la marihuana, però ara es pressuposa que seria el fong Amanita papamosques gris. Beure el seu suc mesclat amb aigua produïa visions,
però més eficaç era, encara, si es bevia l'orina del primer a consumir-ho. Els
xamans siberians ho utilitzaven per a les seves cerimònies. El fong creix junt
avets i els bedolls, arbres que li donen suport i que han sigut considerats com
“arbres de la vida”. El seu consum s'utilitzava per a aconseguir una condició
extásica. La paraula sànscrita pangú amb el que es designa el fong, significa coix o
lesionat. La paraula francesa bò remet a Bot (lesionat) o Bot (renoc).
Fong-renoc, anomalia
ambulatòria
Continuant amb el renoc o gripau, veiem que els danesos i noruecs,
com els bretons, li deien al fong conegut com Amanita papamosques gris,
barret de renoc; en la zona bavaresa d'Alemanya
es referien a ell com a excrement de gripau; els anglosaxons l’anomenaven
toadstool (gripau); en francés crapaud (gripau); a Galícia pa de renoc… El gripau, com els fongs,
són visceralment temuts en moltes poblacions d'Euràsia, als que els produeix
repugnància. Un nom comú per al gripau en el folklore europeu és el de “coix”
a causa dels seus peus sancallosos. Dionisio significa “déu coix”. Satanàs és
un esperit quasi diví o maligne, però també és un baldat, la seva deformitat
consisteix a tindre un peu de pal o un peu distés. En francès antic, Satanàs
sovint era anomenat simplement “le bot”, la qual cosa en l'actualitat és
pied bot, “peu de pal”. Le bot també servia per a definir el “gripau”
i per a l'Amanita papamosques, a la que els francesos anomenen crapudin
o la fausse Aurenja.
És a dir, ens tornem a trobar a una-cama:
ekapad, huracà, auf Einem Bein. Fa uns 6000 anys, quan encara existia
una llengua urálica comú, existien un grup de paraules semblants que designaven
a l'Amanita papamosques gris, però també als fongs en general, a la
pèrdua de consciència, al tambor chamánico… Totes elles derivaven l'arrel –pon. Esta arrel torna a
aflorar en la paraula paggala, que significa bogeria, en la
paraula sànscrita pangú amb la que es designa al fong, que significa coix o lesionat. La paraula
francesa bò remet a bot (coix, lesionat) o bot
(renoc).
Veiem que es perfila una relació entre
els tres elements: fong, gripau i anomalia ambulatòria. Però també hi ha noms
que identifiquen el renoc amb “sabata”, “xancleta” i d’altres semblants, en els
dialectes del nord d'Itàlia. L'afinitat fong-gripau la trobem en Xina, on l'Amanita
papamosques gris s’anomena fong-renoc; a França se l'anomena crapaudin
derivat de crapaud (gripau) i Pin d'crapâ, que significa pa
de renoc. Fongs gripaus són anomenats els fongs no comestibles a Eslovàquia
i Ucraïna. Des de la Itàlia
septentrional fins a Alemanya, Ucraïna i Polònia el renoc és designat com a
fada, bruixa, i mag. Segons pareix, també el tòtil, com l'Amanita
papamosques gris i les anomalies ambulatòries, constituïxen un tràmit
simbòlic amb l'invisible. Quelcom de part en això ho té la bufotenina,
substància psicotròpica de la pell de gripau.
Hem vist com les confessions reflecteixen
els models proposats pels inquisidors. En les confessions obtingudes de les
bruixes europees hi ha poquíssims i anòmals casos en què sorgeixen descripcions
d'èxtasi de tipus xamánic; i en elles l'Amanita papamosques gris no
figura. La seva absència en els processos de bruixeria europeus és subratllada
pel propi R.G. Wasson en Soma. Només un cas de dubte, en el Piemont a
finals del segle XIV, una dona distribueix una beguda entre els que participen
en una orgia ritual. La beguda estava feta amb el fem d'un gran renoc que la
dona tenia davall el llit. Aquest excrement de renoc podria ser una distorsió
de fongs renocs, és a dir, del nom vulgar de l'Amanita papamosques
gris. Aquest fong està associat a
arbres com l'avet i el bedoll, que creixen en les muntanyes europees. Els
processos per bruixeria van ser especialment freqüents en els Alps, en el Jura
i en els Pirineus, llocs on abundava aquest fong.
L'existència d'una substància al·lucinògena
no prova que la mateixa fora utilitzada de manera conscient. No obstant això,
nosaltres hem demostrat ací una relació entre excrement de renoc i un fong molt
utilitzat pels xamans siberians. Les anomalies ambulatòries les hem relacionat
amb el mateix fong, al què moltes cultures
designen com una-cama: ekapad, huracà, auf Einem Bein, esciàpodes.
Un
esciàpode. De Les Cròniques de Nuremberg
(1493).
La Velleta Verda
Comentaris
Carlota
Hem sembla un lloc ideal per fer una escapada abans de l’estiu. Gràcies pel teu comentari, Carlota!