Balthus
Balthasar
Klossowski de Rola (1908-2001) va ser un artista polonés-francés, fill de dos
grans intel·lectuals parisencs. Vulgarment se li coneix com Balthus.
Es va formar com un autèntic enfant terrible junt amb el seu germà
major, un filosofo influït pel marqués de Sade. Balthus va ser amic del poeta
Rainer Maria Rilke. És conegut com el pintor de “loletes a plena llum del
dia”, de les xiquetes a punt d'esclatar en dones. La seva obra té un marcat
matís voyeurístic i pinta jóvens dones nues en provocatives posicions
eròtiques. El seu quadre La lliçó de
guitarra de 1934 va provocar
un gran escàndol a París per l'escena explícita de lesbianisme entre una jove i
la seva professora.
La lliçó de guitarra de 1934
Entre les seves obres mestres destacarem La cambra (1952), influït per les novel·les
de Pierre Klossowski, i El carrer
(1954). Va ser un pintor amic d'intel·lectuals i artistes, entre els que trobem
André Bretón I Pablo Picasso, el fotògraf Man Ray, Antonin
Artaud, els pintors André Derain, Joan Miró, Alberto Giacometti
i l'escriptor Albert Camus. Entre els seus amics italians destaca el
director de cine Federico Fellini.
La
cambra (1952)
El
carrer (1954)
La seva obra va inspirar cineastes com Jacques Rivette,
de la New Wave francesa,
qui va dirigir la pel·lícula Hurlevent (1985)
basada en els dibuixos de Balthus. També
va suggestionar al fotògraf Duane Michals, a l'escriptor Thomas Harris, el qual en la novel·la Hannibal es referix al personatge de ficció Hannibal
Lecter com un cosí de Balthus. Jean Cocteau,
el qual era amic de la família, va trobar inspiració per a la seua
novel·la Els Enfants Terribles (1929)
en les seues visites a la família.
Figure in Front of a Mantel 1955
La
Cambra 1948
Desnudo
1982
Desnuda
con guitarra 1983-86
Balthus deia: "Les xiquetes són les úniques criatures que encara poden passar per petits sers purs i sense edat. Les jóvens adolescents mai em van interessar més enllà d'aquesta idea". Per al pintor les xiquetes eren àngels innocents, amb l'impudor propi de la infància. Per a molts artistes la seva atracció cap a les xiquetes no era morbosa. Camus deia: "no és el crim el que li interessa, sinó la puresa". Vicente Molina Foix opinava que en la seva obra existia quelcom de religiós: el culte misteriós de les noies.
El pintor
i la seva modelo 1982
Alicia
amb l’espill 1983
Vestint
a Cathy 1933
Therese
somniant 1938
Therese
on a Bench-seat 1939
Va viure en un ambient familiar de bogeria
aristocràtica, el qual es reflecteix en les seves obres carregades d'una tensió
sensual quelcom insana. Els crítics d'art afirmen que els seus quadres posseeixen una atmosfera surrealista i
misteriosa, que sobreïx encara que el tema siga trivial, com la pintura d'un
carrer, d'una habitació amb una ximenera o una xiqueta nua enfront de l'espill.
Balthus va començar a dibuixar –diuen alguns-
per a recordar al seu gat mort, realitzant una dotzena de dibuixos i
aquarel·les de la seva mascota. Va ser un pintor autodidacta a qui agradava
visitar el Louvre i contemplar, especialment, les obres de Piero della Francesca, Coubert o Poussin.
També acompanyava son pare quan aquest visitava els artistes en els seus
estudis.
Balthus va ser sempre poc favorable als
moviments avantguardistes. Li agradava el surrealisme pels seus troballes de la
realitat i la barreja amb els somnis. De l'impressionisme li fascinava la llum.
Però els seus pintors preferits van ser els mestres del Renaixement. Encara que
va ser qualificat de pintor surrealista, en realitat es considerava un pintor
clàssic.
El seu matrimoni amb Antoinette Von
Wattenwyl no va durar massa perquè la seva
dona es va escandalitzar i va enfurir al veure's exposada nua en les
habitacions dels seus amics aristòcrates. En un dels seus viatges a Japó va conèixer
a la seva segona esposa Setsuko Ideta, que li va servir de model.
Balthus en 1996
Balthus amb la seva esposa i una de les filles
The
Turkish Room 1963
Japanese
Girl with a Red Table 1967
La
seva pintura és figurativa, més vaporosa que realista, més màgica i de somni
que objectiva. Antoni Tapies escriu: "Era un pintor figuratiu, però no en
el sentit fotogràfic. La seva és una figuració que recorda als anuncis pintats
de cine o els cartells grans de fira…”
Encara que pintava xiquetes nues, ja hem
dit que ho feia amb un sentit religiós, tractant de captar la bellesa volàtil,
el terrible i eròtic de la pubertat. No obstant això, molts crítics tan sols
han vist en la seva obra un univers de perversitat poblat de loletes. Però els
seus nus innocents estan banyats amb una llum estranya que presagia el pitjor.
Nude in
Profile 1973
Nude
with a Basin 1948
Study
for "The Week with Four Thursdays" 1949
Georgette
at her Toilet 1949
Tècnicament les seves obres són
meticuloses i molt elaborades. Segons la seva esposa cada quadre li portava amb
facilitat mesos o anys. Era molt matiner
i pintava fins al fosquejar. Li agradava la llum de la neu, blanca bellíssima,
lluminosa, nacrada. Durant el seu treball es quedava absort, sense parlar, es
ficava dins del seu món i allí es realitzava com a autor.
El joc
de cartes 1948
El
somni I 1955
El
cirerer 1940
Xica
davant l’espill 1948
Noia al
seu bany 1948
Balthus no pintava innocents xiquetes
virginals; sabia que la seva obra era una experiència visual del desig, la seva
obra era una glossa intimista sobre els riscos de buscar la bellesa. Tal vegada
ens va voler alertar sobre certs desitjos ocults que de manera comprensible ens
perden. Transmetre que la bellesa i la innocència tenen perills insospitats va
ser la gran lliçó de l'obra de Balthus.
El bany
1957
The
Bathwrap 1957
The
Blue Towel 1958
La víctima
1945
Xica
amb mandolina 2000-2001
Comentaris