Soltanto Madonne
Vargas: sensualitat, erotisme i retrats
Mariano Vargas va néixer a Algesires en
1964 i està considerat un dels millors fotògrafs eròtics contemporanis. La
fotografia de Vargas ha tingut més repercussió fora que dins d'Espanya. Va
tornar de Londres amb un premi al millor llibre de fotografia eròtica de l'any;
la revista Playboy alemanya va triar una de les seves imatges per al seu
monogràfic sobre fotografia artística; ha publicat amb Taschen i diverses
revistes italianes han divulgat els seus retrats. La situació, no obstant això,
comença a canviar a poc a poc. L'edició espanyola de “Avenue Illustrated” ha
dedicat a Vargas el reportatge ‘Mirada còmplice'.
Mariano Vargas te una tècnica
impecable i un sentit compositiu inspirat en les millors pintures del Renaixement
i del Barroc. Té la llibertat total per a apropiar-se de les formes del passat
sense recórrer als clixés acadèmics. Les seves madonnes nues destil·len erotisme
a dolls i, tant mateix, pel seus colors vius –rojos, grocs, blaus i verds brillants-
gaudeixen de quelcom oníric i irreal. En les seves fotografies es combinen
elements contemporanis amb estètiques renaixentistes.
Lucrècia Borja
Salomé II
L’artista gaudeix cercant la bellesa
allí on estigui: en el somriure d’una dependenta de botiga, en el muscle
difuminat pel fum i la llum d’un cafè... Alguna vegada s'ha descobert a si
mateix seguint els passos precipitats d'una desconeguda perquè li ha paregut
veure de gairó un bescoll de port renaixentista.
Marià Vargas considera l’aparell fotogràfic
com un substitut del pinzell. Construeix escenaris, on vesteix i desvesteix les
seves dones, estudiant cada punt de llum, fen i desfent fins trobar la bellesa
del seu grat. Els pits nus protagonitzen la sèrie de Soltanto Madonne, en
contrapunt a una PSP, un aparell de radio, una perla evocant Vermeer, uns cors
sagrats o unes claus antigues.
La primera impressió que tenim
davant de la seua obra és la de dubtar entre un pintor exacerbadament
hiperrealista o un fotògraf que té molt d'artista italià, pròxim a Rafael
Sanzio, Correggio, Leonardo i molts altres. Tant mateix com aquestos, els
processos de creació de l'artista es concentren en complexes elaboracions de
taller, no sent l’artista un ser solitari, sinó que al voltant seu treballen
una sèrie de col·laboradors, igual que ho feren en la Florència dels Medicci,
aquells vells mestres. La seva obra porta l’empremta de Van Eyck, Fra Angèlic,
Boticcelli, Leonardo, Veronés, Boucher, J.W. Waterhouse, Fragonard, Ingres…
Les
Tres Gràcies de Rafael
Dama amb
ermini de Leonardo da Vinci
Sant
Sebastià. Ticià
En declaracions fetes a La Verdad l’artista
afirma que pretén recordar la seva infancia: «Em vaig criar en una família amb molts llibres d'art de gran format.
Amb 7 u 8 anys em colava d'amagat en la biblioteca del meu iaio per a visionar
les imatges d'eixos llibres. Així com els meus germans tenien sang de
Spiderman, jo era un xiquet amb sang de Leonardo i Botticelli».
Les
'madonnes' abillades amb vestidures barroques i renaixentistes i portadores
d'objectes contemporanis s'han convertit en la carta de presentació de
l'artista. Les protagonistes de les seves fotografies sostenen gossos mecànics,
espills, joguines sexuals, ordinadors d'última generació, videoconsoles i, inclòs,
diseccionant ossets de peluix. Són dames enfundades en vestits antics que
efectuen tasques contemporànies i que semblen despreses de qualsevol tipus de
prejudici. Així és com Vargas les veu.
La Velleta Verda, 2012
Comentaris