Mapamundi dels Cresques o "Atlas Català". 1375
Allà pel segle XIV Catalunya destacava sobre
totes les altres nacions en la cartografia. Com recorda Jacint Verdaguer
en l'oda dedicada a Barcelona, els catalans posen ducs a Atenes i comtes en
Provenza, dominen tot el Mediterrani i
d'un tros de la seua senyera es va crear la bandera d'Espanya.
“Per ço dóna ducs a Atenes i comptes a
Provença,
I per bandera a Espanya un tros del seu penó:
Per ço ni un peix es veia dintre la mar
immensa
Que no dugués gravades les barres d´Aragó
(…).
El príncep En Joan, futur rei d'Aragó Joan I,
desitjava una carta nàutica amb tot el territori que existia més enllà de
l'Estret de Gibraltar cap a ponent. Va encarregar el treball a Abraham
i Jafuda
Cresques, de Palma de Mallorca, i els abonen 150 florins d'or
d'Aragó i 60 lliures mallorquines, respectivament. El príncep va regalar el
mapa al seu cosí Carles VI, Rei de França, i va encarregar a Jafuda un altre
Mapamundi, realitzat en 1389, el qual es considera perdut. Hi ha dos models de
facsímil, un que s'ajusta en els colors a l'original de París i un altre amb
algunes alteracions que és el de la Biblioteca Nacional de Madrid.
Atles Català d'Abraham Cresques. Facsímil conservat en la Biblioteca Nacional de Madrid
Original de l’ atles català, de Jafudá Cresques, 1375, conservat a París
“El conjunt encarregat per Pedro I V el Cerimoniós té per títol Mapamundi, a saber imatge del món i de les regions que hi ha en la Terra i dels diferents pobles que l'habiten. L'obra consta de 12 taules, cada dos taules és un pergamí o carta, de 64 x 50 cm. i junts tots els pergamins amb les seves tapes són de 64 cm. per uns 4 m.”. Diu J. Corderes Descárrega, referint-se a la còpia de la Biblioteca Nacional de Madrid. L’estudi d’aquest especialista en servirà de guia en la meva exposició.
La Wikipedia diu que l'atles consta de “sis fulls doblegats per la mitat, cada una apegada sobre taules de fusta. Cada full té unes dimensions de 65 × 50 cm., la qual cosa li dóna una envergadura total de 65 × 300 cm.”. M’imagino perquè es refereix a la còpia de París.
Estàtua de Jafudà Cresques, obra de l'escultora Maria Isabel Ballester, ubicada en la plaça del Tremp, molt prop del Tremp i de la Sapiència, on se situava la casa dels Cresques a Palma de Mallorca.
Amb anterioritat, el mallorquí Angelino
Dulcert o Angel Dolcet (o Angelino Dalorto per a alguns) va fer el
primer intent de realitzar un mapamundi en 1339.
Autors com James Robert en Enterline, Erikson, Eskimos & Columbus: medieval European
knowledge of Amèrica (JHU Press, 2002, ISBN 978-0-8018-6660-9, p
125) o David Abulafia, Mediterranean Emporium: The Català Kingdom of Majorca
(Cambridge University Press, 2002, ISBN 978-0-521-89405-0, p 206) conclouen que
el cartògraf mallorquí era d'origen ligur, seguint els antics arguments de Gerola
i Magnaühi,
dient que els mapes desenrotllats pels catalans es van originar a principis del
segle XIV en el nord d'Itàlia, on els relats de Marco Pol van subministrar molts
detalls continguts en els mapes.
No obstant això, són
nombrosos els viatgers de la península ibèrica que van visitar Àsia abans que
Marco Pol, com a Benjamí de Tudela, al-Garnatí i ibn Yubair (musulmà espanyol del
segle XII) que va viatjar per Egipte, sent un dels iniciadors del gènere de la rihla,
és a dir, dels relats cosmogràfics de viatges. Atés que en 1173 Benjamí de Tudela (Séfer-Masa'ot o Llibre de Viatges) va recórrer part d'aquestes
terres a fi de relacionar i historiar les comunitats judaiques existents, és
molt possible que els Cresques tingueren també dades d'aquest viatge, així com
dels escrits del missioner Fra Jordanus
Catalanus (Jordá Català de Sévérac) de 1340, un dominic de l'Índia,
primer bisbe del país en la diòcesi de Quilon. Un nombre d'altres viatgers i
missioners europeus es van aprofitar de la pax mongòlica per a
viatjar a l'Orient Llunyà en el segle XIV, incloent Odorico de Pordenone i Fra Pascual de
Vitòria, que va viatjar per Tartària i va navegar per l'oceà Índic.
En 1403 Ruy González de Clavijo cambrer
del rei castellà Enric III, va visitar la cort de Tamerlán amb la intenció de
crear una aliança per a guerrejar contra els turcs.
Julio
Rei Pastor i E. García Cambrer, La
cartografia mallorquina (1960) afirmen que les proves apunten
que és mallorquí, pel seu estil i per certs elements dels seus mapes que es
troben en les cartes mallorquines i en canvi no estan en les cartes genoveses
de la mateixa època. Afirmen que sense trellat, estudiosos com Gerola i
Magnaühi , italianitzen el nom del mallorquí, agranant per a casa: “…no
faltant qui sense cap raó ho italianitze, al trobar identitat entre Dulcert i Dalorto,
després d'haverse-les enginyat per a fer al segon cartògraf natural d'Itàlia”
(Veure bibliografia). L'historiador Destombes, al no trobar cap raó per a suposar
a Dalorto italià, i observant que la seva forma estilística li aproxima tant a
l'escola de Mallorca li considera mallorquí.
Un altre dels intents de
crear un mapamundi ho constituïx el Portolano
Laurenzia no Gaddiano (1351)
de la Biblioteca Laurenziana de Florència, Itàlia, d'autor desconegut. Aquest
mapa del món forma part d'un atlas, comunament anomenat l’Atlas Medici,
que consta de vuit fulls. La primera, una carta astronòmica y el segon
full conté el mapamundi que ens interessa.
Els fulls següents són portolans normals de la regió
mediterrània. També considerem com a intent de crear un mapamundi la Carta dels germans Pizzigani de 1367, que reproduïm baix.
Portolano
Laurenziano Gaddiano de la Biblioteca Laurenziana de Florència, Itàlia, d'autor
desconegut
Carta
dels germans Pizzigani de 1367
1r
Pergamí. Cosmografia
L'Atlas comença per la pàgina que veus dalt, en la que es fa un resum dels trenta dies del mes lunar. A l'esquerra del pergamí pot observar dos diagrames circulars: el primer incorpora una rosa dels vents per a calcular la marea alta durant la lluna plena. L'altre, es creu que disposava d'un indicador mòbil, que permetia el càlcul de les festes movibles de l'any: carnestoltes, Pasqua i Pentecostes.
Després hi ha un gràfic d'anatomia astrològica medicinal amb un àbac per a trobar la situació de la lluna en el zodíac solar. En la part superior hi ha un ampli text sobre la Terra, el seu origen, dimensions i interpretació dels fenòmens naturals. En ell s'assenyalava que la Terra era esfèrica i que tenia un cercle màxim de 180.000 estadis. Si calculem un “estadi comú” (de 185,12 m), la circumferència de la Terra mesuraria 33.321 km; però si utilitzem el “estadi gran” (de 222,34 m) la circumferència mesuraria 40.021 m, sent la mesura real en l'equador de 40.075 m. Sens dubte, aquestes mesures influirien en els descobriments dels segles veniders.
S’atribueix a Eratòstenes el ser el primer a calcular la circumferència de la Terra al segle III aC. Ell sabia que a Siena (avui Assuan), a Egipte, la llum del Sol queia en perpendicular durant el solstici d'estiu, mentres que l'ombra creada pel sol a Alexandria estava en un angle aproximat d'1/50 graus de cercle. Va estimar la distància en línia recta entre Siena i Alexandria en uns 5.000 estadis. Coneguda aquesta, basta mesurar l'arc de circumferència i extrapolar el resultat a la circumferència completa (360é), la qual cosa li va permetre calcular la circumferència de la Terra en uns 252.000 estadis, i cada arc de grau en 700 estadis. Encara que Eratòstenes va emprar aproximacions prou àmplies, depenent de la longitud que acceptem per a un Stadion, el seu resultat està dins d'un marge d'entre un 2% i un 20% dels valors calculats avui en dia. Val la pena comentar que Eratòstenes només podia mesurar la circumferència de la Terra assumint que la distància al Sol és tan gran que els seus rajos són essencialment paral·lels.
El següent anell del pergamí representa les fases lunars, amb la Lluna nova al Nord i plena al Sud, la mitjana minvant i creixent A l'Est i Oest, respectivament. Esta composició recorda la importància del noviluni de primavera i la seva relació amb el primer mes sagrat dels jueus. A més, conjuga les significatives orientacions, Est i Nord de caràcter religiós i geogràfic. Els cinc anells següents corresponen al calendari perpetu i els seus mètodes de càlcul. Els cercles que segueixen contenen les característiques astrològiques dels signes del zodíac i, segons J. Corderes Descárrega, amb “divisions romanes de V en V fins a completar els 12 grups de XXX i, en correspondència amb estes, altres divisions de grau en grau per als 28 signes lunars, hi ha quatre quadrants de 900 creixents i decreixents, circumscrits amb una llegenda i exemples explicatius. És fàcil comprovar ho precís de cada estació. Així, la primavera en l'angle N'està limitada per Àries i Càncer, i els corresponents signes lunars Alnatha i Alvatra, inclou tres divisions de XXX corresponents a Àries, Taure i Gèminis, completat amb un quadrant creixent de 90°”.
2.
Pergamí. Calendari
3r.
Tercer pergamí: Finisterre i el Mediterrani
Ací comença la cartografia
de les terres conegudes en el segle XIV des dels 10° als 60° de latitud Nord.
En les 8 taules del Mapamundi es descobreix un interès creixent cap a les noves
rutes marítimes, sense oblidar les grans rutes continentals, com ho demostra el
perfecte enquadrament de les línies de vents o rumbs pròpies de les cartes
nàutiques.
El calendari apareix emmarcat per les quatre estacions de l'any, mentre que en els marges superior i inferior continuen els escrits de cosmografia del pergamí anterior. Aquest calendari és un compendi de la cosmografia científica de l'època. Les seves dades astronòmiques es basen en el geocentrisme de Ptolemeu. El cercle central representa la Terra, on viu l'home, la qual està rodejada dels tres elements bàsics, aire, aigua i foc, cada un en el seu color convencional blanc, verd i roig. Després en successius cercles blaus estan la Lluna, Mercuri, Venus, el Sol, Mart, Júpiter i Saturn, i el firmament amb les 18 estreles.
El següent cercle conté al·legories clàssiques d'estos astres: el sol és el rei, Venus és una dama, etc. Acabant amb un Mart guerrer. A continuació es poden trobar els noms i els símbols de les dotze divisions del Zodíac. En el pergamí observem com el Punt vernal o Àries està situat A l'Est. En astronomia es denomina Punt vernal o Àries al punt diametralment oposat al Punt Lliura. Els plans de l'equador celeste i l'eclíptica (el pla format per l'òrbita de la Terra al voltant del sol o el moviment aparent del sol al llarg d'un any) es tallen en una recta que assenyala la direcció del punt Àries o punt vernal. És el punt en què el Sol passa de l'hemisferi sud al nord, cosa que ocorre cap al 21 de març, iniciant-se la primavera en l'hemisferi nord i la tardor en l'hemisferi sud.
Per desig de l'infant En
Joan, se singularitzen totes les illes
conegudes i els punts de referència. Així en l'illa de Tenerife s'indica en el
centre amb un cercle blanc, el característic del Teide. La representació de la
conca mediterrània és correcta. Fet lògic, si es considera l'hegemonia catalana
sobre el mar en aquell moment. Els assentaments i vassallatges en les tres
penínsules i el domini de les illes des de Balears a Xipre feien realitat, el
que fins als peixos portaren les barres d'Aragó.
Típic de la cartografia
mallorquina era il·lustrar els seus mapes amb banderes i llegendes amb
abundants dades de geografia física, econòmica i humana, de gran interès pels
concisos i actuals, ja que les seves explicacions recorden els mapes del National
Geographic. Altres vegades, a més de les descripcions geogràfiques,
s'escriuen les tradicions literàries, com les faules daurades de les
paradisíaques illes Benaventurades, que van sobreviure en Orosio, Isidoro de
Sevilla, en el Quixot de Cervantes i en
el poema l'Atlántida de Verdaguer. També compte una
història de l'imperi del Mali, l'emperador de la qual, el Mansa Moussa, va
repartir tant d'or en el seu pelegrinatge a la Meca, que va enfonssar el preu
de l'or en tot orient.
Imperi
del Mali, Àfrica, i l'emperador Mansa Moussa o Mysse Melly
La primera vegada que es dibuixa una Rosa dels vents a un mapa
En aquesta part del mapa es
troba la primera representació cartogràfica coneguda d'una Rosa dels Vents de
32 rumbs. Cresques era, a més de cartògraf, fabricant d'instruments nàutics i
el model de 32 rumbs de l'atlas català quedaria com a prototip fins als nostres
dies. Porta també retolats els noms dels vuit vents principals: Tramuntana,
Grego, llevant, Laxaloch, Metzodi, Labetso, Ponent i Magistro.
El mapa presenta una sèrie de
curiositats, com la reducció entre la distància dels paral·lels quan més ens
acostem cap al Pol Nord o l'Equador, recordant-nos una projecció Lambert.
Posteriorment la genialitat de la projecció de Mercator va ser precisament la
d'incrementar les distàncies entre els paral·lels cap als pols, aconseguint
fortes deformacions en els pols. Cresques pren com a meridià original o zero el
que creua l'illa d'El Hierro, el mateix que van fer en 1634 els matemàtics més
eminents d'Europa reunits a París. Existeix en els mapes de Cresques un creu
estilitzada que recorda el canelobre sagrat dels jueus, la menorah. Buscant
aquest símbol en altres mapes del mateix període, s'ha pogut identificar altres
treballs anònims dels Cresques.
Parèntesi:
unes nocions bàsiques sobre sistemes de projecció
S'observa
en la projecció Mercator grans distorsions en altes latituds i distàncies vertaderes
en les proximitats de l'equador. La projecció de Mercator, que va revolucionar
la cartografia, és cilíndrica i conforme. En ella, es projecta el globus
terrestre sobre una superfície cilíndrica. És una de les més utilitzades, encara
que generalment en forma modificada, a causa de les grans distorsions que ofereix
en les zones de latitud elevada, la qual cosa impedeix apreciar a les regions
polars en la seva vertadera proporció. És utilitzada en la creació d'alguns
mapamundi.
Projecció de Mercator
Projecció cònica conforme de
Lambert
Projecció azimutal de Lambert
En aquest cas es projecta
una porció de la Terra sobre un pla tangent al globus en un punt seleccionat,
obtenint-se una imatge semblant a la visió de la Terra des d'un punt interior o
exterior. En la projecció azimutal de Lambert es projecta cada hemisferi, des
del pol oposat, sobre un pla situat en l'altre pol. Operant així, s'obté un
semicercle on l'Equador i el meridià central es representen amb dos diàmetres i
la resta de meridians i paral·lels amb arcs de circumferència. aquest sistema
presenta l'avantatge que les àrees representades no es deformen i són
proporcionals a les originals, complint-se que superfícies iguals representen
angles sòlids iguals.
***
Els cartògrafs mallorquins van escriure
els noms geogràfics perpendicularment a la costa, els noms de l'hemisferi sud
estan escrits en una direcció i els del nord en una altra. Les ciutats
cristianes estan diferenciades de les musulmanes per una creu. L'única excepció
és Granada, que conté la creu però presenta una bandera amb inscripcions
aràbigues, en una possible al·lusió al vassallatge de la dinastia nassarita a
la Corona de Castella.
El color dels accidents orogràfics és
l'ocre i verd el de la vegetació. Les conques hidrogràfiques, els rius, l’oceà,
la mar i els llacs estan coberta de línies blaves ondulades, sent mes fines les
dels llacs. El traç dels rius i cursos d’aigua estan representats per una línia
blava. Els deltes formen mosaics brillants que simbolitzen la riquesa agrícoles
de eixes terres. Les serralades i muntanyes estan dibuixades en color marró.
Activitats,
treballs: tots els elements són objecte d'un tractament
carregat de codis i simbolismes ben precisos que aporten un variat repertori
d'informació sobre els distints regnes i els seus prínceps, els costums i
curiositats dels habitants, les riqueses de les terres, els mateixos reis mags,
les caravanes comercials i inclòs la domesticació i ús d'animals tan ‘exòtics'
com els camells i elefants que es criaven en terres llunyanes.
Les caravanes caminen entre el país de Sarai i Catai
carregats de mercaderies i jerros. Vegem amb una ombrel·la al rei de Gog i
Magog, i una representació dels reis Mags.
Un home negre fueteja un camell, igual que l’home blanc,
amb el mateix fuet, fustiga un elefant. La desproporció de l’home respecta al
animal dona a conèixer que Cresques no coneixia els elefants més que per referències.
Les ciutats són les millor cartografiades. La
més important és Chanbalech la ciutat del Gran Khan, el Pequín de avui, després
en la costa se singularitzen els ports més importants per les badies on se
situen de N a S són Fuguí, Zayton, Cansay i Caynan. Els majors són Zayton i
Cayuan. En aquest atlas per primera vegada s'individualitzen algunes
construccions emblemàtiques i les ciutats –o llocs- en què s'ubiquen es fan
identificables no sols per la seva situació en el mapa sinó per alguna
característica peculiar de la seva arquitectura. La Meca, la Torre de Babel,
l'Arca de Noé o la ciutat de Tombuctú són un exemple d'esta característica. Les
ciutats cristianes es distingeixen de les àrabs per una creu.
Imatge de
Història dels Mapes (Rusia). Hem sembla una reproducció més moderna del mapa
de Cresques, encara que no he trobat cap advertència en la web rusa
Illa de Xipre. Imatge de Història dels Mapes
(Rusia)
Pigmeus defensant-se de
las grulles en l’Atlas Català de Cresques
Soldà dEgipte
4t. Delli i Catayo
Aquesta tercera làmina compren tota Àsia i,
segons Gerald G. Crone, Maps and Their Makers. An Introduction to the History of
Cartography (Folkestone, Dawson Archon Books, 1978), és la de
major interès per ser la primera vegada que en la cartografia medieval es pot reconèixer
el continent asiàtic. Les dos cartes s'han denominat Delli i Tastajo per ser
els noms més coneguts de l'Índia i de Xina.
La tercera carta comença en el baix curs
del Volga i la seua característica desembocadura en el Mar Caspi, el Caucas,
Eufrates i península Aràbiga. El Mar d'Aral està unit al Caspi, on desemboca el
riu Amu-Daria, amb el seu naixement en el Finis Persie o massís de Parir. Al
Sud destaca Delhi i el seu corresponent Rei, esta dinastia i els seus sultans
van governar a l'Índia des de 1206 a 1320. Tenint en compte que la major part
de les dades en esta regió, corresponen al viatge de Marco Pol, es deu
identificar la nomenclatura amb el seu cèlebre Llibre
del Milió també conegut com El
llibre de les Meravelles. El Llibre del Milió és l'abreviatura
d'El Llibre del Milió
de costaneres d'Orient: Japó, Índia, Sri Lanka i el Sud-est d'Àsia, així com la
costa oriental d'Àfrica. La cadena muntanyosa del Nord, per on
se situa la caravana de Tàrtars camí de Catay, correspon als Monts Celests
centroasiàtics o els Tien Shan.
Caravana de tàrtars creuant els Monts Celests centreasiàtics
o els Tien Shan (Lessing Photo Archive)
Els
pergamins 4 i 5 descriuen la part oriental del món. A Àsia, el regne de Delli
(l'Índia) i l'imperi de Catay (la Xina); en el mar, la Insulíndia amb les seues
moltes illes prodigioses, reals o imaginàries.
Mapa
de Delli.
Totes les línies de costa són de traç
continu i lineal, la qual cosa denota un major coneixement continental que
marítim. Únicament en el Mar Caspi hi ha una lleu retolació portulana. Entre
les ciutats destaca per les seves explicacions i importància La Meca. Altres
significatives són Bagdad, Samarcanda i Astracan, que jalonen la ruta
meridional, central i nord de penetració cap a Pequín. En el límit d'esta carta
i en l'extrem sota de l'Índia figura la ciutat de Columbo probablement la
Quilon del Cap Comorín. En realitat, ha de referir-se a Kollam en Kerala, al
sud oest de l'Índia, prou lluny del Cap Comorín, l'extrem més meridional de la
península de l'Indostan. Les illes identificables són les del golf Pèrsic i en
el d'Adiuen, les d'Ormuz i Socotra.
Incineració dels morts a Asia i detall d’un rei de la India
Els
mahometans de Mongòlia van matar a Fra Ricardo de Borgonya, Prelat del ramat
catòlic, ancià venerable, qui va ser vexat a plaer per la plebs musulmana, va ser Degollado després pels soldats del
tirà (1342). La mateixa sort quota a fra Pascual i a fra Raimundo Ros i fra
Francisco d'Alexandria i altres dos llecs.
Pergamins 4 i 5. Regnes de Delli i Catay
Detall de l'Atlas Català conservat a França. Jerusalem,
Xipre, Mar Rojo.
5. Carta de Catayo
Probablement va ser la més difícil de
recopilar. La falta d'informació geogràfica està suplida amb abundant
decoració. El temor dels espais buits, queda superat, i inclòs estes imatges
van ser probablement més importants i perdurables per a instigar la curiositat
de l'home medieval per les fabuloses i immenses terres de Catayo. L'orografia i
la hidrografia no és la convencional de les altres Cartes, ara contribuïx a
emmarcar espais. La vegetació també serveix a estos fins.
Mapa de Catayo
La llegenda del tancament de Gog
i Magog (representats per Satan) per Alexandre el Gran va gaudir de gran repercussió
en l'Edat Mitjana, formant part de les concepcions geogràfiques d' aquest
moment, i materialitzant-se en la cartografia. El
tancament de Gog i Magog per Alexandre el Gran darrere de les muntanyes del
Caspi, es va fer perquè eren violents i destructors; segons les profecies eixirien del seu aïllament en temps de
l'Anticrist per a envair i assolar la cristiandat, abans de la seva definitiva
destrucció. Són una al·lusió als tàrtars o mongols. Per alguns, la imatge del Rey
era la il·lustració de Déu en el Paradís. Ara sabem que es tracta de
l'Anticrist com a fals profeta realitzant miracles. Aquesta il·lustració
perdura dins de l'Escola de Cartografia Mallorquina i exerxeix influència sobre
l'Escola de Cartografia Sevillana, destacant la persistència d'aquesta
representació en la carta de Juan de la Cosa.
El riu Indus assenyala el límit de Catayo
i com és costum naix en la vall d'una zona muntanyosa, de grans proporcions,
al·lusió probable a la zona de l'Himàlaia.
En el mar de l'Índia se situen dos grans
illes, la de Lana, possible al·lusió a lava, i la de Trapobana. La primera, en
algun facsímil figura com a península de Sumatra, amb una cadena muntanyosa en
la seva costa oriental, i la segona, Trapobana (Ceilan), està tota ella
rodejada de muntanyes. Una llegenda explica que Trapobana és l'última illa
oriental i que el seu nom tàrtar és Gran Caulip, per això alguns han volgut
identificar-la amb el nom antic de Corea, Cao-lí.
En l'oceà es veuen els arxipèlags de la
Insulíndia, formats per gran quantitat d'illes multicolors descrites en el ‘Llibre de les Meravelles' de Jean de
Mandeville. Es mencionen les riqueses i el seu número 7.548 -Marco
Pol va ressenyar 7.459- i Colom deia: «aquestes illes són aquelles innumerables
que en els Mapamundis al fi d'Orient es posen». I quan va trobar l'illa de Cuba
va expressar: «la vaig trobar tan gran, que vaig pensar seria terra ferma, la
província de Catayo».
I finalment, l'última i més gran i
magnífica d'elles, l'Illa Taprobana (Ceilan), esplèndida i desbordant de
fertilitat en la “que cada any té dos estius i dos hiverns, per la qual cosa
dos vegades s'arreplega les messes, i els prats i jardins romanen sempre
florits. Hi ha a més en aquesta illa enormes muntanyes d'or guardades per
formigues gegants…” (Descripció del “Llibre de les meravelles” de Jean de
Mandeville).
Al sud de Xina hi han 7.548 illes, segons Cresques ens diu,
encara que Marco Pol conta 100 menys
***
BIBLIOGRAFIA
Des
de 1804 que els especialistes van descobrir aquest Mapamundi, han sigut molts
els llibres, reproduccions i articles que han divulgat aquesta venerable obral’Atlas
Català, sobre tot a partir dels estudis de Buchon i Tastu quan van reunir totes
les seves observacions.
Bibliothèque
Nationale de France, «L'Atlas Catalan».
Buchón, J. A. C, y Tastu, J., Notice sur un atlas en langue catalane, de
Van 1374: conservé parmi les manuscrits dela Bibliothèque du Roi,
Paris, 1841, p. 141. Aquesta obra fou replegada en un article:
Buchón, J. A. C., y Tastu,
J., «Notice d'un Atlas en
langue catalane, manuscrit de l'an 1375, conservé parmi les manuscrits de la
Bibliothèque Royale sous le No. 6816, fonds ancien, in-folio máximo», en Notices et
extraits des manuscrits de la Bibliothèque du Roi et autres bibliothèques,
14 (1843), pp. 1-152.
Destombes, Marcel. Contributions
pour un Catalogues dónes Talls Manuscrites -1400-1500. Talls catalans Du XICe
siécle. "Unió Géographique Internationale. Rapport de la
Commission pour la Bibliographie dónes Càries Anciennes". Fase, i, 1952,
p. 38-63.
Gerola, Giuseppe: l'elemento araldico nel portolan doní
Angelina Dall-orto, "Atti del Reau Institut Vènet doní
scienze, letteré ed arti", 1933, t. 93, p. 407443.
Gow, A., «Gog and Magog on Mappaemundi
and Early Printed World Maps: Orientalizing Ethnography in the
Apocalyptic Tradition», en Journal of Early Modern History, Leiden,
2, (1998), 1, pp. 16-11', Bibliothèque Nationale de France, Opus Species,
Mapa mondí, VAtlas Catalan, une carte du monde au xiV siècle (Recurso
electrónico), Paris, Montparnasse Multimedia, 1998.
Freisleben, H. E., Der
Katalanische Weltatlas vom Jahre 1375 nach dem in der Bibliothèque Nationale,
Paris, verwahrten Original farbig wiedergegebe: Mit einer EinfUhrung und
Ubersetzungen von H ans-Christian Freiesleben, Stuttgart,
Antiquarium, 1977, p. 24.
Lelewel, J., Géographie
du Moyen Age, Bruxelles, 1852, t. 2, p. 62.
-Magnaghü, Alberto: Doní tre vaig tallar
ñautiche ce hac si trovano Nell' Va veure Communale doní Yoltérra.
"Rivista Geogràfica Italiana". Firenze, 1896, ni, pagines 112-118.
— Angellinus de
Dalorco cartògraf italià della cosina meta del va assecar-ho xrv. "Rivista
Geogràfica Italiana". Firenze, 1897, iv, n.° 7, p. 282-294 i. 361-369.
— La carta nàutica
costruita nel 1325 dóna Angellino Dolorto. Firenze, 1898, 15 p., 4.° en:
"Bolletino della R. Societá Geogràfica Italiana". Firenze, 1898, p.
268-278.
— Al·ltre
mappamondo del Genovese Angellinus de Dalorto (1325). "Atti del 3.°
Congresso Geogràfic Italià de 1898". Fireze, 1899, vol. 2.°, p. 506-543.
— Sulle origine del
portolano nórmale del Mig.Eternitat e del·la cartografia dell'Europa occ
occidentale. "Memorie geografiche pubblicate commo supplementó alia
Rivista geogràfica Italiana, n.° 8". Firenze, 1909, p. 115-187.
— Alcune
osservazioni intornó ‘ad' un Studio resen-te sul mappamondo doní Angellino
Dalorto (1325). "Rivista geogràfica Italiana". Firenze, 1934, t. XLI,
n.° 1-3, p. 1-27.
La
contribució espanyola des de Fernández de Navarrete fins a Rei Pastor i García
Cambrer, ha estat important per a recuperar les identitats de certs cartògrafs mallorquins,
reivindicats per altres nacionalitats, com Angelino Dulcert.
Corderes Descárrega, José. Mapamundi dels Cresques.
Consultat el 2011 a la web valdenajerilla.com
García Cambrer, Ernesto (1959). L'Escola Cartogràfica de Mallorca.
Madrid. Revista General de Marina, tom 157, Julio, 1959, Pp.10-22 (PDF)
Ginard Bujosa, Antonio (2002). La cartografia mallorquina a Mallorca.
Barcelona: JJ. D' Olañeta Editor. ISBN 84-9716-145-9.
Fernández de Navarrete, Martín (1851). Biografia sobre Gabriel de Vallseca en la Biblioteca
marítima espanyola. Obra pòstuma del senyor Martín Fernández de Navarrete.
Madrid: Viuda de Calero, 1851, 2 volums. Gabriel Vallseca o Gabriel de Vallseca
(Barcelona, abans de 1408 - Palma, després de 1467) fou mestre de cartes de
navegar (cartògraf), bruixoler i mercader; era descendent de jueus conversos.
Porcel, Baltasar. Els xuetes mallorquins. Quinze segles de
racisme. Barcelona: Altaya. ISBN 8483074591.
Pujades, Ramon j. (2007). Les
cartes portolanes: la representació medieval d'una mar solcada.
Barcelona: Institut d'Estudis Catalans. ISBN ISBN 978-84-393-7576-0.
Rey Pastor, Julio; García
Camarero, E. La cartografía
mallorquina (en Castellano), 1959. Aconsegueix demostrar que el
portolà d’Angelino Dulcert pertany a l’escola mallorquina.
Comentaris
Ni Cataluña fué, ha sido y es una nación
Ni existia antes del 1521 juridicamente
ni dominasteis jamás , nada!
usurpasteis la gramática valenciana y balear
La gramatica actual " catalana" se basa en lo robado
y lo oficial es del 1800/1900
.....vamos....
Un saludo desde Menorca islas Baleares y jamás catalanas.
Mira que hi n’hi arriba a haver de rucs al món, que fins i tot amb peülles utilitzen el teclat!