Un monestir convertit en camp de concentració
La Llegenda de Cardeña no va tenir tots els efectes esperats i els monjos van viure
sumits en un notable estat de prostració material, intel·lectual i fins i tot
religiosa, fins mitjan segle XV. En aquesta data, amb el suport de la corona,
van iniciar un procés de reconstrucció de l'abadia, aixecant una gegantesca
església gòtica, traçada per Juan de Colònia, que va substituir la vella
basílica romànica, que es va convertir en el signe optimista de com volia
encarar-se el futur.
Les
restes del Cid i de la seva esposa van passar a ocupar un lloc privilegiat en
el nou presbiteri, al centre del temple. En aquests anys, es va produir una
nova revitalització de la figura del Campejador. A la fi del XV es va publicar
a Sevilla la Crònica del Cid, i en 1512,
a costa de l'abadia es va editar a Burgos en les premses de Fadrique de
Basilea. En els frontispicis gravats de les dues edicions apareixen
explícites les relacions del Cid amb el monestir. A la primera, el cavaller és
representat sortint del cenobi cap al desterrament. A la porta, un monjo,
potser l'abat Sant
Sisebut, contempla la seva partida. En la segona, el trobem en una
batalla justament per sota de les armes monasterials.
Església de San Pedro de Cardeña. Foto: Gonçal Vicens
Tots dos
gravats mostren la identificació evident que al voltant de 1500 es feia entre
el Cid i Cardeña. Però, el Cid, a la tardor de l'Edat Mitjana i en les albors
de la modernitat, havia començat a deixar de ser un patrimoni exclusiu de
Cardeña i va anar convertint-se en l’heroi universal que coneixem.
Estàtua del Cid Burgos. Foto: Gonçal Vicens
No
obstant, en 1739, coincident en la ampliació del monestir, els monjos tracten
de recuperar la figura de Rodrigo, al que volen santificar. La nova façana es
va rematar amb una gran imatge del Cid que pren prestada la iconografia de Santiago
Matamoros. Apareix elevat a la categoria de màxim milers Christi i amb la inscripció “Per em reges regnant”, assenyalant que gracies a les seves
actuacions bèl·liques és van mantenir trons de reis.
El Cid en la portada del Monestir de San Pedro de
Cardeña. Foto: Gonçal
Vicens
Els
monjos trapencs pensaven que la seva activitat com a defensor de la
Cristiandat, lluitant contra els moros, seria capaç de fer-lo sant. Entrava a
formar part del grup de Santiago Matamoros. Abans del segle XVIII ja Fernán González havia estat presentat així a San Pedro de
Arlanza, inspirant-se no només a Santiago sinó en altres sants-religiosos
eqüestres com sant
Millán i fins i tot sant Isidre.
Esta
«santificació» del segle XVIII de la figura del Cid, evidenciada en l'exterior
de l'església, va coincidir amb un procés de translació de les seves restes i
els dels seus, que es trobaven distribuïts per diferents zones del temple, a
una capella que es va edificar al mateix nivell que la dels Màrtirs. La capella
va ser construïda en 1734, seguint les traces de Francisco Baztigueta. Es va
aprofitar el vell sepulcre de mitjans del segle XVI, que va ser desmuntant i
col·locat al centre d'aquest espai allargat. La comunitat no podia caure en el
mateix error de 1541 -que encara havia d'estar present en la memòria històrica-
i enfrontar-se a una crítica generalitzada. Per això, va tractar que el nou
espai adquirís un to de grandesa i solemnitat que no és susceptible de cap retret.
Sepulcre del Cid a San Pedro de Cardeña
Sepulcre del Cid a San Pedro de Cardeña
Els
monjos trapencs contaven amb la incondicional ajuda del rei Felip II per
iniciar el procés de santificació del Cid. Es va encarregar les diligències, a
la Cúria Romana, el senyor Diego Hurtado de Mendoza, encara que el procés
va quedar paralitzat. Sembla que la major dificultar en la canonització va ser
els ambients contrareformistes del moment, als que no els quadrava la figura
del sant guerrer com en l'Edat Mitjana. Més sort van tenir els Màrtirs
de Cardeña i l’11 de gener de
1603 es va autoritzar el seu culte al Arquebisbat de Burgos.
Esta
notable actuació del cenobi, al segle XVIII, va tractar de tornar a situar al
monestir en una situació predominant a Burgos, en un moment en que
l’anticlericalisme augmentava. En l'entrada de la capella es pot llegir el
títol complet de la mateixa: Capella dels Reis, Comtes i Il·lustres Homes.
En
l'interior, al sepulcre apareix la inscripció, realitzada probablement en
l'època d'Alfons X el Savi, en la qual es compara al Cid amb el deu Mart. Un
hiperbòlic text llatí que diu:
Quantum
Roma potens bellicis extollitur actis
Vivat Arthurus fit quanta glòria britannis
Nobilis i Carolo quantum Gaudet França el Gran
tantum Iberia Duris Cid invictus claret.
D'aquesta manera es posava
al Cid al mateix nivell dels herois romans, del rei Artur i de Carlemany.
Sepulcre del Cid i Na Jimena
San Pedro de Cardeña. Foto: Gonçal Vicens
La
publicació de Las Mocedades del Cid del valencià Guillem de Castro a
1618 van donar a conèixer l’heroi al món
del teatre i va projectar la seva figura a l'estranger, reafirmant la presència
de l'heroi en la cultura i imaginació col·lectiva espanyoles, el que convenia
plenament als interessos de Cardeña. Prova de l'alta consideració general al
personatge la tenim en el fet que el propi Carlos II, segons la tradició, en la
visita al monestir va pronunciar les següents paraules: “no va regnar però va fer reis”.
Les
restes de la capella sortiren cap a Burgos en 1809 i tornaren al cenobi en
1826. El general francés Thiébault
indica com es va dur a terme el trasllat de les restes –recollides per Vivant Denon-
i què morfologia i detalls significatius tenia el túmul. El 19 d'abril de 1809
es va inaugurar el Monument al Cid a la vora del Arlanzón, en lloc destacat de
la ciutat, al costat del passeig del Espolón que acabava de ser embellit amb
estàtues monumentals procedents del Palau Reial de Madrid, i amb jardins en què
intervé l'arquitecte González de Salazar. Les restes del Cid en 1921, commemorant-se el
setè centenari de la primera pedra de la catedral gòtica, es van col·locar al
centre del creuer de la catedral de Burgos.
Benjamin Zix, “Vivan Denon retorna les
restes del Cid a la seva tomba”
Adolphe Roehn. “Vivan Denon retorna les
restes del Cid a la seva tomba”
Camp de concentració
Durant la Guerra Civil Espanyola
el monestir de San Pedro de Cardeña es va convertir en un camp de concentració
per a presoners de guerra de las Brigadas Internacionales. L'1 de febrer de
1967 un violent incendi va destruir les tres quartes parts del monestir,
habitat des de 1942 per l'abadia trapenc de Nuestra Señora de los Mártires.
Aquests "amables"
frares que van acollir assassins nazis en el seu monestir, que tenen lloses on
s'assenyala la tomba d'un cavall, l'any 2013 es van negar a que es col·loqués a
l'esplanada del monestir una escultura en homenatge als brigadistes
internacionals.
Dom Jesús Marrodán Ezquerro, abad de San Pedro de
Cardeña
Al·ludiren
motivacions polítiques, ja que segons l'abat "nosaltres no entrem en política... estem traient tot el al·lusiu al
nostre passat bel·licós". L’abad recent mort, Dom Marrodán (+2011), va participar el 27 de juny de 2009 en
un homenatge a Yagüe,
el carnisser de Badajoz.
Durant la
Guerra Civil Espanyola els franquistes van prendre Badajoz i van afusellar, amb
metralladores, entre 2.000 i 4.000 persones, que després van ser cremades a les
tàpies del cementiri. Qui va ordenar la massacre va ser el general Juan Yagüe
Blanco, el carnisser de Badajoz.
Quan els veïns
demòcrates de San Leonardo (Sòria) van derrocar i van retirar el monument del
carnisser Yagüe, la Fundació General Yagüe va convocar una missa en el seu
honor, que va ser oficiada per l'abat Marrodán.
Aquesta mateixa
comunitat de cistercencs, que es declaren apolítics, el 1942 van amagar en el
seu monestir a un altre assassí nazi, Reinhard Spitzy, reclamat per la Comissió
Aliada de Control que volia jutjar per crims de guerra
Reinhard
Spitzy, al centre de la imatge juntament amb monjos de San Pedro de Cardeña
Reinhard
Spitzy, oficial de les SS i secretari del ministre d'Exteriors d'Hitler, amb
falsa documentació facilitada per Franco
Els frares de Cardeña estan molt lluny
d’altres religiosos, como per exemple, els de Montserrat, que participen en
totes les causes que defensen la llibertat. Aquest col·laboradors del règim
franquista alguna cosa durien de dir en la seva defensa, per a que pugéssim
perdonar-los per col·laborar
en la repressió, amb misses obligatòries i arengues feixistes des dels púlpits.
Ara neguen el permís per a la col·locació d'una escultura en record dels presos
polítics que van estar reclosos en aquest temible camp de concentració. Molts
dels quals van treballar en obres al monestir, carreteres adjacents,
canalització d'aigües, etc.
A la
presó franquista del monestir de Cardeña des de final de 1936 i al principi de
1940, es van comptabilitzar fins a 10.000 presoners. Tenint en compte que era
un camp preparat per a 1200 presos, ens podem adonar del terrible amuntegament.
Junt als espanyols també van ser empresonats 1.000 brigadistes internacionals,
procedents de fins a 40 nacions, que havien arribat a Espanya per lluitar per
la llibertat i defensar el país davant del feixisme. La major part d'ells van
arribar a ser intercanviats per altres presoners feixistes italians o alemanys,
alguns van acabar afusellats, lliurats a la Gestapo a França o enviats a altres
camps de concentració, com el de Miranda de l’Ebre.
Brigadistes
presoners al camp de San Pedro de Cardeña (Burgos).
Els presoners van ser utilitzats
sense més miraments a les obres pròpies del monestir i els seus voltants, com
ara la canalització d'aigües o arreglar els camins circumdants. A més, a
Cardeña es van rebre sol·licituds de mà d'obra, principalment per part de la
Diputació, que va utilitzar als presoners com a mà d'obra esclava, a través
dels 17 batallons de treballadors, que van sortir de les instal·lacions per a
la construcció de carreteres o per a ser emprats com picapedrers. No estava ben
vist portar els presos a la ciutat o als llocs més visibles, amb l'alt nivell
d'atur que hi havia entre els Burgalesos.
Presoners de San Pedro de Cardeña. Foto: Enrique Gärtner,
1938
Entre els murs del convent, a
més de passejar agents de la Gestapo, van actuar personatges com Vallejo Nájera que va assajar els seus experiments pseudo-científics
amb els presos. Dels seus estudis “científics” el psiquiatra franquista va
treure la següent conclusió:
“La
idea de les íntimes relacions entre marxisme i inferioritat mental ja l'havíem
exposat anteriorment en altres treballs. La comprovació de les nostres
hipòtesis té enorme transcendència polític social, ja que si militen en el
marxisme de preferència psicòpates antisocials, com és la nostra idea, la
segregació d'aquests subjectes des de la infància, podria alliberar la societat
de plaga tan terrible".
Antonio Vallejo Nájera (1889-1960)
Aquesta llumenera fascista, a
més d’altres parides, va dir que les dones tenen una intel·ligència inferior a
l’home, o sobre la raça, la qual segons ell, millora per la militarització de
la societat.
Comentaris