Paris mon amour: Versailles
Ja fa temps que desitjava visitar els meus veïns gals i admirar les
meravelles del seu país. Sobretot, m'havien parlat molt bé de la seva capital:
una aldea situada al costat del riu Sena, no lluny d'un petit altar celta ubicat sobre un tossal que els romans anomenaven Muntanya de Mart. No vull
comptar-vos les vicissituds del meu viatge, el qual vaig fer muntat en una
estranya au metàl·lica que em va deixar abandonat –a mi i a la meva família-
enmig d'un prat de la contornada de París.
Vam arribar a boqueta de nit i ens
allotjarem en la posada de Vèlizy, un poblet rodejat de grans boscos, com el de
Meudon, prop de Versalles. Com fèiem
durant els dies que vam romandre en la Gàl·lia, cada matí l'hostaler ens
prestava una carreta tirada per un mul que ens traslladava fins al pont de
Sèvres, per on creuàvem el Sena de camí cap a Notre Dame. Mai havíem vist tanta
gent junta i de totes les races, barrejats uns amb els altres, uns muntats als
lloms de bèsties de càrrega, altres a cavall
i d’altres en carros, que els conduïen cada matí cap a París, per comerciar amb
les seves mercaderies o treballar allí. A boqueta de nit, esta multitud feia el
viatge contrari de tornada a les seves aldees de la perifèria.
El panteó de París
Quan vam aplegar
a París, el primer que vaig veure va ser una lluna rogenca que eixia per damunt
de la teulada del panteó, situat allà baix en una enorme planura fluvial.
Nosaltres albirarem de seguida el paisatge i la plana per la qual discorria el
Sena, encimbellats dalt d'un tossalet, més aïna una terrassa fluvial, que es
denominava Trocadèro. Allà baix, sobre un petit pantà lacustre, rodejat de
canyars i senills, nedaven els ànecs, les fotges i els galls de canyar. En el
centre de la llacuna havien alçat un estrany menhir, el qual no era de fusta,
ni de pedra: la seva estructura semblava com milers i milers de canyes
entrellaçades, però la seva consistència era com la plata i l'or, elements que
nosaltres coneixem com a metalls. La seva envergadura era excessiva per a la
nostra primitiva ment. Quatre grans pilars reposaven a cada costat de la
llacuna i, els feixos metàl·lics que d'allí sortien, s'imbricaven tots junts en
el centre, formant una torre, la cúspide de la qual arribava a rascar el melic
de la lluna.
Quatre vistes de la torre d'Eiffel des del Trocadèro
Milers de torxes de teia
il·luminaven tota l'estructura que s'alçava majestuosa il·luminant l'aldea
parisenca. Uns tambors ressonaven en l’altar que s'havia construït al costat de
la llacuna, els xamans cantaven cantells salmejats i una multitud dansava al ritme de la música.
Des de la nostra talaia del Trocadèro contemplàvem una escena màgica
indescriptible: els druides simulaven rajos i trons amb fines làmines de plata,
els assistents sucumbien a un estat catalèptic i viatjaven al més enllà on afirmaven
que parlaven amb els seus avantpassats. En grans fogueres es torraven bous,
porcs senglars i xais que eren repartits a bocins entre els assistents.
Nosaltres no podíem aguantar més la nostra fam i ens aproparem a un senda que
descendia cap a la llacuna on es celebrava la festa i, allí, junt amb una
enorme estàtua que representava una deessa, un hostaler havia disposat una
botiga on repartia trossos de carn. Als
peus de l'estàtua soparem, mentre contemplàvem aquell màgic espectacle!
En primer terme l'estatùa equestre del Rei Sol i, al fons, el château de Versailles
Matinem i
l'hostaler de Vèlizy ens va preparar un desdejuni amb uns panets, molt
lleugers, que ells anomenaven croissants. La boira baixava, espessa i freda, des dels
tossals del pròxim forest de Meudon. Des
del nostre menjador escoltàvem les campanes que procedien de Viroflay i
Chauville. Prats de fenc i carretes de pobletans arrossegades per bous
desfilaven pel camí de Versalles. La nit màgica de Trocadèro i el viatge al més
enllà que experimentarem la passada nit ens traslladaren a un altre temps, o
almenys eixa era la sensació que experimentàvem aquell gèlid matí. L'hostaler francès,
monsieur Festiu, ens va aconsellar que visitàrem el palau que el Rei Sol, Lluís
XIV, s'havia construït prop d'un antic bosc
de l' Île-de-France. Encara que el nostre objectiu era visitar i gaudir
de les delícies franceses, el nostre amor propi es va veure vilipendiat al
recordar-nos al borbó francès, perquè el seu nét Felip estava lluitant al
nostre país contra l'arxiduc Carles d'Àustria, defensor dels nostres furs, dels
nostres costums i de la nostra llengua. Vullga la providència que el borbó siga
derrotat i torni a gaudir del seu palau de Versalles. Nosaltres no volem un
gavatx en la nostra casa!
Eugènia al Parterre d'Eau
Carlos al Gran Canal
Maria Eugènia al Parterre d'Eau
Gonçal sortint del metre
Vam fer cas del consell de l'hostaler i caminarem
pel bosc de Versalles, rumb al palau. A poc més de dos milles albirarem un
enorme palau encastellat dalt d’un pujol. El seu pati d'armes estava tancat per
una gran reixa daurada, al fons, un edifici de parets de rajoles monumental. El
rei no va sortir a rebre'ns; igual ens donava, en el pati havíem vist la seva
estàtua muntada a cavall. Darrera d’aquest edifici vam descobrir un enorme
jardí que havia construït André Le Nôtre. La façana del jardí era de model
italià amb un primer pis de carreus encoixinats; en total hi havia dos plantes
més, amb crugies reculades, entrants i ixents que alternaven columnes i
pilastres. El tercer pis és l'àtic, rematat per figures escultòriques. Per
totes les bandes volaven els corbs pidolaires: en aquell país pareixia que tot
el món vivia com els còrvids.
Entrada de Versalles
Dues vistes de l'estany de Latona. La Font amb el tapis vert i el Grand Canal al fons
Quan l'arquitecte
Le Vau va construir el palau nou, el va dotar d'una gran terrassa per a gaudir del
paisatge, però més tard, a l'arquitecte Mansart se li va ocórrer tancar
l'enorme balconada amb una llarga fatxada les línies arquitectòniques que eren
iguals a les del palau nou: va sorgir així la Galeria dels Espills.
L'esplèndida decoració va ser obra de l'equip de Charles Le Brun. Les
habitacions del rei i de la reina donaven a aquesta lluminosa galeria que
utilitzaven per passejar els gèlids dies d’hivern.
Grand Canal i al fons el palau de Versailles
Dues vistes del parterre d'Eau
Saló dels jocs
Els saló dels espills
Al final ens cansarem
de veure tant de luxe i tanta grandiositat: aquell palau era excessiu, i a la
seva desmesura contribuïa la decoració de Charles Errard i Noël Coypel. El
jardí era més gran que la nostra aldea valenciana, tot ple d'estanys i
escultures, les quals s'assenyalaven unes a altres. En total unes 850 hectàrees
de parcs i jardins. Els seus escultors van ser François Girardon i Le Hongre.
L'estany de Latona. La Font amb el tapis vert i el Grand Canal al fons
Maria Eugènia al Parterre d'Eau
Els parterres estaven molt curats en les proximitats del palau,
però el jardí es convertia en selva a mesura que ens allunyàvem del palau.
Després de travessar un bosc amb prats plens de borrecs i cavalls, arribarem a
uns palauets construïts sobre l'antiga vila de Trianón. Lois Le Vau,
l'arquitecte del château de Versailles, va ser el constructor del petit i del
gran Trianón, viles on es refugiava Lluís XIV quan fugia de la Cort. El petit
Trianón té els murs revestits de porcellana de Delft, adornat amb bells
parterres. El Gran Trianón es va construir de marbre i fins avui en dia, els gals
ho utilitzen per a les recepcions oficials de la República. A mi,
particularment, en va sorprendre el saló decorat amb seda groga.
Gonçal i Carles al Grand Trianón i domini de Maria Antonieta
Sala groga del Gran Trianón. Saló de la familia de Luis Felipe
Mirador del Grand Trianón construït amb marbre rosat del Languedoc
Enmig del bosc, a la mateixa
distància entre el Gran Palau i els Trianóns, es troba el Gran Canal, excavat
en 1667 i omplert amb aigua bombejada des del Sena. Les aigües verdes
reflectien uns núvols grisos que amenaçaven amollar aigua a càntirs, la qual
cosa no espantava a unes parelles que passejaven amb barca pel llac.
Vista del Grand Canal
La llarga
caminada ens va obrir la gana. Per aquells jardins circulaven milers de
persones gaudint de la pau i la serenitat que desprenia el lloc. En temps del
Rei Sol van arribar a viure més de vint mil persones en aquell palau. No podíem
entretindre'ns, doncs eren múltiples les meravelles que ens quedaven per
visitar, com les fonts de Neptú, les de Latona i Apol·lo, el Bosquet de
l'Encelade, i la cosa que mes en va agradar –donat el meu caràcter
fantasiós- fou la font del Dragó. Si
desitjàvem menjar ens havien d’afanyar, doncs la gent començava a arrimar-se
als refectoris. Prop del Gran Canal descobrim una posada on ens van donar de
menjar unes baguettes –varetes fines
de pa- amb salsitxes i unes creïlles torrades amb salsa picant. Desprès de
l’àgape tornem fins a Vèlizy per aparellar el carruatge que ens conduirà fins a
París.
Fotografía de Nadia Lyon
Dues vistes de la Font del Drac
Comentaris