EL CAMÍ DELS CÀTARS
EL CAMÍ DELS CÀTARS
A.
La religió càtara
B.
La Croada albigesa
C.
El camí dels Bons Homes:
1.
Occitània
2.
Catalunya
3.
La
Matarranya
4.
País
Valencià
No fa massa temps vaig viatjar a la
Catalunya central amb el propòsit de recórrer les sendes de les immigracions
dels càtars fins aplegar al País Valencià. Després d’informar-me una mica, vaig
acabar a l’Occitània. El camí dels Bons Homes comença al castell de
Montsegur (Arièja, França) i per les Gorges de la Frau es dirigeix cap a
Catalunya per intricades senderoles de muntanya que coincideixen amb el sender
de Gran Recorregut GR 107.
El Parc Natural del Cadí-Moixeró
De Bellver de la Cerdanya surten
dos variants: las primera cap a Bagà fins al Santuari de Queralt a Berga. La segona es dirigeix cap a la Seu d’Urgell i ens condueix a Tuixent, passant per Gósol i Saldes, on
divisem l’impressionat massís del Pedraforca, arribant fins al santuari del
Miracle al Solsonès.
Prades, Ascou,
L’Hospitalet-près-l’Andorre, Porta, Coll de la Portella Blanca d’Andorra i, ja
a Catalunya, baixa ven per el Vall de la Llosa a Lles i Bellver de la Cerdanya,
l’Ermita de Sant Serni de Coborriu, Bagà fins al Santuari de Queralt a Berga,
prosseguint terres avall fins al santuari del Miracle (Solsonés), fins
endinsar-se per terres de l’ Ebre i, per la Matarranya entrar al País Valencià
pels Ports, Morella i Sant Mateu.
Canal
del Midi. Foto: Turisme Toulouse
Occitània és una regió
privilegiada amb un clima que fa amable la supervivència dels seus habitants.
La riquesa del país es reflectí en el seu nivell cultural: naixement de la
llengua d’Oc, mare de la literatura trobadoresca que va exercir grans
influències sobre terres catalanes i valencianes, fins que Ausiàs March elaborà
un llenguatge literari propi.
D.
La religió càtara
El càtars foren considerats com a heretges
per Inocenci III, el qual va decretar la seva exterminació en la Croada
Albigesa. Quin era el seu pecat?
En primer lloc –i el més
important per a la Església- era la desobediència a la jerarquia eclesiàstica i
l’abominació de tot el culte catòlic. Les persones d’esperit lliure no poden
ser acceptades per una societat jerarquitzada, ja que la seva independència
mina les bases de la piràmide jeràrquica.
Pieter Bruegel El Vell - La Batalla dels Àngels
Rebels.
Els càtars creien en l’existència
de dos principis oposats, el Bé i el
Mal (maniqueisme), i en la de dos
creadors: un Demiürg (Satanàs o
Llucifer) creador del món material que conté les coses efímeres i corruptibles,
el sofriment i el dolor; per l’altra banda, el Déu bo creador del món autèntic, incorruptible i etern, es a dir, les
seves obres són espirituals i eternes.
La Caiguda dels Àngels. Gravat de Jonas Syderhoff (1613)
d’una pintura de Rubens
En aquest detall podreu comprovar que la batalla no tenia
res de “celestial”. Va ser una brega forta. La Caiguda dels Àngels. Gravat de
Jonas Syderhoff (1613)
Al principi, al Cel tot era
harmonia i pau, però un dia, com en totes les cases passa, van començar les desavinences
i les discussions, fins que van acabar a les mans fent una brega monumental.
Resulta que els àngels –ara es diuen “entitats espirituals”- tingueren discrepàncies
pel poder i va començar la batalla celestial per veure qui manava.
Perquè us feu una idea de fins a on pot arribar els
prejudicis religiosos, aquí teniu a Azazel, el Lluminós, l'àngel Brillant o
Llucifer, convertit en poc més que un mico. Si hagués estat al inrevés, el simi
seria Sant Miquel. Francesco Mafei, SanT Miquel guanyant a Llucifer (1656)
El grup encapçalat per Azazel (Levític
16,8-10) va perdre davant la colla dels arcàngels, comandada per Sant Miquel.
Llavors, els perdedores foren proscrits i imputats com a dimonis, sent
expulsats del Cel de males maneres, en un esdeveniment que ara coneixem com la
“Caiguda
dels Àngels”. Des de llavors cap aquí, als perdedors se'ls coneix com
dimonis i, al seu cap Azazel, com Llucifer.
Azazel segons una il·lustració del Dictionnaire infernal de
Collin de Plancy
Llucifer era el demiürg que havia
creta el món, la terra i tot el que conté: el mar, les muntanyes, el sol, la
lluna, les plantes, els homes i els animals. Es a dir, tot allò que mes estimem
les persones i per les coses que fem les guerres. Com ja suposareu, d’un dimoni
no pot sortir rés que siga bo. El Món va ser un engany, perquè la matèria no
dura sempre, i allò que desitgem (riqueses i sexe) son coses efímeres i
corruptibles, que ens causen sofriment i el dolor.
Sant Miquel guanya a Llucifer, de Luis Juarez (1615)
En canvi, el bàndol vencedor, el
de Sant Miquel i Déu, havien creat el Cel i els esperits purs, eterns i
incorruptes. Molts pensareu que aquests paios estaven confosos, pues afirmaven
que la matèria era irreal i, al inrevés, proclamaven que les entitats
espirituals, les creacions de la ment (com les idees) eren reals: això en
filosofia es coneix com Idealisme.
Amb aquesta introducció jo crec
que ja ho teniu més que bé, no siga que d’una fartada avorriu el tema per a
sempre. Només vos aclariré una assumpte. Els francesos del nord, gelat i poc
apte per a l'agricultura, envejaven el clima Occità i els seus cultius de
fruitals, hortalisses i cereals. A més, volien acabar amb l'aliança que havien
fet el Comte de Tolosa i el rei català Pere el Catòlic, ja que l'expansió catalana
amenitzava la monarquia dels Capets.
Francesco Mafei, Sant Miquel guanyant a Llucifer (1656)
Així doncs, una disputa entre
esperits celestials per desavinences intel·lectuals, esdevindrà en una batalla celeste.
Aquesta discussió narrada en l’Apocalipsi, que a qualsevol li haguera paregut
de poca importància, inflamà la ment
fanàtica del papa Inocenci III, qui sense pensar-s'ho dues vegades, decretà la
Croada contra al albigesos, conflicte que van aprofitar els francesos per
eliminar el poder occità i fer-se amb les seues terres i riqueses.
Comentaris