Francesco Botticini "L'Ascensió de la Verge"
Quan mire algunes pintures, de
vegades m’inquieten les seves imatges i, sense ser tenebroses, no deixen de
produir-me por.
És el cas la pintura de
l'italià Francesco
Botticini titulada "l'Ascensió de la Verge", que malgrat
la seva lluminositat té alguna cosa que no deixa de inquietar-me. Possiblement,
penso, aquest temor estiga relacionat amb els vestits dels personatges, o
potser, siga la tomba col·locada dalt d'un turó que domina una vall misteriosa.
Francesco
Botticini "l'Ascensió de la
Verge"
No obstant això, la por
desapareix quan indaguem sobre l'origen de la pintura. En realitat, el tema
aparent, el de l'Ascensió de la Verge, no era el motiu principal per la persona que va pagar el quadre, l'humanista
Matteo
Palmieri (1406-1475) autor del
llibre 'De la vida civil', obra
pionera sobre la participació als assumptes públics i un tractat que discuteix
sobre les qualitats de la ciutat ideal.
Si ens fixem bé, aquest és el
tema principal de l'obra: la ciutat perfecta. De fet, l'escriptor va aconsellar
al pintor sobre l'estructura i la jerarquia dels personatges en la pintura. A
dalt de tot el president (Jesús) controlant als ministres (apòstols) y als
àngels (alts funcionaris). Mentre, deixa a baix la ciutat florentina, en el sol
agenollat, Matteo
Palmieri, com un humil servent
situat a la cantonada inferior esquerra del retaule i, a l’esquerra, la seva
dona vestida de monja. La disposició jeràrquica emula a els governs humans.
El President (Jesús)
Els Ministres (apòstols)
Els alts funcionaris (àngels)
Matteo Palmieri
Nicolosa
En l’obra, que de vegades em recorda un ovni,
vegem a Maria pujant a la volta celeste, poblada per àngels, arcàngels i
apòstols i presidida per Crist. A Baix, al centre, els Apòstols és meravellen a
la tomba de la Verge plena de lliris.
Els Apòstols és meravellen a la tomba de la Verge
plena de lliris
Mes a dalt, Crist rep a la Verge al cim més alt del cel. Els àngels
estan distribuïts en nou cors, dividits en tres jerarquies. Els de baix
representen als alts funcionaris (Serafins, Querubins i Trons), al mig estan
els governadors i, dalt de tot, els Ministres y el President (Jesús, Arcàngels
i Àngels). Els sants, al contrari del dogma de l’època, no dominen als àngels,
idea que va quedar plasmada en la seua
obra, la "Città di Vita", que va passar a ser considerada herètica.
La visió de Matteo Palmieri
inclou tant Florència com Fiesole i també una granja pertanyent a ell; darrere
de Niccolosa hi ha granges als turons de Val d'Elsa que formaven part del seu
dot. Probablement, la pintura es va fer al voltant de 1475, data de la mort de
Palmieri.
Matteo Palmieri i la vall de Florencia
Nicolosa i granges als turons de Val d'Elsa
Comentaris