William-Adolphe Bouguereau
William-Adolphe
Bouguereau (1825-1905)
Va ser un pintor acadèmic francès que es va oposar
fermament al moviment impressionista, per la qual
cosa va patir la indiferència dels crítics. En l'actualitat s'ha produït una revaloració del
seu treball. Entre les personalitats de l'època que van confessar admiració per
la seua obra cal destacar el pianista i compositor romàntic Chopin.
El seu estil es basa en el
realisme i pinta temes mitològics. Se li coneixen
826 obres.
El pintor era fill d'un vinater de La Rochelle, lloc on a penes podia
subsistir la família, per la qual cosa van
decidir traslladar-se a Saint-martin, en l'illa de Re, per a començar de nou.
Allí els companys del jove Bouguereau van notar l'enorme quantitat de dibuixos
en els seus llibres i quaderns. Desafortunadament el negoci no va prosperar i
els seus pares es barallaven violentament davant dels seus fills. Al final, per
a evitar açò, els seus pares van enviar a William a Saint-Étienne en Mortagne
sud Gironde per a viure amb el seu jove tio que era el nou capellà, el qual es va convertir en el seu tutor i
benefactor. Al seu costat i en un ambient de quietud i bellesa natural,
acompanyada per lliçons religioses, el xicotet William passava hores
contemplant la naturalesa iniciant-se així el seu estima pels temes que
desenrotllaria en el seu art posteriorment.
En 1839, Eugène va decidir
enviar al seu nebot a l'escola de Pons on estudiaria art clàssic, religió i
història antiga, entre altres matèries. Posteriorment va prendre classes de
dibuix amb Louis Sage, un pintor clàssic qui al seu torn era deixeble d'Ingres.
Amb ells Bouguereau aprendrà la necessitat del treball tenaç i disciplinat si
es vol obtindre la mestria en la tècnica, la qual cosa permet el control
necessari per a la lliure expressió de la imaginació.
L'any 1841, a l'edat de 17 anys, la família es va reunir novament i es van traslladar a Bordeus, on son pare li va obligar a estudiar un ofici “decent” i el va posar al capdavant de la comptabilitat del nou negoci familiar, un comerç d'oli d'oliva, i d'un altre taller veí. Son pare el va autoritzar a inscriure's en l'escola municipal d'art amb la condició que no descuidara les seues obligacions i no es convertira en artista. Degut al seu talent va ser admés immediatament en les classes avançades de Jean-Paul Alaux, destacant gràcies al seu talent i disciplina.
Al veure el seu progrés va decidir seguir els seus estudis en la prestigiosa École dónes Beaux-Arts de París. Encara que son pare va ser difícil de convéncer, finalment li va proporcionar els recursos necessaris per als seus estudis. Però abans, gràcies a l'ajuda del seu tio, va passar tres mesos en Mortagne pintant retrats de personalitats de Saintonge, amb la qual cosa va estalviar 900 francs. Després, gràcies a una carta de recomanació d'Alaux, va obtindre ocupació en l'estudi de pintura del prestigiós pintor François Picot a París, on va treballar com un esclau. Finalment, en el mes d'abril de 1846, William va ser acceptat en l'École dónes Beaux-Arts i en 1850 va guanyar el Grand Prix de Rome (pel quadro Zenòbia descoberta per pastors a la vora del riu Araxes) i amb això una beca per a estudiar a Roma.
Zenòbia descoberta per pastors a la vora del riu Araxes 1850
El triomf del màrtir 1854
Els guanyadors del Grand Prix de Rome eren enviats a la Vila Médici. Durant tres anys i quatre mesos va
viatjar per Itàlia pintant còpies d'obres
mestres, estudiant amb profunditat la pintura de Giotto. Al seu retorn a França
va exhibir El triomf del màrtir
en el Saló de París en 1854, obra pintada a Roma, el seu tema era el trasllat
del cos de Santa Cecília al seu sepulcre en la catacumba del seu nom, i tenia
ja totes les característiques de la seua pintura: esbossos inicials en oli,
colors moderats, figures en postures clàssiques. La seua popularitat i prestigi
van créixer ràpidament. En 1857 l'emperador Napoleó III li va encarregar un
retrat de si mateix i de l'emperadriu, així com la pintura històrica Napoleó III visitant les inundacions de Tarascon.
El 8 de gener de 1876 va ser triat membre de l'Acadèmia de Belles Arts
(Académie dónes Beaux-Arts) del l'Institut de
France. En els anys setanta, època que coincidix amb la seua ensenyança en
l'Acadèmia Julian de París (des de 1875), va donar a les seues pintures major
lluminositat (per exemple, en Nimfes i sàtir,
de 1873) i va incloure en moltes d'elles figures infantils.
Ninfes i sàtir, 1873
El Ninfeu
Faune i Bacant
Com altres pintors clàssics, Bouguereau va incloure dones nues en diverses de les
seues pintures, com L'ona (1896) i El naixement de Venus
(1879), que s'ha convertit en un dels seus quadros més respectats i que amb més
freqüència es menciona. Un altre exemple de la preferència de l'artista per la
inclusió de les dones i els xiquets dins de les seues pintures ho tenim en Cançó
dels Ángeles. Els cossos nus oferixen a l'artista l'oportunitat
de subratllar les seues grans habilitats tècniques en la reproducció exacta del
cos humà, sent este el tema que més inspiració li produïa.
L'Ona 1896
El Bany
El naiximent de Venus 1879
Banyista
En la seua època William Adolphe Bouguereau va ser considerat un dels més grans pintors del
món, i en 1900, Degas i Monet es van referir a ell dient que «probablement
seria el pintor més recordat del segle XIX l'any 2000». Encara que d'acord amb
Fred Ross, director de l'Art Renewal Center, si tenim en compte el seu estil
impressionista i les friccions que van mantindre amb Bouguerau,
potser la frase no siga més que un comentari satíric que faça referència
al gust públic en el futur. La majoria de pintors impressionistes considerava
que els pintors clàssics tenien un gust
antiquat i conservador, a més, Bouguerau es va guanyar l'enemistat dels pintors
impressionistes perquè havia vetat una de les seues exposicions per al Saló de
París, per considerar que als quadros d'eixe estil els faltava acabat.
Apres le bain I i II
Beaute
romaine
Banyista
Femme Au Coquillage 1885
Biblis
Dawn
Aurora
Dia
La Nuit
Les seues obres van ser apreciades i molt valorades econòmicament
entre la classe adinerada dels Estats Units. En 1881 el govern francés va
entregar el control administratiu del Saló de París als artistes, fundant-se la
Société dónes Artistes Français que va triar com a primer president a
Bouguereau.
Dolor d'amor
La brie du printemps
El Crespuscle
Girl Defending Herself Against Love
Bouguereau va ser una persona recta i directa, ja fora en les seues funcions oficials o amb les seues relacions personals, la qual cosa li va guanyar més d'un enemic; a ell no li agradava l'abús del poder i la injustícia, i era un fidel seguidor dels seus ideals. En 1903 va ser anomenat "Gran Oficial" de la Legió d'Honor. Poc després se li va invitar a participar en el festeig del centenari de la Vila Médici. En eixa època li plovien invitacions de tota Europa, no obstant això de forma contínua i a petició d'ell mateix, la seua segona esposa Elizabeth s'encarregava de rebutjar-les per a poder atendre el pintor que no gaudia de bona salut. Al final de l'any de 1903 ja li era pràcticament impossible escriure o pintar i en 1905 Adolphe-William Bouguereau va morir d'un problema cardíac en sa casa de La Rochelle.
La jeunesse de Bacchus
Tres detalls de La Jeunesse de Bacchus
L’amour s’envole
L'enlèvement de
Psyché
Les Deux Baigneuses
L'Etoile Perdue
Orestes perseguit per les Furies
Psyche and Cupid
Alma
Parens
Psyche and Cupid
Primavera
Admiració
Les Oreades
Le Guêpier ca 1892
Dante i Virgili al Infern 1850
The Abduction Of Psyche (1895)
La Velleta Verda, Feliç Any 2012
Comentaris