La fotografia més antiga conservada i altres rècords fotogràfics
De cambres i
fotografies famoses
La fotografia de baix és la més antiga
conservada fins al moment. Es tracta d'una presa realitzada en 1827 amb una
cambra fosca per Joseph Niépce, inventor francès que va viure entre
els anys 1765 i 1833.
La foto va ser realitzada des de la
finestra de sa casa en Le Grass (França), es va realitzar en vuit hores d’exposició.
Va utilitzar una camera obscura, una simple caixa amb una lent estenopeica (del
grec στένω/steno estret, ὀπή/ope obertura, forat) , amb un forat per on entra la llum i es reflecteix
en una placa revestida de betum sensible.
Niépce va batejar aquestes
imatges com Heliogravats. A pesar que la fotografia superior és
considerada per molts com l'oficial, sembla que la dada no és del tot cert, ja
que dos anys abans, en 1825, el propi Niépce aconseguiria una imatge fixa d'un
gravat del segle XVII en la que apareix un home estirant un cavall.
La primera fotografia en color
La
foto s'anomena Tartà Ribbon i va ser presa en 1861 pel físic escocès James
Clerk Maxwell. Va presentar el seu mètode additiu de fotografia en color
en Londres, amb la intenció de demostrar que qualsevol color podia
obtindre's mesclant llums dels tres colors primaris (roig, groc i blau) en
diferents proporcions. J. C. Maxwell és famós per reunir en els anys 1870 les anomenades
equacions de Maxwell, en les que es resumeixen les lleis bàsiques de
l'electricitat i el magnetisme. No obstant això, Maxwell també va ser pioner de
la fotografia en color.
La primera persona fotografiada
La primera
fotografia en què ix un ser humà va ser presa per Louis
Daguerre en 1838. La imatge es titula Bulevar Du Temple i en ella ix un
home en el cantó inferior esquerra que s'està netejant les bótes.
El primer retrat fotogràfic de la Història
Aquest és el primer retrat que tenim, fet en
1839. Açò és molt interessant. Perquè això significa que només quaranta anys
abans havia ocorregut la Revolució Francesa.
La primera cambra
Primers conceptes de Cambra Obscura
Atorgarem l'honor de la primera cambra al
primer fotògraf que va ser Joseph-Nicéphore Niépce en 1826, utilitzant una
cambra feta de fusta fabricada per Charles i Vincent Chevalier a París. No
obstant això, encara que es considera “oficialment” que aquest va ser el
naixement de la fotografia, la invenció de la cambra pot ser rastrejada molt
abans. Però no va ser fins a la invenció de la fotografia «moderna» que es van
poder preservar les imatges preses per eixes cambres, mentrestant s'havien de
dibuixar manualment les fotografies per a conservar la imatge capturada per
elles.
Es coneix que Ibn al-Haytham (Alhazen)
(965 a 1040) va ser el primer en fer experiments sobre la cambra obscura i la
cambra estenopeica. La primera publicació sobre una cambra obscura es de Cesare
Cesariano, un alumne de Leonardo durant el Renaixement (1521). Giovanni
Battista della Porta la va fer popular entre els pintors de la seva època i, en
1558, Gerolamo Cardano li fa fer una important millora: col·locar una lent al
forat de la camera. Al segle XVII Johann Zahn la va convertir en una caixa
portàtil: fins llavors, era una cambra d’obra.
Es sabia que les sals de plata es feien obscures quan reaccionaven amb
el Sol, però fins al segle XVII, gràcies als científics suec Carl Wilhelm
Scheele i el suïs Jean Senebier, no és va demostrar que les sals reaccionaven
per l’acció de la llum. Canaletto va utilitzar la cambra obscura en les seves
pintures, dibuixant el reflex que entrava pel forat. La cambra obscura va ser
utilitzada pels retratistes, com Maximilien Robespierre
La primera camera digital
La primera camera digital es va
crear en 1975, el seu desenvolupador va ser un tècnic de Kodak, Steve Sasson.
La cambra tenia unes dimensions considerables i una resolució de 100 X 100
Píxels (0.01 megapixels); guardava fotos en blanc i negre sobre cinta
magnètica, per a la qual cosa necessitava 23 segons.
La majors camera fotogràfica
Cambra Mamut
Aquesta és la denominada cambra Mamut, la
camera fotogràfica més gran del món. Fou construïda als Estats Units en
l'any 1900, i el seu pes era de 634 quilos. La grandària de les plaques de
vidre eren de 150 X 240 cm. La Mamut li va llevar el lloc a la Big Bertha, construïda pel britànic
David Burder, que mesurava 2 metres quadrats i que era capaç de prendre imatges
amb daguerreotip de 0.6 x 2,12 m.
“Daisy Mae”
En l'apartat de la cambra més pesada,
potser el rècord siga per a la “Daisy Mae” Big Bertha, amb
3,25 tones de pes. Esta cambra va ser dissenyada per la Universitat de Boston i
prenia negatius de 18 x 36 polzades. Aquesta cambra va ser instal·lada en
avions comercials que sobrevolaven l'antiga Alemanya de l'Est i, ja de pas, fer
una mica d'espionatge.
La més petita
L'empresa britànica TDC acaba de presentar l'OV6920 Camera Chip(TM),
que passa per ser la cambra més xicoteta del món en un sol xip CMOS. Se
subministra com un sol xip de 2.135 x 2.265 mm, per la qual cosa pot
encapsular-se en mòduls cilíndrics amb lents de tan sols 3.2 mm de diàmetre,
permetent així ser utilitzat inclòs en forma de píndoles, per al cas
d'exploracions mèdiques (colonoscopies i semblants).
Name-Cam esta fabricada per la companyia Thanko en
Japó. El seu preu es de 100 dòlars.
Chobi Mini està
fabricada per l’empresa xinesa JTT. A baix la Chobi Cam Pro pren fotografies de
12 megapixels i vídeos de 720p en una targeta microSD. El preu es de 60 €
Les cambres més cares
El primer lloc
l’ocupa la cambra Leica de 1923, amb un preu de 1,32 milions d’euros (28
de maig del 2011). La peça venuda és el sèptim exemplar d'una sèrie de 25
prototips fabricats per l'empresa alemanya d'Ernst Leitz en 1923.
La primera Leica d'Henri Cartier-Bresson
En 1913 Oscar Barnack, treballador de
l’empresa d’òptica Leitz va construir la primera camera amb pel·lícula
cinematogràfica, casi idèntica a les cameres de cinema, amb una bobina al seu
interior que contenia una pel·lícula de 2 metres de 35 mm. Amb un obturador
taponava l’obertura del objectiu aconseguint les fotografies. L’aparell era
menudet i portàtil.
El model
original Leica de 1914
En 1923 van produir 31 exemplars que van distribuir entre fotografs
professionals per a que la testarem. Paradoxalment, les crítiques foren
desfavorables. No obstant, en la Fira de Leipzig de 1925 van presentar al
públic la primera Leica, abreviatura de Leitz Camera, venent-ne mil exemplars.
Model
de 1925
Model
de 1932
La
segona cambra més cara venuda en subhasta va ser una camera de daguerreotip de
1839, creada per Susse Freres, venuda a Viena, el 26 de maig del 2007 per
588.613 dòlars. L'estructura de fusta, que està en el seu estat original,
passava desapercebuda en un traster de Munic des de 1940 fins que el propietari
del lloc es va topar amb ella.
I qui té més cambres?
Segons sembla es tracta de Dilish Parekh, de
Bombai, que posseeix una col·lecció de 4.425 cambres antigues, reunides des de
1977. Però, la major col·lecció de cameres fotogràfiques es la del museu George
Eastman House, amb aproximadament
de 25,000 peces úniques de cameres fotogràfiques.
Robert
Rotoloni és el major col·leccionista de cambres Nikon telemètriques
L'objectiu per a 35 mes car del món
Si tenen algun
dubte, el Leica Apo-Telyt-R 1:5.6/1600mm, costa ni més ni menys que $2 Milions
de dòlars americans. LEICA permet als seus visitants provar lliurement l'APO de
1600mm en la fàbrica en el petit poble de Solms (Alemania).
El
segon objectiu més car es el Cànon 1200/5.6L USM.
El objectiu de Cànon, un 1200/5.6L USM està valorat en
90.000 €. Es va fabricar entre 1993 i
2005, ja que només es fabricaven davall comanda, al ritme de 2 objectius com a
màxim a l'any. Només es van fer entre 12 i 20 unitats. Se sap que alguns
dels propietaris són National Geographic, Sports
Illustrated i algun ric amb capritxos cars. Té una distància mínima d'enfocament de 13
metres, pesa 16 quilos i mesura quasi un metre de llarg.
El major mosaic realitzat amb fotografies
Entre gener i juny de 208, persones de
tot West Midlands (Birmingham), van agafar les seves cambres i telèfons mòbils
per a prendre i presentar 112.896 fotos a The
Big Picture, que després es va convertir en el mosaic fotogràfic més gran
de la història. El mosaic, que avui en dia ostenta el rècord Guinness, mesura 30 metres per 30
metres i mostra una imatge del
boxejador Arthur James Bunce.
La panoràmica digital més gran
Es tracta d'una obra anomenada “The
Nile Studies – Sketches and visuals notes of the Nile River”. La
fotografia representa 81,29
quilòmetres del Nil, el riu més llarg del món. En realitat pareix més
una gravació en vídeo del recorregut del Nil, encara que estàtic. Va ser presa
el 21 de desembre del 2006 i és com passar-se un dia sencer mirant per la
barana d'un vaixell. Comença al matí i acaba de nit. En aquest enllaç es pot
veure al complet… si es tenen unes hores lliures clar. www.nilestudies.net
Les fotografies més cares
La més cara es una imatge de l'ínclit Andreas Gursky que ha aconseguit
un valor de 4,3 milions d'euros.
Rhein II
Andreas Gursky és un dels majors talents de la reconeguda escola de Düseldorf,
el qual ja l'any 1999, va tindre l'honor de convertir
a una altra de les seves captures (uns lineals d'uns grans magatzems) en la fotografia
més cara del món. L’estil de Gursky es caracteritza per l'ús de les línies
rectes i els espais amb orde. Va fotografiar el germànic riu Rhin, titulant-lo “Rhein
II”. És la primera còpia d'una tirada de sis exemplars que ha aconseguit
vendre's en la casa de licitacions Christie's pel preu indicat, desbancant
a “Untitled #96” de Cindy Sherman (el valor de la qual fins al moment era de
3,2 milions d'euros).
Untitled #96 de Cindy Sherman
99 Cent II, Diptych (2001) de Andreas Gursky
La imatge del fotògraf alemany Andreas Gursky, 99
Cent II, Diptych (2001), és una impressió a color cromogènica de
l'interior d'una botiga de saldos, que mostra estanteries amb aliments
envasats. Una de les sis còpies de la fotografia, que mesura 206 x 341 cm , va ser venuda en subhasta en Sothebys, el 7 de febrer del 2007 per la
fredolina de 3.351.720 dòlars.
Edward Steichen: " The pond -
moonlight", 1904
Edward
Steichen: " The pond - moonlight", 1904
Aquesta fotografia va aconseguir
un preu de 2,928,000 dòlars en la galeria Sotheby's Nova York, el febrer del 2006. La bella fotografia de 41- 50.8 cm fa recordar els paisatges
nocturns de Ralph Albert Blakelock. Pertanyia a la col·lecció del Metropolitan
Museum de Nova York, que ja posseïa una altra de les tres còpies originals de
la fotografia.
Joseph Philibert Girault de Prangey: "
113 Athènes, Tremp de Júpiter", 1842
Joseph
Philibert Girault de Prangey: " 113 Athènes, Tremp de Júpiter", 1842
Es van pagar 500,000 lliures esterlines
(922,488 dòlars) en Christie'S Londres, 20 de maig del 2003. Girault de Prangey
va ser un fotògraf i gravador francès les fotografies del qual posseïxen
l'excepcional valor de ser els documents fotogràfics més antics de onuments com
l'Acròpolis.
Gustave Li Gray: " The Great Wave,
-se't (la gran onada)", 1857
Gustave
Li Gray: " The Great Wave, -se't", 1857
Subhastada per 838,000 dòlars en Sotheby's
Londres, octubre de 1999. Li Gray és possiblement el fotògraf francès més
important del segle XIX. Esta bella obra pertanyia a la famosa col·lecció
Jammes de fotografia.
Robert Mapplethorpe: " Andy
Warhol" 1987
Es van pagar 643,200 dòlars en Sotheby's Nova
York, octubre del 2006. L'americà Mapplethorpe és una de les figures claus de
la fotografia contemporània, retratista de personatges com Patti Smith, Peter
Gabriel o Andy Warhol. La fotografia d'este últim va ser realitzada dos anys
abans de la mort del fotògraf, després de complicacions derivades del seu VIH.
Diane Arbus: " Identical twins,
Roselle , Nova Jersey (bessones idèntiques)" 1967
Diane
Arbus: "Identical twins”, Roselle , Nova Jersey"
Subhastada per 478,400 dòlars en Sotheby's
Nova York, abril del 2004. Impactant fotografia de dos bessones en idèntica
posa, que es diu va inspirar Stanley Kubrick per a les seues terribles bessones
espectrals en la pel·lícula "La Resplendor".
Ansel Adams: Moonrise, Hernandez, New
Mèxic, 1948
Subhastada per 609,600
dòlars Sotheby's Nova York, octubre del 2006. Adams és un del mestres de la
fotografia del segle XX, creador del zone system (sistema de zones) i
especialment conegut per les seues instantànies del sud-oest americà.
Gustave Li Gray: " Tree (arbre)"
1855
Gustave
Li Gray: "Tree", 1855
Es van pagar 513,500 dòlars en Sotheby's
Nova York, octubre de 1999. Segona obra del gran Li Gray en esta llista. El
fotògraf francès va realitzar nombrosos estudis d'arbres, i com la llum
modificava la seua aparença.
Les revistes People i Hello! van pagar cada una 6.08 milions de dòlars a Brad
Pitt i Angelina Jolie per les imatges dels seus bessons Vivienne i
Knox Jolie-Pitt quan només tenien tres setmanes d'edat, al juliol del 2008.
El major àlbum de fotos
I que millor lloc
per a guardar totes aquestes fotos que l'àlbum més gran del món. Johnson´s Baby
Xina va crear i va exposar un àlbum de fotos de 4 x 5 metres a Pequín el 10 de juny del 2008.
Fonts :
La Velleta Verda
Comentaris