El culte de la Sang a Pego
Segons Luis Santonja,
probablement, la confraria de la Sang té els seus orígens llunyans en la companyia
dels flagel·lants, moviment místic iniciat a Perúgia el 1258, amb la idea que un
pogués arribar a la salvació per mèrits propis i sense ajuda de l'església
catòlica. Bastava participar en les seves processons de penitents per ser absolt
dels pecats.
A l'aplegar l‘any 1000 una sèrie de
pregadéus anaven per tota Europa predicant el fi del món. En part, no els
faltava la raó, doncs en aquells anys tota mena de
calamitats van assotar a la gent de manera que va arrelar al seu interior el
sentiment d’incertesa per la vida: tot podia ser destruït en un instant per una
malaltia, per la pesta, per la fam. La vida era provisional i no hi havia res
estable. El concepte de Déu de l’amor es substituït per un Déu de justícia que
no para de castigar als humans: els creients, en el fons de la seva ànima,
acaben creient que Déu es profundament injust. La irracionalitat es va imposar per tot arreu fent que l’home perdés la moral i la pietat. Es produieren progroms, caça del jueu, caça del morisc, de l'estranger, fins i tot de leprosos. Els exaltats, els elements reaccionaris –com sempre han fet i fan-, deslligaren el seu odi als altres pel color de la seva pell, per la raça i per la religió, organitzant caceres humanes que, en el fons, ocultaven els interessos econòmics i les ambicions personals dels instigadors (GUINZBURG, 1991: 41-80 ). Per Europa es buscava al boc expiatori com a culpable de tots els mals.
Una processó de flagel·lants, de Francisco Goya i
Lucientes (1812-1819)
A mitjans del segle XIII la misèria s'estenia per tot arreu: els genets de l’Apocalipsi recorríen tots els territoris sembrant la fam, la
pesta i tota mena de plagues. La misèria, la inseguretat i les guerres s’apoderaren
d’Europa. Els flagel·lants anaven en processó amb un fuet (flagell) a la mà i s’autoflagel·laven per expiar els seus pecats. Vestien de negre i seguien un estendard en forma de creu, practicant la penitència públicament. L’aparició al segle XIV de la Pesta Negra va impulsar aquesta devoció per la penitència i mortificació.
La primera confraria de la Sang
de Crist fou reconeguda per Roma en 1341 i s’estengué per tot l’occident. A
València, al segle XV, fou estimulada per sant Vicent Ferrer. El Concili
de Trent (1545-1563) va animar la devoció de la sang i el papa Pau
III instaurà en 1540 la festa oficial de la Sang. Llegendes com la dels successos de Mislata (1535) van avivar la passió del poble. Es contava que un pagès
va anar a llaurar la terra i els bous es van resistir a fer-ho. Llavors va escoltar
una veu que li deia que no ho fes, ja que aquest dia era el dedicat a la Sang
del Senyor.
Flagel·lants en un gravat del segle XV.
Sant Vicent Ferrer amb la seua oratòria escampà la
devoció per Europa meridional i els pobles valencians entre 1399 i 1419.
Està considerat com un successor dels apologistes de l’Anticrist, com Arnau de
Vilanova i Ubertino da Casale i, per tant, apòstol del mil·lenarisme escatològic
del segle XV (LLOP, 1986: 141-152). Rere d’ell anava un gran nombre de fidels
que l’acompanyaven per tot arreu, agrupats en l'anomenada Companya del Pare Vicent. Els
disciplinants anaven amb les esquenes nues i públicament es colpejaven amb
corretges o cordes de cànem rematades amb nucs. Joan Amades recull el costum a
algunes poblacions catalanes i diu que els esquitxades dels flagel·lants incentivaven
la passió eròtica de les donzelles en favor dels joves que les arruixaven amb
la seua sang.
Los “picaos” de San Vicente de la Sonsierra. Googleusercontent.com
El màxim impulsor de la
confraria de la Sang fou el patriarca Joan de Ribera. El seu culte estigué
molt lligat al del Sant Calze del Sant Sopar venerat a la seu de València des
de 1437.
Amb el pas del temps, els flagel·lants es van inflingir càstigs tan cruents que van obligar al arquebisbe a publicar un edicte el 1617 en que amb motiu “dels gravíssims motius, prohibint als
disciplinats anar ab vestes ab colors y altres abusos, y vedant que en les
esglésies no y haguen cadires ni banchs ni coixins per a veure pasar les
processons dels disciplinats, ab penes de excomunions”. Es a dir, davant la
degradació de les practiques religioses, calia corregir abusos i evitar que el
fervor popular que inspirava aquest tipus de celebracions esdevingués un espai d'horror, a més de frivolitat i pompa.
La confraria de la Sang de
Sagunt (1492) és la més antiga documentada. Li segueix la d'Alcoi de 1545 i Cullera 1546. En 1559 es funda a Oliva la confraria del
Santíssim Sagrament i Puríssima Sang de Jesucrist Redemptor mitjançant una
butlla expedida a Roma per el papa Pau IV. Poc a poc van fundant-se confraries de
la Sang als voltants de les grans vies de comunicació del regne: “en torno a la vía
Augusta y a la que conducía desde Murviedro a Burgos vía Teruel. Así, se
fundan, cronológicamente, las cofradías de la Sangre de Vila Real (1546),
Castellón, Alcalà de Xivert (1552), Oliva (1559), Xàtiva, Manises, Llíria,
Ontinyent (1575), Castalla (1577), Pego, Xixona (1580), Elx (1581), Benigànim
(1586), Picanya (1596), Nules, El Toro, Viver y Segorbe” (MOROS, 1915: 283).
Si no vaig arreplegar mal els apunts, em
sembla que Carlos Sendra afirmava que en 1470 va començar a Pego la festa de la Sang (no hi ha suport documental),
encara que la confraria no s’instituirà oficialment fins 1579 (MARTÍNEZ, 1983: 83) o 1583 (SENDRA, 1986). En 1574 es menciona la Confraria de la Sang de Pego i
en 1587 surten els confrares en processó, vestits amb vesta sense crucifix ni cap imatge (MARTÍNEZ, 1981: 90-96). Esta processó
era de disciplinants, l’origen dels quals el trobarien en la Companya del Pare Vicent que ja hem anomenat. A mitjan segle XVII es proclama l'Ecce-Homo com a patró predilecte de la Vila de Pego (1640). L'1 de juliol es va convertir en el dia de festa major de Pego. Sembla que la Confraria del Sant Ecce-Homo es una escissió de la compraria de la Sang. A l'altar de la Confraria de la Sang de Crist es col·loca l'Ecce-Homo (SENDRA, 1987). En 1667 s'esmenta per primera vegada la imatge de l'Ecce-Homo a l'Hospital, on la troba el visitador Fèlix Miró, amb dues capes d'aixovar: una de domàs i una altra de tafetà, encarnades (OLMOS CANALDA, 1915: 20). No sabem qui és el seu escultor. En aquesta època ha desaparegut la Confraria de la Sang (MARTÍNEZ RONDÀN, 1981: 51-107), per que sembla, el 1651 es va unir a la Confraria del Santíssim Sagrament o de Minerva (MOROS, 1915: 273)
El Pare Pere, coneixedor de la devoció de
la Santíssima Sang que hi havia a Pego, així com el costum del Pa Beneït, durant la epidèmia que va patir Dénia l'any 1633 va repartir el pa benet entre els empestats i, segons diuen, es
van aturar bruscament les defuncions. D'aquest fet arranquen les festes patronals de
la Santíssima Sang de Dénia, segons es pot llegir a l’article de Javier Calvo Puig publicat a La Marina el 6 de juny de 1986, citat per Carlos Sendra
(SENDRA, 1987) el qual afirma que la festa de Dénia prové de la pegolina. Sobre els orígens de la Sang a Dénia es diu que els seus inicis es remunten a 1587 quan al carrer Loreto es va fundar la Confraria de la Santíssima Sang. No obstant aixó, la consolidació no es va produir fins al 1633, segons diu Rosa Seser, sense anomenar la procedència pegolina (SESER, 2005: 267).
Bibliografía
AMADES, J. 1950: Costumari català: els curs de l’any. Salvat,
Barcelona, VOL, V. II, p. 707
DELUMEUA, J. 1989:
El miedo en Occidente (siglos XIV-XVIII):
la Ciudad sitiada. Madrid, p324-325
GUINZBURG, C, 1991: Historia Nocturna. Muchnik Editores. Barcelona
GUINZBURG, C, 1991: Historia Nocturna. Muchnik Editores. Barcelona
LLOP CATALÀ, M.
1986: La predicación de San Vicente
Ferrer en la línia de evangelización medieval” en La proclamación del mensaje
cristiano. Actas del IV Symposio de teologia històrica, València, p.
141-152
MARTÍNEZ RONDÀN,
J. 1981: L’Hospital de Pego. J.Martínez
Rondàn, Sagunt
MOROS CLARAMUNT,
B. 2016: Las Cofradías de la Sangre en el Reino de Valencia. Cuadernos Doctorales
de la Facultad de Teología. Universidad de Navarra. Volúmen 64. Pamplona
OLMOS CANALDA, E.
1915: Historia de la cofradía e imagen
del Santísimo Ecce Homo de la villa de Pego y Novena y Corona de la Sangre,
Tipografía moderna a cargo de Miguel Gimeno, Valencia.
Olmos i Canalda,
Elies (Silla 1880 – València 1961) Eclesiàstic i escriptor. Era doctor en
filosofia, teologia i dret canònic per la Universitat Pontifícia de València,
on després fou catedràtic. Exercí el ministeri pastoral a les parròquies de
Benissivà (1902) i Carlet (1908). El 1912 obtingué per oposició la canongia
d'arxiver i bibliotecari de la catedral de València.
SANTONJA, J.L.: Els orígens valencians de la devoció a la Sang
del Nostre Senyor. Arxiu Municipal d’Alcoi. Alcoi
SENDRA GARCÍA, C.
1986: Anecdotario del Santísimo Ecce-Homo. Llibre de Festes. Pego
SESER PÉREZ,
Rosa, 2005: El Convent de les Agustines de Dénia i la Santíssima Sang: 400 anys
de presència a Dénia, Ed. Ajuntament de Dénia, 2005, Jávea
Comentaris