Zugarramurdi
Urdax, junt a la Muga francesa, és un
monestir molt antic i aïllat, enclavat en un paratge solitari de Nafarroa, al
costat del Lapurdi basc. Aquesta terra estava poblada de bruixes, segons els
catòlics, o com diuen els estudiosos,
adoradores d'una divinitat pagana anomenada "Dama d'Amboto",
que pren el nom de la muntanya en què se situa la cova de la llegendària Mari,
arrelat personatge de la mitologia basca precristiana.
Monestir d’Urdax. Fot: Gonçal Vicens
Monestir d’Urdax. Fot: Gonçal Vicens
La Bruixeria basca és coneguda al món gràcies al procés de les bruixes de Zugarramurdi en 1610 i als escrits del jutge de les bruixes del Laobur (Lapurdi) Pierre de Lancre i la seua memorable repressió.
Caseriu al voltant del Monestir d’Urdax. Fot: Gonçal Vicens
En aquesta història veurem els casos
protagonitzats per una persona racional com l'inquisidor Alonso de Salazar i
Fredes i els excessos protagonitzats per un tocat de l'ala intolerant com
Pierre de Lancre, inquisidor n’acut a
Bordeus, però basc d'origen (Arostegi era el seu cognom), el qual va arribar a
Lapurdi en l'any 1609.
Era un místic, influït de manera funesta
per la religió, i en arribar, la terra dels seus avantpassats se li va fer
molt sospitosa , començant per la llengua i el caràcter de la gent: mariners,
poc amants de la terra, que passaven tot l'any al Canadà o Terranova i tornaven
al hivern per beure i menjar-se tot el que havien guanyat amb les seves
famílies, tornant pobres a la pesca.
Mentre tant, les dones quedaven tot l'any solitàries esperant el retorn
dels marits.
Compendium Maleficarum di F.M.Guazzo, 1608, Milano
Malgrat considerar-territori francès i veí
d'Espanya, es va adonar que els labortans no eren en realitat ni francesos ni
espanyols i ho va atribuir a la tasca diabòlica. No li van agradar ni la forma
de vestir, ni les maneres de treballar, ni les danses, etc.
Els labortans, espantats per les males
accions del inquisidor, van començar a
fugir cap a Espanya i Terranova perquè Lancre es va dedicar a caçar bruixes,
interrogant 500 nens. Segons la "investigació" 3.000 labortans eren
bruixots i, en una ocasió a Hendaia es van reunir 12.000 bruixots en un
aquelarre. Les conseqüències no són difícils d'imaginar: nombroses condemnes a
mort.
Cova de Zugarramurdi. Fot: Gonçal Vicens
En
Zugarramurdi (a la mateixa frontera amb el Labour) estan les famoses coves on
es reunien les bruixes en els seus “aquelarres”, paraula que en eusquera
significa el prat (el nom del prat
immediat a les coves). Aquest túnel natural va ser excavat pel rierol Orabidea, i compta amb dues galeries elevades sobre la llera. Rep el nom de «Sorginen Leizea», que en basc vol dir, precisament, «la cova de les bruixes».
El terme «aquelarre» va néixer en aquesta localitat navarresa, ja que al costat de la gruta hi ha un prat anomenat «Akelarre» o «Camp del Mascle Cabró»; on cada 18 d'agost se celebra el «Zikiro Jatea», una festa gastronòmica on el protagonista és el be rostit.
«Brujas asando un niño», xilografía del libro de Francesco Maria Guazzo, Compendium maleficarum, Milan: Apud Haeredes August Tradati, 1626.
La seva cavitat principal es llepi «Infernuko Erreka», o el que és el mateix, «regata de l'infern». Era allà precisament on es duien a terme ritus pagans i pràctiques de medicina natural, molt comuns en la societat fins que es vincularion amb el satanisme.
El
cas de les bruixes de Zugarramurdi va adquirir notorietat pel sumari que va
emprendre la Inquisició contra elles a Logronyo l'any 1610, que va arrestar 53 vilatanes, 11 dels quals van ser cremats a la foguera.
Cova de Zugarramurdi. Fot: Gonçal Vicens
Pressionats
pels seglars, sobre tot pels ignorants alcaldes, les autoritats religioses es
van veure obligades a actuar per les denuncies d’aquests. Els ignorants
pobletans creien en la reencarnació del dimoni i la bruixeria. Per tot arreu,
contaven que les bruixes es reunien en la muntanya denominada «Baltearín» i que
una vegada, en una nit il·luminada per la tènue llum de les estrelles, uns
joves van atrapar un be per celebrar un festí. En aquell precís instant es van
escoltar a la llunyania les campanes de l'església, marcant les hores del
temps.
-Quina Hora ha sonat? va
preguntar el jove que portava la presa atrapada.
-Les dotze, va contestar
el xai amb la veu metàl·lica d'una coneguda bruixa de la localitat.
Els
nois, deixant anar l'animal, van fugir aterrits, mentre les orelles seguien
escoltant una estrident rialla que interrompia el silenci de la nit.
Cova de Zugarramurdi. Fot: Gonçal Vicens
Les actuacions del procés de Logronyo
(1610-14) es van iniciar per la denúncia d'una jove... «i és que una bruixa (de
nacionalitat francesa que s'havia criat a Zugarramurdi), va ser persuadida per
una dona francesa de la muga per a que fos amb ella a un camp on es folgaria
molt, instruint-la en la resta que havia de fer i donant-li notícies de com
havia de renegar i havent-la convençut, la va portar a l'aquelarre i posada de genolls
en presència del dimoni i d'altres molts bruixots que la tenien envoltada, va
renegar de Déu, però, no es va poder acabar amb ella que renegués de la Mare de
Déu, la seva Mare, tot i que va renegar
de les altres coses i va rebre per déu al senyor al dimoni ... que en any i mig
que va ser bruixa va fer totes les coses que feien els altres bruixots, sempre
caminava amb recel semblant-li que no podia ser déu aquell dimoni... » Va caure
malalta i penedida de delatar els bruixots que havia conegut.
Goya. El vuelo de las brujas
Així de ximples eren aquella gent que creia
amb el dimoni, que fins i tot asseguraven que els portava pels aires d’aquí cap
allà, per causar tempestes i destruir navilis o sembrar el Mal, destruint
fruits i collites.
Cova de Zugarramurdi. Fot: Gonçal Vicens
Les vespres de les grans festes les
bruixes es reunien i el dimoni realitzava una paròdia de la Missa en eusquera.
Els bruixots i bruixes de Zugarramurdi també realitzaven accions generalitzades
en la història de la Màgia i Bruixeria, com dur a terme metamorfosi, tempestes,
maleficis contra camps i bèsties, maleficis personals i vampirisme i
necrofàgia.
Segons els estudiosos, les dones d’aquelles
terres practicaven una antiga religió d’origen prehistòric, on era fonamental
el coneixement de certes plantes i altres ritus acústics, o la privació sensorial... etc, que els permetia entrar en èxtasis i experimentar la sensació de que
volaven i anaven a visitar el mes enllà, on reposaven els seus avantpassats
morts. Aquestes idees, mal conservades, van ser barrejades amb la idea del
dimoni i el mal que escampava i predicava per tot arreu la Iglesia catòlica,
junt a el poder de convicció que atorgava la tortura, va fer que centenars
d’aquestes dones confessessin el que mai havien fet.
El prat de l’aquelarre (Zugarramurdi). Fot: Gonçal Vicens
Per
por, i amb la promesa de que si confessaven es salvarien, dient que el dimoni s’apareixia
assegut en cadires d'or o fusta negra, amb gran tron, majestat i gravetat i amb
un rostre molt trist, lleig i irat ... en figura d'home negre amb una corona de
banyes petites i tres d'ells molt grans. .. el del front dóna llum i llum a
tots els que estan en l'aquelarre ...; els ulls té rodons ... encesos i
espantosos; la barba com d'oca ... la veu espantosa i, quan parla, sona i sona
com un mul quan brama ...
El teòleg Pedro de València no creia en les
bruixes, ni tampoc es creia que volaren..., en un llarg memorial, es va escandalitzar
de les infàmies comeses per «gents cegades pel vici i que amb desig de cometre
fornicacions, adulteris o sodomies, hagin inventat aquelles juntes i misteris
de maldat en què algun, el major bergant, es “finxa Sathanas” i es compongui
amb aquells i traxe horrible d'obscenitat i brutícia que conten». Goya tampoc
creia amb les bruixes i les seves pintures negres són una crítica en imatges de
fortes matisos d'un món obsessionat per un terror impulsat a l'irreal.
L'inquisidor Alonso de Salazar i Fredes també era d’aquest parer, es a dir, era
un escèptic en referencia a la bruixeria.
El prat de l’aquelarre (Zugarramurdi). Fot: Gonçal Vicens
En
realitat, més tard es va demostrar que els acusats van ser incapaços de
posar-se d'acord per informar dels llocs en què se celebraven aquelarres, així com
les formes de desplaçament que utilitzaven. Molts beuratges van ser investigats
i no tenien alcaloides actius, eren inofensius i fets amb burla; de dones que
deien haver mantingut relacions carnals amb el Mascle Cabró es va comprovar que
eren verges; noies que deien volar i desplaçar-se als aquelarres, van ser
lligades al llit en presència de les seves mares i dels inquisidors i se'ls va
convèncer que d'allà no es movien.
Mai s’ha tingut un testimoni directe de la
celebració d’un aquelarre.
Els investigadors creuen que la majoria
dels casos no eren més que delacions entre veïns i famílies enemigues, sempre
per causes econòmiques: el desig d’una herència, el voler ocupar unes terres,
fer-se amb els diners d’un difunt... Els grans processos estan relacionats amb
causes polítiques. Això succeïa en
l'època de màxima rivalitat entre els bàndols de famílies existents al País
Basc, i probablement també estava relacionat amb la formació de grups
partidaris dels antics reis de Navarra (agramontesos), en una època en que
Castella s'annexionava Navarra. La majoria dels acusats podrien pertànyer al
bàndol dels antics reis de Navarra (agramontesos)
Comentaris