Passa al contingut principal

QUIN ÉS EL CASTELL MÉS LLARG D’EUROPA?

Alguns països s’ho disputen, com ara veure. Però, a la península hi ha un dels castells més desconeguts, situat a la riba del riu Duero. Durant segles va ser el castell de Al-Ándalus més temut de la cristiandat.



Avui és un dels grans monuments històrics. Si estigués a França, tothom la visitaria, però està a Sòria i pocs el coneixen.

El castell de Gormaz s'aixeca sobre una empinada cresta i el seu perímetre emmurallat te una longitud de 1.200 metres de forma longitudinal d’est-oest, 446 m de llarg i 28 torres sent el major castell califal de l'Europa Occidental.

No obstant, aquest rècord se’l disputen varis castells europeus: el primer el castell de maons de Malbort, en la ciutat polaca de Gdans, a la vora del riu Nogat. El segon en disputa es el castell alemany de Burg zu Burghausen y també el francès de Vincennes i el castell de Praga, la capital de la República Txeca.





Personalment, no tinc el plaer d’haver-los visitat, però mai oblidaré la impressió que hem va produir la vista del castell de Gormaz, després d’anar vorejant pel pla, seguint les revoltes del riu Duero i, sobtadament, vaig veure aquell baluard damunt d’un poblet petit, enmig del no-res.

Davant meu estava la punta de llança del al-Ándalus califal i punt de partida de les tropes que musulmanes que assolaven les terres dels cristians, amb un recinte que podia albergar a 2.000 combatents.



    Gormaz era una màquina letal assentada a la part alta d'un turó, l'únic castell a l'altre costat del Duero i estava just davant de l'únic pont que hi ha a la zona per travessar-ho. Des d'aquí, al-Mansur (“el victoriós”), que venia des de Medinaceli, la capital d'on partien els seus exèrcits, llançava les campanyes de càstig que tant terror van infondre en els seus enemics.






    Entre les seus cruels tàctiques destacava la utilització d’almanjanecs (gegantines catapultes que llançaven pedres de fins a cinc-cents quilograms per destruir les muralles enemigues) i, en el cas de Barcelona i altres, va disparar una munició molt tètrica: disparaven caps de cristians a un ritme de mil per dia. La barbàrie contra aquesta urbs va ser total ja que, després de traspassar els seus murs, Al-Manṣūr va passar a ganivet a la majoria dels homes que la defensaven i esclavitzar a una bona part de les dones i els nens. Per si fos poc, a continuació va cremar habitatges.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

La clasificación actual de los seres vivos

En 1969 R. H. Whittaker(1920–1980) propuso el esquema de clasificación que reúne a los seres vivos en los cinco reinos.  Whittaker separó a los hongos en un reino aparte de las otras formas de tipo vegetal, ya que los hongos no podían ser considerados vegetales.


Robert Harding Whittaker (1920–1980)
Esta clasificación está basada en el tipo de organización celular: distinguiendo entre una estructura procariota (su contenido intracelular está esparcido en el citoplasma) o eucariota, con membrana que encierra el núcleo separándolo del citoplasma; en la forma de nutrición: autótrofa por fotosíntesis o heterótrofa por absorción; en la morfología y bioquímica de los organismos sin incluir análisis moleculares ni características evolutivas.





Los cinco reinos (Animalia, Plantae, Fungi, Protista y Monera) según  Whittaker.
     El primero en intentar una clasificación de los seres vivos fue Linneo, quien en 1735 los catalogó en dos reinos: Animales y Plantas. En 1886 Haeckel había dividido a …

Transformismo: Lamarck y Darwin

Dediquemos un momento a analizar las últimas etapas deltransformismo, la teoría de Lamarck y  la teoría de la evolución de Darwin. Hemos seguido sucintamente el artículo Darwin: el genio de los orígenes, publicado en Sin Dioses.



Fuente: Sin Dioses

     En 1809, Jean Baptiste Lamarck propone la idea del transformismo en la evolución. Este proceso fue explicado como una progresión continua, desde los organismos más sencillos y pequeños, pasando luego a las plantas y animales más complejos, hasta llegar al máximo de la perfección: el hombre. La teoría evolutiva de Lamarck fue formulada tomando en consideración los siguientes principios evolutivos: existencia de un impulso interno haca la perfección en todos los seres vivos; la capacidad de los organismos para adaptarse a los cambios ambientales y, finalmente, el principio de uso y desuso de los órganos.
La teoría de Darwin se basa en la herencia de los caracteres adquiridos. Darwin regresó de su viaje en 1836 y en sus notas expone tres…

El Mito de Sophia

Vamos por la parte octava del estudio. En gran número de sistemas gnósticos el Eón Sabiduría -Sofía o Acamoth-, juega un papel importante. En algún sentido parece representar el principio femenino supremo, como por ejemplo, en el sistema ptolemaico, en el que la madre de los siete cielos se llama Achamoth, o en el sistema valentiniano, donde se llama Sophia, la Sabiduría de arriba. Para muchos este principio femenino es anterior al mundo noumenal, el de los Eones creados. Así en el sistema arcontiano encontramos una “Madre luz” que vive  más allá de los cielos de los Arcones, y se la conoce como (meter ton panton) la Madre de todo, y otro tanto en la gnosis de Barbelo, donde la fémina Barbelo es la contrapartida del Padre Desconocido, lo que también se da en los Ofitas descritos por Ireneo en Contra las Herejías III.7.4).

La prostituta de Babilonia, un potente argumento que apoya la figura de Barbelo
      En toda la exposición que a continuación veremos, una cosa nos quedará c…