Llegendes d'Ademús

    El territori de la poma esperiega es un enclavament que va ser conquistat pel rei Pere II d'Aragó en 1210 i es va unir mig segle després al Regne de València, acabat de conquistar pel rei Jaume I, fill de l'anterior. En 1269 el monarca Jaume I va donar la localitat d'Arcos de las Salinas (que era la que connectava el Racó d'Ademús amb el Regne de València) al Consell de Terol.


Arcos de las Salinas


Poma esperiega


Convent de Sant Guillem

    A Castellfabib els més valents podeu visitar el convent de sant Guillem. Si eres supersticiós potser no t'atreveixes per les llegendes que amaga entre les seues restes arquitectòniques. A la vora del riu Ebrón trobem aquest monument abandonat en 1835 amb la desamortització de Mendizabal.


Castellfabib. Foto: Alfredo Sánchez Garzón

    En 1912 es comença a construir una central hidroelèctrica que portaria la llum a Terol. Per a la seua posada en marxa algú va tindre la idea d'agafar les pedres del convent sense saber el que això comportaria. Durant les obres van morir dos treballadors esclafats per pedres que es van esfondrar en el seu interior, naixent així el rumor que havia sigut un càstig diví per llevar els carreus d'un temple destinat en el seu moment a l'oració i culte.


Central hidroelèctrica de Castellfabib

     Actualment només es conserva la capella, el pou, el safareig i l'abeurador d'animals, a penes uns metres quadrats de parets, façanes mig demolides i escletxes de diferents arcs.

    Una altra llegenda narrada en Top Valencia conta que els propis frares agafaven l'aigua del riu Ebrón ran del convent, ocasionant que  el riu baixés moltíssim el nivell de l'aigua, obrint-se pas per les Falçs del Ebrón. En 2016, gràcies a la campanya “apadrina un carreu del convent” on es va recaptar diners per a evitar la seua ensulsiada, es van iniciar les obres per a apuntalar les restes que queden d'aquest preciós convent que un dia va lluir amb tota la seua esplendor a Castellfabib.




Associació Cultural de Castellfabib http://www.ademuz.es/es/municipio/sesga

     Des d'Ademús, pel Val de la Savina i un fort pendent, s'arriba a Sesga, en plena Serra Tortajada. Un elevat percentatge de les edificacions presenta un estat ruïnós. Actualment el llogaret compta amb 8 habitants. Fins fa pocs anys no disposava d'energia elèctrica ni aigua corrent.
  



    La xicoteta església parroquial de la Immaculada Concepción és un edifici del segle XVIII decorada amb pintures de temes marians. A prop hi ha un edifici municipal que alberga l'escola, el forn de pa comunal, la barberia i el calabós. A prop destaca el bosc de coníferes i altres varietats que pobla tota la Serra Tortajada.
  


Sesga, església parroquial de la Immaculada Concepción. Foto: Alfredo Sánchez Garzón

    Conta la llegenda que en el llogaret de Sesga vivia una dona dolenta que agradava fer el mal i robar als altres habitants. La lluna l'observava totes les nits mentre la mala dona feia les seues malifetes. Una nit la lluna va amenaçar a la dona amb convertir-la en pedra si tornava a robar. La mala dona no li va fer cas i una nit va robar un xiquet nounat. En passar pel vessant de la muntanya la lluna la va veure i, tal com li va dir, la va convertir en pedra. Des d'aqueix dia els habitants del llogaret de Sesga van viure tranquils i a la dona de pedra la van dir "la mare puta".

    Aquesta llegenda va ser recuperada per Yolanda Yuste.

***


Us pose una foto antiga de "la Creu que Xiscla", amb detall de la basa calcària i columna de pedra composta per diferents fragments i un medalló llaurat, sobre el que s'alçava la cèlebre creu d'Ademús (València). La foto està presa de Carlos Sarthou Carreres, Geografia General del Regne de València, València (1920-27), vol. II, p. 273].

  Des de finals del segle XVI a Ademús es venerava una xicoteta creu de ferro, situada en la cúspide d'una columna, que s'exposava en el fossar de Sant Pere, enfront de l'entrada sud de la vella parroquial.

    La xicoteta creu va ser trobada per un pastor en circumstàncies misterioses, i col·locada en el cementiri de l'església.  El crucifix no cessava de provocar prodigis incomprensibles. De tots ells, el que més impressionava a la població era la seua capacitat per a avisar –mitjançant els sons aguts que emetia- de l'arribada de tempestes.


 Ermita de Santa Bàrbara. Foto: Alfredo Sánchez Garzón

     En 1653, el bisbe de Sogorb, Francisco Gavaldá, es fa ressò d'aquestes meravelles i ordena a les autoritats municipals que protegisquen la valuosa creu. Així les notícies dels portents s'estenen per tots costats, fins i tot al papat de Roma. El cas és que  Alexandre  VII  va posar    l'assumpte  en  mans  del  Sant Ofici i en 1658 el tribunal de València ja havia designat una comissió encarregada  d'investigar   els  successos.

     El primer a ser  interrogat  va ser el propi Gavaldá, víctima de la seua tremenda credulitat; després  van seguir  les  declaracions  dels veïns d'Ademús,  testimoniatges  plens de prudència,    la qual cosa  revela  el  temor  que  entre    la població  provocava  la   sola  presència  dels  enviats de la Santa Inquisició a la comarca.

     L'informe final conclou que aquests fenòmens es deuen a causes naturals, complint allò que manaven els preceptes del concili de Trento que pretenien la supressió de falses creences, de supersticions populars, de veneració de relíquies i sants dubtosos, etc. Amb això els conciliars pretenien retornar la religió catòlica al seu estat original.


Vista parcial de la vila d'Ademús (València), des del castell, amb detall de l'horta del Túria per on discorre el camí pelegrinal de la Vera Creu. Foto: Alfredo Sánchez Garzón

     Les advocacions de la Creu o Santa Bàrbara, es consideraven molt efectives per a aplacar fenòmens atmosfèrics i calamitats que produïen una mort sobtada i sense confessió possible –la pitjor mort que podia patir un creient- com a llamps, tempestes, terratrèmols, etc. 

    La població ademussera va continuar  mirant amb cert  respecte  la  xicoteta  creu  que,  de moment, va continuar  complint  les seues funcions d'alertar sobre l'arribada de tempestes pernicioses. 

     Cavanilles, a la fi del segle  XVIII,  encara  es fa ressò  de la  pervivència  d'aquesta  superstició  popular, donant-li una  explicació  il·lustrada, d'acord amb el seu temps. Amb tot, per aqueixos anys el poder de conjurar les tempestes ja l'ostentava una altra   relíquia,  arribada   a Ademús  a principis del segle  XVIII:  el lignum  crucis.

    Quan es va construir el nou temple del Raval (1644), la vella parròquia de Sant Pere va ser convertida en ermita de la Santa Creu, Sant Cristòfol i Santa Bàrbara. La nova església d'Ademús es convertia en la més important de la comarca. Però  la  grandesa  i  l'exuberància    decorativa  no  ho   era  tot.  Tot  temple  que  es preés havia de posseir   unes  relíquies  dignes. Aquestes  dotaven  de cert  prestigi  i  importància  a l'església  que  les custodiava.

    En el cas de Santa Generosa, la seua devoció va ser promocionada, de dalt a baix, per la jerarquia eclesiàstica. La introducció del culte de santa Generosa és una mica més tardana que el de la Creu  que  xiscla i està lligada a la finalització de les obres de la nova parroquial de sant Pere i sant Pau.

     Un vertader trànsit de restes santes s'intensificarà des de finals del segle XVI, promogut pels capellans catòlics, coincidint amb l'inici de la difusió dels preceptes trentins. En aquest sentit, és cèlebre l'arribada de les restes  de sant Maurí a València, que el Patriarca Ribera va fer portar des de Roma.

     Ademús  va acollir  el  cos  de santa Generosa, regalat per un clergue de la població. La santa va ser acollida en una capella en la qual es va disposar que la comunió es donés perpètuament en ella, on hauria de cremar dia i nit un llum. La capella va ser decorada amb pintures, una de les quals narra el miracle del ferrer d'Ademús.  


    En 1721, Francisco Domingo, ferrer de la vila, havia caigut greument malalt fins al punt de perdre el coneixement. Sembla ser    que en  aqueix  estat  inconscient  va passar  tres  dies, fins que el  rector parroquial  va acudir  a casa del  malmès  ferrer  amb  la relíquia  de santa  Generosa.  Davant  la  presència  del  sant  cos  sembla  ser   que Francisco Domingo   va sanar  immediatament.

      Per descomptat,  aquesta curiosa   història   va ser elaborada  per un entès  ja que els  tres  dies  de mort  aparent  del ferrer  d'Ademús tenen  evidents  referències  als tres  dies  que  Crist va tardar  a ressuscitar.  

NOTES
Rubio, Samuel.  Historia verdadera de la cruz que chilla y fundación del hospital de san Joaquín. Ademuz, 2001

Antón Andrés, Ángel .“¿Milagro o superchería?”. Ababol, números 29 y 30. Ademuz, 2002.

Eslava Blasco, Raúl. Reliquias y religiosidad popular en el Rincón de Ademuz (II): la cruz que chilla y el cuerpo de santa Generosa  de Ademuz. ABABOL, nº 33. Primavera 2003

Comentaris

Entrades populars