Passa al contingut principal

La casa de Benigalip

      Benigani, conegut abans com avengalip o Benigalip, es el nom utilitzat cap a la mitat del segle XIX, per nomenar l’alqueria mora construïda damunt una antiga vila romana abandonada a finals del segle III d.C.



      Aquest lloc va ser poblat als segles XI-XII per un grup gentilici o clànic procedent d’un avantpassat comú anomenat Ghalib. Desprès de la conquesta de Jaume I l’alqueria de Benigalip va desaparèixer i les terres foren entregades als conqueridors, entre ells Domènec de Puigvert, a Pere Berdúm i a catorze pobladors més. Fou llavors quan comença l’alqueria a ser nomenada masia, regentant una extensió de terres que superaven les 200 fanecades.






      Al segle XVI compra la partida Bernat Puig, procedent d’Ontinyent, dedicat al negoci de la neu, es a dir, encarregat d’abastir de gel a les terres d’Albaida, el comtat i, ara a les comarques costaneres. La família Puig mantingué la possessió de Benigalip fins la primera mitat del segle XVIII, quan Joan Baptista Puig va perdre la vida, penjat al Pla de la Font, per recolzar la causa de Carles d’Àustria front al Borbó francès.





      A finals del segle XIX i principis del XX vivien allí quatre famílies que cuidaven les terres, els corrals i l’almàssera del nou propietari, el mestre Silverio Esteve Palomar. Aquest mestre defensava mètodes d’ensenyament revolucionaris per l’època, encara que era una persona profundament creient, al temps que defensava als treballadors, com ho demostrà creant el Sindicato Católico Obrero a Pego.





Nascut a Onil es va casar a Xalo, on era mestre, fins que al 1890 va prendre possessió d’una de les dues escoles d’ensenyament primari de xiquets de Pego, la del carrer Hospital que havia quedat vacant per mort del mestre Antonio Berenguer.



     Eixe mateix any fundà a Pego una acadèmia privada d’ensenyament amb estudis de Batxillerat, Comptabilitat mercantil, Magisteri, Gimnàstica i Música. El mateix any, amb col·laboració del vicari Jaime Orts Vives, fundaren el Colegio de Santa Teresa de Jesús, el qual tenia una mena de periòdic anomenat El Teresiano.






      Actualment la masia es propietat de Jose Manuel Zapata, propietari que ha restaurat la masia amb bon criteri estètic, preservant-la d’una imminent destrucció que afecta a centenars de restes històriques de gran valor, per culpa de la desídia de les administracions i dels seus rectors, una colla de polítics, molts corruptes i ocupats en el saqueig de les arques públiques, en compte d’administrar honradament els diners dels ciutadans.







Text i fotografía Gonçal Vicens Bordes

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

La clasificación actual de los seres vivos

En 1969 R. H. Whittaker(1920–1980) propuso el esquema de clasificación que reúne a los seres vivos en los cinco reinos.  Whittaker separó a los hongos en un reino aparte de las otras formas de tipo vegetal, ya que los hongos no podían ser considerados vegetales.


Robert Harding Whittaker (1920–1980)
Esta clasificación está basada en el tipo de organización celular: distinguiendo entre una estructura procariota (su contenido intracelular está esparcido en el citoplasma) o eucariota, con membrana que encierra el núcleo separándolo del citoplasma; en la forma de nutrición: autótrofa por fotosíntesis o heterótrofa por absorción; en la morfología y bioquímica de los organismos sin incluir análisis moleculares ni características evolutivas.





Los cinco reinos (Animalia, Plantae, Fungi, Protista y Monera) según  Whittaker.
     El primero en intentar una clasificación de los seres vivos fue Linneo, quien en 1735 los catalogó en dos reinos: Animales y Plantas. En 1886 Haeckel había dividido a …

Transformismo: Lamarck y Darwin

Dediquemos un momento a analizar las últimas etapas deltransformismo, la teoría de Lamarck y  la teoría de la evolución de Darwin. Hemos seguido sucintamente el artículo Darwin: el genio de los orígenes, publicado en Sin Dioses.



Fuente: Sin Dioses

     En 1809, Jean Baptiste Lamarck propone la idea del transformismo en la evolución. Este proceso fue explicado como una progresión continua, desde los organismos más sencillos y pequeños, pasando luego a las plantas y animales más complejos, hasta llegar al máximo de la perfección: el hombre. La teoría evolutiva de Lamarck fue formulada tomando en consideración los siguientes principios evolutivos: existencia de un impulso interno haca la perfección en todos los seres vivos; la capacidad de los organismos para adaptarse a los cambios ambientales y, finalmente, el principio de uso y desuso de los órganos.
La teoría de Darwin se basa en la herencia de los caracteres adquiridos. Darwin regresó de su viaje en 1836 y en sus notas expone tres…

El Mito de Sophia

Vamos por la parte octava del estudio. En gran número de sistemas gnósticos el Eón Sabiduría -Sofía o Acamoth-, juega un papel importante. En algún sentido parece representar el principio femenino supremo, como por ejemplo, en el sistema ptolemaico, en el que la madre de los siete cielos se llama Achamoth, o en el sistema valentiniano, donde se llama Sophia, la Sabiduría de arriba. Para muchos este principio femenino es anterior al mundo noumenal, el de los Eones creados. Así en el sistema arcontiano encontramos una “Madre luz” que vive  más allá de los cielos de los Arcones, y se la conoce como (meter ton panton) la Madre de todo, y otro tanto en la gnosis de Barbelo, donde la fémina Barbelo es la contrapartida del Padre Desconocido, lo que también se da en los Ofitas descritos por Ireneo en Contra las Herejías III.7.4).

La prostituta de Babilonia, un potente argumento que apoya la figura de Barbelo
      En toda la exposición que a continuación veremos, una cosa nos quedará c…