miércoles, 4 de enero de 2012

La fotografia més antiga conservada i altres rècords fotogràfics


De cambres i fotografies famoses

      La fotografia de baix és la més antiga conservada fins al moment. Es tracta d'una presa realitzada en 1827 amb una cambra fosca per Joseph Niépce, inventor francès que va viure entre els anys 1765 i 1833.



      La foto va ser realitzada des de la finestra de sa casa en Le Grass (França), es va realitzar en vuit hores d’exposició. Va utilitzar una camera obscura, una simple caixa amb una lent estenopeica (del grec στένω/steno estret, πή/ope obertura, forat) , amb un forat per on entra la llum i es reflecteix en una placa revestida de betum sensible.


Niépce va batejar aquestes imatges com Heliogravats. A pesar que la fotografia superior és considerada per molts com l'oficial, sembla que la dada no és del tot cert, ja que dos anys abans, en 1825, el propi Niépce aconseguiria una imatge fixa d'un gravat del segle XVII en la que apareix un home estirant un cavall.



La primera fotografia en color



      La foto s'anomena Tartà Ribbon i va ser presa en 1861 pel físic escocès James Clerk Maxwell. Va presentar el seu mètode additiu de fotografia en color en Londres, amb la intenció de demostrar que qualsevol color podia obtindre's mesclant llums dels tres colors primaris (roig, groc i blau) en diferents proporcions. J. C. Maxwell és famós per reunir en els anys 1870 les anomenades equacions de Maxwell, en les que es resumeixen les lleis bàsiques de l'electricitat i el magnetisme. No obstant això, Maxwell també va ser pioner de la fotografia en color.

La primera persona fotografiada



      La primera fotografia en què ix un ser humà va ser presa per Louis Daguerre en 1838. La imatge es titula Bulevar Du Temple i en ella ix un home en el cantó inferior esquerra que s'està netejant les bótes.

El primer retrat fotogràfic de la Història


   Aquest és el primer retrat que tenim, fet en 1839. Açò és molt interessant. Perquè això significa que només quaranta anys abans havia ocorregut la Revolució Francesa.

La primera cambra



Primers conceptes de Cambra Obscura

      Atorgarem l'honor de la primera cambra al primer fotògraf que va ser Joseph-Nicéphore Niépce en 1826, utilitzant una cambra feta de fusta fabricada per Charles i Vincent Chevalier a París. No obstant això, encara que es considera “oficialment” que aquest va ser el naixement de la fotografia, la invenció de la cambra pot ser rastrejada molt abans. Però no va ser fins a la invenció de la fotografia «moderna» que es van poder preservar les imatges preses per eixes cambres, mentrestant s'havien de dibuixar manualment les fotografies per a conservar la imatge capturada per elles.

       Es coneix que Ibn al-Haytham (Alhazen) (965 a 1040) va ser el primer en fer experiments sobre la cambra obscura i la cambra estenopeica. La primera publicació sobre una cambra obscura es de Cesare Cesariano, un alumne de Leonardo durant el Renaixement (1521). Giovanni Battista della Porta la va fer popular entre els pintors de la seva època i, en 1558, Gerolamo Cardano li fa fer una important millora: col·locar una lent al forat de la camera. Al segle XVII Johann Zahn la va convertir en una caixa portàtil: fins llavors, era una cambra d’obra.  Es sabia que les sals de plata es feien obscures quan reaccionaven amb el Sol, però fins al segle XVII, gràcies als científics suec Carl Wilhelm Scheele i el suïs Jean Senebier, no és va demostrar que les sals reaccionaven per l’acció de la llum. Canaletto va utilitzar la cambra obscura en les seves pintures, dibuixant el reflex que entrava pel forat. La cambra obscura va ser utilitzada pels retratistes, com Maximilien Robespierre

 La primera camera digital


      La primera camera digital es va crear en 1975, el seu desenvolupador va ser un tècnic de Kodak, Steve Sasson. La cambra tenia unes dimensions considerables i una resolució de 100 X 100 Píxels (0.01 megapixels); guardava fotos en blanc i negre sobre cinta magnètica, per a la qual cosa necessitava 23 segons.

La majors camera fotogràfica


Cambra Mamut

      Aquesta és la denominada cambra Mamut, la camera fotogràfica més gran del món.  Fou construïda als Estats Units en l'any 1900, i el seu pes era de 634 quilos. La grandària de les plaques de vidre eren de 150 X 240 cm. La Mamut li va llevar el lloc a la Big Bertha, construïda pel britànic David Burder, que mesurava 2 metres quadrats i que era capaç de prendre imatges amb daguerreotip de 0.6 x 2,12 m.




“Daisy Mae”

      En l'apartat de la cambra més pesada, potser el rècord siga per a la “Daisy Mae” Big Bertha, amb 3,25 tones de pes. Esta cambra va ser dissenyada per la Universitat de Boston i prenia negatius de 18 x 36 polzades. Aquesta cambra va ser instal·lada en avions comercials que sobrevolaven l'antiga Alemanya de l'Est i, ja de pas, fer una mica d'espionatge.

La més petita


      L'empresa britànica TDC acaba de presentar l'OV6920 Camera Chip(TM), que passa per ser la cambra més xicoteta del món en un sol xip CMOS. Se subministra com un sol xip de 2.135 x 2.265 mm, per la qual cosa pot encapsular-se en mòduls cilíndrics amb lents de tan sols 3.2 mm de diàmetre, permetent així ser utilitzat inclòs en forma de píndoles, per al cas d'exploracions mèdiques (colonoscopies i semblants).



Name-Cam esta fabricada per la companyia Thanko en Japó.  El seu preu es de 100 dòlars.


Chobi Mini està fabricada per l’empresa xinesa JTT. A baix la Chobi Cam Pro pren fotografies de 12 megapixels i vídeos de 720p en una targeta microSD. El preu es de 60 €





Les cambres més cares


      El primer lloc l’ocupa la cambra Leica de 1923, amb un preu de 1,32 milions d’euros (28 de maig del 2011). La peça venuda és el sèptim exemplar d'una sèrie de 25 prototips fabricats per l'empresa alemanya d'Ernst Leitz en 1923.



La primera Leica d'Henri Cartier-Bresson

     En 1913 Oscar Barnack, treballador de l’empresa d’òptica Leitz va construir la primera camera amb pel·lícula cinematogràfica, casi idèntica a les cameres de cinema, amb una bobina al seu interior que contenia una pel·lícula de 2 metres de 35 mm. Amb un obturador taponava l’obertura del objectiu aconseguint les fotografies. L’aparell era menudet i portàtil.



El model original Leica de 1914

      En 1923 van produir 31 exemplars  que van distribuir entre fotografs professionals per a que la testarem. Paradoxalment, les crítiques foren desfavorables. No obstant, en la Fira de Leipzig de 1925 van presentar al públic la primera Leica, abreviatura de Leitz Camera, venent-ne mil exemplars. 



Model de 1925



Model de 1932

      La segona cambra més cara venuda en subhasta va ser una camera de daguerreotip de 1839, creada per Susse Freres, venuda a Viena, el 26 de maig del 2007 per 588.613 dòlars. L'estructura de fusta, que està en el seu estat original, passava desapercebuda en un traster de Munic des de 1940 fins que el propietari del lloc es va topar amb ella.





I qui té més cambres?




      Segons sembla es tracta de Dilish Parekh, de Bombai, que posseeix una col·lecció de 4.425 cambres antigues, reunides des de 1977. Però, la major col·lecció de cameres fotogràfiques es la del museu George Eastman House, amb aproximadament de 25,000 peces úniques de cameres fotogràfiques.



Robert Rotoloni és el major col·leccionista de cambres Nikon telemètriques 



L'objectiu per a 35 mes car del món




      Si tenen algun dubte, el Leica Apo-Telyt-R 1:5.6/1600mm, costa ni més ni menys que $2 Milions de dòlars americans. LEICA permet als seus visitants provar lliurement l'APO de 1600mm en la fàbrica en el petit poble de Solms (Alemania).




El segon objectiu més car es el Cànon 1200/5.6L USM.

      El objectiu de Cànon, un 1200/5.6L USM està valorat en 90.000 €. Es va fabricar entre 1993 i 2005, ja que només es fabricaven davall comanda, al ritme de 2 objectius com a màxim a l'any. Només es van fer entre 12 i 20 unitats. Se sap que alguns dels propietaris són National Geographic, Sports Illustrated  i algun ric amb capritxos cars. Té una distància mínima d'enfocament de 13 metres, pesa 16 quilos i mesura quasi un metre de llarg.

El major mosaic realitzat amb fotografies

      Entre gener i juny de 208, persones de tot West Midlands (Birmingham), van agafar les seves cambres i telèfons mòbils per a prendre i presentar 112.896 fotos a The Big Picture, que després es va convertir en el mosaic fotogràfic més gran de la història. El mosaic, que avui en dia ostenta el rècord Guinness, mesura 30 metres per 30 metres i mostra una imatge del boxejador Arthur James Bunce.






La panoràmica digital més gran



       Es tracta d'una obra anomenada “The Nile Studies – Sketches and visuals notes of the Nile River”. La fotografia representa 81,29 quilòmetres del Nil, el riu més llarg del món. En realitat pareix més una gravació en vídeo del recorregut del Nil, encara que estàtic. Va ser presa el 21 de desembre del 2006 i és com passar-se un dia sencer mirant per la barana d'un vaixell. Comença al matí i acaba de nit. En aquest enllaç es pot veure al complet… si es tenen unes hores lliures clar. www.nilestudies.net

Les fotografies més cares

       La més cara es una imatge de l'ínclit Andreas Gursky que ha aconseguit un valor de 4,3 milions d'euros.




Rhein II

      Andreas Gursky és un dels majors talents de la reconeguda escola de Düseldorf, el qual  ja l'any 1999, va tindre l'honor de convertir a una altra de les seves captures (uns lineals d'uns grans magatzems) en la fotografia més cara del món. L’estil de Gursky es caracteritza per l'ús de les línies rectes i els espais amb orde. Va fotografiar el germànic riu Rhin, titulant-lo “Rhein II”. És la primera còpia d'una tirada de sis exemplars que ha aconseguit vendre's en la casa de licitacions Christie's pel preu indicat, desbancant a “Untitled #96” de Cindy Sherman (el valor de la qual fins al moment era de 3,2 milions d'euros).



Untitled #96 de Cindy Sherman



99 Cent II, Diptych (2001) de Andreas Gursky

      La imatge del fotògraf alemany Andreas Gursky, 99 Cent II, Diptych (2001), és una impressió a color cromogènica de l'interior d'una botiga de saldos, que mostra estanteries amb aliments envasats. Una de les sis còpies de la fotografia, que mesura 206 x 341 cm, va ser venuda en subhasta en Sothebys, el 7 de febrer del 2007 per la fredolina de 3.351.720 dòlars.

Edward Steichen: " The pond - moonlight", 1904



Edward Steichen: " The pond - moonlight", 1904

      Aquesta fotografia va aconseguir  un preu de 2,928,000 dòlars en la galeria Sotheby's Nova York, el  febrer del 2006. La bella fotografia de 41- 50.8 cm  fa recordar els paisatges nocturns de Ralph Albert Blakelock. Pertanyia a la col·lecció del Metropolitan Museum de Nova York, que ja posseïa una altra de les tres còpies originals de la fotografia.


Joseph Philibert Girault de Prangey: " 113 Athènes, Tremp de Júpiter", 1842




Joseph Philibert Girault de Prangey: " 113 Athènes, Tremp de Júpiter", 1842

     Es van pagar 500,000 lliures esterlines (922,488 dòlars) en Christie'S Londres, 20 de maig del 2003. Girault de Prangey va ser un fotògraf i gravador francès les fotografies del qual posseïxen l'excepcional valor de ser els documents fotogràfics més antics de onuments com l'Acròpolis.


Gustave Li Gray: " The Great Wave, -se't (la gran onada)", 1857




Gustave Li Gray: " The Great Wave, -se't", 1857

      Subhastada per 838,000 dòlars en Sotheby's Londres, octubre de 1999. Li Gray és possiblement el fotògraf francès més important del segle XIX. Esta bella obra pertanyia a la famosa col·lecció Jammes de fotografia.

Robert Mapplethorpe: " Andy Warhol" 1987




       Es van pagar 643,200 dòlars en Sotheby's Nova York, octubre del 2006. L'americà Mapplethorpe és una de les figures claus de la fotografia contemporània, retratista de personatges com Patti Smith, Peter Gabriel o Andy Warhol. La fotografia d'este últim va ser realitzada dos anys abans de la mort del fotògraf, després de complicacions derivades del seu VIH.

Diane Arbus: " Identical twins, Roselle , Nova Jersey (bessones idèntiques)" 1967




Diane Arbus: "Identical twins”, Roselle , Nova Jersey"

      Subhastada per 478,400 dòlars en Sotheby's Nova York, abril del 2004. Impactant fotografia de dos bessones en idèntica posa, que es diu va inspirar Stanley Kubrick per a les seues terribles bessones espectrals en la pel·lícula "La Resplendor".


Ansel Adams: Moonrise, Hernandez, New Mèxic, 1948




      Subhastada per 609,600 dòlars Sotheby's Nova York, octubre del 2006. Adams és un del mestres de la fotografia del segle XX, creador del zone system (sistema de zones) i especialment conegut per les seues instantànies del sud-oest americà.


Gustave Li Gray: " Tree (arbre)" 1855



Gustave Li Gray: "Tree", 1855

     Es van pagar 513,500 dòlars en Sotheby's Nova York, octubre de 1999. Segona obra del gran Li Gray en esta llista. El fotògraf francès va realitzar nombrosos estudis d'arbres, i com la llum modificava la seua aparença.




 Les revistes People i Hello! van pagar cada una 6.08 milions de dòlars a Brad Pitt i Angelina Jolie per les imatges dels seus bessons Vivienne i Knox Jolie-Pitt quan només tenien tres setmanes d'edat, al juliol del 2008.

El major àlbum de fotos




I que millor lloc per a guardar totes aquestes fotos que l'àlbum més gran del món. Johnson´s Baby Xina va crear i va exposar un àlbum de fotos de 4 x 5 metres a Pequín el 10 de juny del 2008.

Fonts :





La Velleta Verda
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...